یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۲
طرح پایتخت کتاب در تقویت گذر‌های فرهنگ و هنر موثر است

تحفه‌گر، با تاکید بر نقش بخش خصوصی در توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی گفت: ورود بخش خصوصی به حوزه ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی به معنای افزایش مشارکت مردم است.

افشین تحفه‌گر؛‌ معاون هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) درباره تاثیر انتخاب پایتخت کتاب برای تقویت گذر‌گاه‌های فرهنگ و هنر بیان کرد: یکی از سیاست‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ایجاد گذر‌های فرهنگ و هنر برای نمایش اقلام و ابزار فرهنگی به‌عنوان جلوه‌های فرهنگ و هنر است. معتقدم کتاب، کتابخوانی و کتابگردی از‌جمله موضوعات مهمی است که باید در جریان ایجاد این گذر‌گاه‌ها در نظر گرفت شود.
  
وی ادامه داد: خوشبختانه مقوله کتابخوانی و کتابگردی در استان خراسان رضوی با توجه به انتخاب نیشابور به‌عنوان دومین پایتخت کتاب ایران به پویش جدی تبدیل شده است. نیشابور با توجه به سابقه ریشه‌دار در حوزه کتاب و کتابخوانی، از ظرفیت قابل توجهی برخوردار است. همزمان با انتخاب نیشابور به‌عنوان پایتخت کتاب، نمایشگاه به دنبال انتخاب این شهر به‌عنوان پایتخت کتاب ایران نمایشگاه بزرگ کتاب نیز برگزار شد.  
 
تحفه‌گر با اشاره به نام‌گذاری نیشابور به‌عنوان قلمدان‌های مرصع گفت:حضور فرهیختگان و فعالیت مراکز علمی و پژوهشی در نیشابور زمینه‌ساز انتخاب این شهر به‌عنوان دومین پایتخت کتاب شد. کاشان با توجه به چند شاخصه مهم از‌جمله ورود جدی بخش خصوصی به عرصه فرهنگ کتاب و کتابخوانی موفق شد به‌عنوان شهر پایتخت کتاب ایران انتخاب شود. 
 
وی با اشاره به اجرای 46 طرح طی سال جاری در کشان افزود: با توجه به تاکید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره اهمیت گذر‌گا‌های فرهنگی به نظر می‌رسد کاشان با پیش‌بینی برنامه‌های متنوع طی سال جاری حلقه مفقوده خود در بخش گذر‌‌های فرهنگی را پیدا کرده است. 
 
این مقام مسئول در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره راهکار‌های پیوند آحاد مردم با فرهنگ کتاب و کتابخوانی با استفاده از تاکید بر عنوان پایتخت کتاب ایران بیان کرد: بی‌تردید بدون حضور مردم نتیجه همه فعالیت‌ها سطحی می‌شود. ورود بخش خصوصی به حوزه ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی به معنای افزایش مشارکت مردم است.
 
به گفته این عضو مجموعه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان رضوی، با تشکیل انجمن‌ها و پویش‌های مردمی با محوریت کتاب و کتابگردی به همت نوجوانان وجوانان می‌توان امید داشت که فعالیت بخش خصوصی تقویت شود و سطوح مختلف مردمی بتوانند از فرصت‌های کتابخوانی استفاده کنند.

تحفه‌گر درباره ایجاد جذابیت طرح‌‌های کتابخوانی برای اقشار مختلف مردم به‌ویژه جوانان با توجه به تغییر رویکرد دانشگاه‌ها درباره کتاب‌ و توجه به جزوه‌های آموزش ادامه داد: نسل جدید با توجه به دریافت اطلاعات از منابع متعدد، فرصت چندانی برای مطالعه ندارند، بنابراین مدیران و فعالان فرهنگی باید به دنبال راه‌هایی باشند که اطلاعات و خوراک فرهنگی در کوتاه‌ترین قالب و زمان در اختیار مخاطبان قرار بگیرد.
 
معاون هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی افزود: باید به سمت نشر کتاب‌های پالتویی یا کتاب‌های همراه حرکت کنیم. تاکید بر استفاده از زمان‌های به اصطلاح مرده برای مطالعه کتاب.
 
این مقام مسئول درباره چشم‌انداز مسئولان فرهنگی کاشان برای نامزدی پایتخت جهانی کتاب بیان کرد: با توجه به حرکت فرهنگی کاشان در زمینه کتاب و کتابخوانی نامزدی این شهر به‌عنوان پایتخت جهانی کتاب دور از دسترس نیست.

علاوه براین با توجه به انتخاب کاشان به‌عنوان پایتخت کتاب ایران به‌طور یقین فاصله زیادی با انتخاب این شهر به‌عنوان پایتخت جهان کتاب نداریم برای تحقق این هدف ایرادات و موانع باید از سوی سیاست‌‌گذاران برطرف شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها