یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۳
بسته پیشنهادی احمد شاکری برای خرید از نمایشگاه کتاب

«رئالیسم عرفانی»، «خاطرات سفیر»، «مشروطیت ایران و رمان فارسی»، «پویه پایداری»، «بی‌کتابی» و «داستان سیاسی داستان انقلاب» کتاب‌هایی است که احمد شاکری، نویسنده و منتقد ادبی، برای خرید از نمایشگاه کتاب تهران به مخاطبان ایبنا پیشنهاد کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، احمد شاکری، نویسنده و منتقد ادبی، چند اثر شایسته خواندن در حوزه ادبیات پایداری و ادبیات انقلاب اسلامی را به مخاطبان ایبنا و اهالی فرهنگ و ادب پیشنهاد و معرفی کرد. 

 
اثری راهگشا برای پژوهش مکتب ادبی داستان انقلاب

«رئالیسم عرفانی»/ محمد رودگر/ سوره مهر/ 444 صفحه

شاکری، کتاب «رئالیسم عرفانی» اثر محمد رودگر را یکی از آثاری برشمرد که می‌تواند برای مخاطبان خاص و عام قابل استفاده باشد. این کتاب پژوهشی از سوی انتشارات سوره مهر منتشر شده و نویسنده در آن با تمرکز بر کتاب «صد سال تنهایی» اثر مارکز، به معرفی شاخصه‌ها و مولفه‌های سبک رئالیسم جادویی پرداخته است.
 
وی توضیح داد: گابریل گارسیا مارکز با رمان «صد سال تنهایی»، برترین نماینده رئالیسم جادویی است. بیش از بورخس و دیگر نویسندگان رئالیسم جادویی، مقایسه در این اثر بر آثار مارکز تأکید دارد. همچنین از میان تأثیرگذارترین تذکره‌های تصوف همچون «کشف‌المحجوب»، «تذکرةالاولیاء» و «اسرارالتوحید»، بی‌تردید «تذکرةالاولیا» اثر فریدالدین عطار نیشابوری از همه برتر است. در مقایسه ساختاری، عناصر داستانی در تذکره‌ها همانند شخصیت‌پردازی، گفت‌وگو و صحنه با عناصر داستان رئالیسم جادویی و آثار مارکز تطبیق داده می‌شود. با توجه به کمبود پژوهش‌های راهبردی در زمینه مکتب ادبی داستان انقلاب اسلامی، این اثر پژوهشی می‌تواند راهگشا باشد.   

 
آرمان‌شهر غربی با رویکرد ارزش‌محور، بومی و انقلابی

«خاطرات سفیر»/ نیلوفر شادمهری/ سوره مهر/ 166 صفحه

این نویسنده و منتقد ادبی، «خاطرات سفیر» اثر نیلوفر شادمهری را نیز کتابی در حوزه ادبیات مستندنگار برشمرد که از سوی انتشارات سوره مهر منتشر شده است. به بیان وی، در روزگار کنونی، کتاب‌های بسیاری درباره خاطرات دفاع مقدس و انقلاب اسلامی به رشته تحریر درآمده، ولی این کتاب از جهاتی متفاوت از دیگر آثار این حوزه است. راوی و نویسنده کتاب به‌عنوان یک دانشجوی نخبه در مقاطع عالی در کشور فرانسه تحصیل کرده و خاطرات خود را تقریبا به‌صورت یادداشت روزانه نوشته و برای طیف وسیعی از مخاطبان می‌تواند مفید باشد.
 
شاکری اظهار کرد: نویسنده با اینکه خودش محصل و تحت فشار بوده، ولی به اعتقادات و ارزش‌های دینی مانند حجاب پایبند مانده و در عین‌حال روابط احساسی و صمیمانه‌ای با دوستان خود از کشورهای مختلف همچون آمریکا، آفریقا و حتی کشورهای اسلامی داشت که بهره‌ای از اعتقادات اسلامی نداشتند. نکته قابل توجه اینکه، این دانشجو با یک رویکرد ارزش‌محور، بومی و انقلابی، خاطرات خود از سفر به یک کشور اروپایی را روایت می‌کند.
 
وی ادامه داد: طبق آمار، ایران یکی از کشورهایی است که بیشترین مهاجرت نخبگان و به تعبیری فرار مغزها را دارد، لذا انتشار این خاطرات از سوی شخصی که ضمن تشریح فضای آن کشور، اعتقادات و وابستگی‌ خود به کشورش و انقلاب اسلامی را حفظ کرده، قابل توجه است. در فضای امروز، این کتاب خیلی جای تبلیغ دارد، چراکه ذهنیت تعداد زیادی از جوانان ما در معرض تاثیر و هجمه تبلیغی غرب است و در ذهن آن‌ها آن سوی مرزها یک آرمان‌شهر قرار دارد؛ این جوانان پیش از اینکه مهاجرت کنند، مهاجرت فکری کرده‌اند.

 تاثیرپذیری ایرانیان از تحولات ادبی دنیای جدید

«مشروطیت ایران و رمان فارسی»/ مسعود کوهستانی‌نژاد/ دنیای اقتصاد

سردبیر فصلنامه «قلم» در ادامه با معرفی مجموعه پنج جلدی «ادبیات عصر مشروطیت»، گفت: این کتاب با عنوان جزئی «مشروطیت ایران و رمان فارسی» از سوی انتشارات دنیای اقتصاد به چاپ رسیده است. مسعود کوهستانی‌نژاد در این کتاب به جمع‌آوری و بازنشر رمان‌های تالیفی دوره مشروطه پرداخته است. اثر حاضر، تاثیرپذیری ایرانیان از تحولات ادبی دنیای جدید و افزوده شدن ژانر داستان‌نویسی مدرن به ادبیات ایران را نشان می‌دهد.‌
 
نظریاتی در باب ادبیات پایداری، مقاومت، انقلاب اسلامی

«پویه پایداری»/ علیرضا کمری/ سوره مهر

نویسنده مجموعه داستان «باران نیمروز» همچنین در معرفی کتابی دیگر از حوزه ادبیات پایداری، بیان کرد: کتاب «پویه پایداری» اثر علیرضا کمری در سال 1396 از سوی سوره مهر منتشر شده و شامل مجموعه گفت‌وگوها، میزگردها، یادداشت‌ها و مقالاتی درباره ادبیات پایداری، ادبیات مقاومت، ادبیات انقلاب اسلامی، ادبیات جنگ و ادبیات دفاع مقدس از علیرضا کمری، مرتضی سرهنگی و هدایت‌الله بهبودی با موخره‌ای خوب از فرانک جمشیدی است. این کتاب به‌ویژه برای مخاطبان حوزه ادبیات پایداری، قابل استفاده است.
 
 اثری الهام‌بخش برای مخاطبان رمان فارسی
 
«بی کتابی»/ محمدرضا شرفی خبوشان/ سوره مهر/ 333 صفحه 
 
 
شاکری، همچنین با پیشنهاد رمان «بی‌کتابی» نوشته محمدرضا شرفی خبوشان که از سوی شهرستان ادب منتشر شده، گفت: خواندن این کتاب را به کسانی که به‌‌طور حرفه‌ای ادبیات داستانی را دنبال می‌کنند، پیشنهاد می‌کنم. برای مخاطبان خاص رمان فارسی، نثر و سبک این کتاب بسیار سازنده و الهام‌بخش است. هرچند در برخی عناصر نیز قابل نقد است.
 
 
 داستان سیاسی در ادوار مختلف ادبیات فارسی 
 
«داستان سیاسی داستان انقلاب»/ محمد حنیف/ پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی/ 736 صفحه
 
این نویسنده و منتقد، اثر برگزیده قلم زرین با عنوان «داستان سیاسی داستان انقلاب» نوشته محمد حنیف را نیز برای مطالعه پیشنهاد کرد و افزود: این کتاب، پژوهشی در معرفی داستان سیاسی در ادوار مختلف ادبیات فارسی است که از سوی انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی راهی بازار نشر شده است.
 
وی ادامه داد: این کتاب به سوالاتی همچون داستان سیاسی چه تعریفی دارد؟، زیرگونه‌‌های آن کدامند؟، بزرگترین دانشگاه‌ ‌ای دنیا با این گونه ادبی چگونه برخورد کرده‌‌اند؟، سیر تحول آن در ایران و جهان چگونه بوده؟، دوره های تاریخ سیاسی معاصر چه تأثیری در ادبیات داستانی سیاسی ایران داشته‌‌اند؟، کدام جریان‌های فکری در ادبیات داستانی ایران نمود بیشتری یافته‌اند؟ وضعیت داستان انقلاب به‌عنوان یکی از بزرگترین زیرگونه‌های داستان سیاسی چگونه است؟ و آیا داستان انقلاب با داستان انقلاب اسلامی متفاوت است؟، پاسخ می‌دهد.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امیرعلی کریمی ۲۰:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۱
    با عرض سلام بهترین پیشنهاد رمان بی کتابی بود واقعا رمان عجیب و غریب و کم یابی است که قدرش را باید دانست و قدر دانستنش هم توصیه و مطالعه آن است ممنونم فکر کنم به چاپ چهارم رسیده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها