سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۱
​«دامی مومیایی» به نمایشگاه کتاب رسید

مجموعه طنز پنج جلدی «دامی مومیایی» نوشته توسکا منت با ترجمه پیمانه قماشچی در سی‌ویکمین نمایشگاه کتاب تهران عرضه می‌شود.

پیمانه قماشچی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) درباره مجموعه طنز پنج جلدی «دامی مومیایی» نوشته توسکا منت گفت: مجموعه طنز پنج قسمتی «دامی مومیایی» که به تازگی با ترجمه من از سوی انتشارات پیدایش منتشر شده است، درباره بامزه‌ترین مومیایی در سراسر دنیا و ماجراهای هیجان‌انگیزی است که او و اطرافیانش تجربه می‌کنند.
 
وی درباره موفقیت‌های این مجموعه گفت: «دامی مومیایی» از جمله مجموعه‌های موفقی است که توانسته جوایز متعددی را به خود اختصاص دهد. نخستین جلد این مجموعه با عنوان «طلسم موکاتاگارا» در سال 2010 توانست برنده جایزه بین‌المللی کلاغ سفید، برنده جایزه داوران جوان فلاندرن و نامزد جایزه داوران جوان هلند باشد. دومین جلد این مجموعه با عنوان «آرامگاه آخناتون» نیز برنده جایزه داوران جوان هلند، چهارمین جلد آن با عنوان «ماسک سوبک نفرو» در سال 2013 نامزد جایزه داوران جوان هلند و «الهه آسپ آرات» پنجمین جلد آن در سال 2014 نامزد جایزه داوران جوان شد.
 
این مترجم در ادامه به محتوای داستان‌های این مجموعه اشاره کرد و توضیح داد: این داستان هیجان‌انگیز شروع عجیب و غریبی دارد؛ «فکرش را بکن اسمت خوس خوتس باشد و تا حد مرگ پسری معمولی باشی، توی کسل‌کننده‌ترین روستای دنیا زندگی کنی و یک روز وارد اتاقت شوی و حس کنی بوی گندی آنجا پیچیده. اطرافت را بگردی و یک‌دفعه ببینی یک مومیایی تو تخت‌خوابت خوابیده. خب چه می‌کنی؟ حتما باورت نمی‌شود. حتی وقتی چشم‌هایت را بستی و تا 10 شمردی و باز کردی هنوز همانجا دراز به دراز افتاده باشد... تا بیست هم شمردی هیچ فرقی نکرد... بعد چکار می‌کنی؟‌» دامی هم این‌گونه وارد داستان می‌شود.
 
وی افزود: بعد از ورود دامی به زندگی خوس آنها دیگر هرگز مثل گذشته زندگی نکردند و با زندگی یکنواخت گذشته خداحافظی کردند. برای  پیدا کردن آرامگاه پدر دامی با هواپیما به مصر سفر کردند. سفری پرماجرا و هیجان‌انگیز. در راه اندازی کارناوال مدرسه شرکت کردند و واگن زیبایی ساختند. به دنبال مجسمه معجزه‌گری بودند که دامی را دوباره تبدیل به یک انسان واقعی کند. برای حضور در نمایشگاه نقاشی به نیویورک شهر آسمان‌خراش‌ها رفتند و بالاخره پس از سر گذراندن هزاران ماجرای تلخ و شیرین بالاخره خوس و دامی موفق شدند در یکی از مطرح‌ترین تیم بیسبال نیویورکی نوجوانان توپ بزنند. تمام این ماجراهای باورنکردنی را می‌توان در این پنج کتاب دنبال کرد و حسابی لذت برد.
 
به گفته قماشچی، داستان‌های مجموعه «دامی مومیایی» درباره مسائلی است که برای گروه سنی نوجوان بسیار مهم و جذاب است: دوستی‌های خالصانه، آزار واذیت و تمسخرهم‌سالان، تبعیض، قدرت نمایی، غم و ناراحتی، پذیرش و سازگاری. دقیقا بعد از خواندن کتاب‌ها متوجه می‌شویم که به همه این موضوعات پرداخته شده اما درغالب کتابی جذاب، پرماجرا، هیجان‌انگیز و البته عجیب و غریب و نحوه بیان آن طوری است که بشود در عین حال به همه اتفاقات خندید.
 
توسکا منت، نویسنده این مجموعه درباره خودش می‌گوید: «من 11 دسامبر1961 در شهر ووردن هلند به دنیا آمدم. کوچک که بودم دختری سربه راه، مودب، مهربان و درس‌خوان به حساب می‌آمدم.  مثل همه دلم می‌خواست دکتر بشوم. کلا کسل‌کنده بودم. بعدها تغییر کردم. راستش خیلی خوب نقاشی می‌کشیدم. این شد که تصمیم گرفتم در دانشکده هنر آمستردام رشته نقاشی را دنبال کنم. روزهای جالبی بود صبح اول صبح تازه چشم‌هایم را به زور باز نگه داشته بودم که باید چهره‌نگاری می‌کردم و دست‌ها و لباس‌هایم همیشه آغشته به رنگ بود. بعد از فارغ‌التحصیلی 30 سال مدرس نقاشی بودم. در حالی‌که همیشه معتقد بودم بیش از پنج سال نباید بر سر یک کار ماند. در این میان سه فرزند داشتم اما این باعث نشد از تغییردرشغلم صرف نظر کنم. شروع به نوشتن کردم. تصمیم داشتم اولین کتابم تا سال 2000 توی کتابفروشی‌ها باشد و موفق هم شدم. نوشتن کتاب‌های «دامی مومیایی» بزرگترین قدم در زندگی من بود. با آن‌ها معروف شدم. جایزه‌های زیادی درو کردم و این مجموعه در آلمان، لهستان، ایتالیا، فرانسه، بلغارستان، اسلواکی، چین و استرالیا چاپ شده‌اند. در حال حاضر سعی می‌کنم سالی 2 کتاب بنویسم. به مدرسه‌ها و کتابخانه‌ها سر می‌زنم و قسمتی ازکتاب‌هایم را برای مخاطبان می‌خوانم. نویسنده مجلات کودکان و نوجوانان و بازیگر تئاتر هستم.»
 
نشر پیدایش، مجموعه پنج جلدی «دامی مومیایی» را با شمارگان 500 نسخه و قیمت 240 هزار ریال برای «طلسم موکاتاگارا»، قیمت 250 هزار ریال برای «آرامگاه آخناتون»،‌ قیمت 280هزار ریال برای «مجسمه نگهبان شاکابا»، قیمت 280 هزار ریال بریا «نقاب سوبک نفرو» و قیمت 290 هزار ریال برای «الهه آسپ آرات» در سی‌ویکمین نمایشگاه کتاب تهران عرضه می‌کند.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها