دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۷
آدم ربایی در لیبی از سوی دولت معمر قذافی چگونه بود؟

«آدم ربایی در لیبی» نوشته مهدیه پالیزبان منتشر شد. در این کتاب تمام جزئیات پرونده ربودن امام موسی صدر از سوی دولت قذافی و همچنین تمام کارهایی که از سوی دولت لبنان و خانواده امام موسی صدر برای پیگیری قضایی این پرونده انجام شده، به مخاطبان ارائه می‌شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، به تازگی کتاب «آدم ربایی در لیبی» نوشته مهدیه پالیزبان با شمارگان دو هزار نسخه، 184 صفحه و بهای 18 هزار تومان از سوی موسسه فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر روانه کتابفروشی‌ها شده است. در این کتاب با ساختاری ویژه و نوع طراحی به صورت تایپوگرافی جزئیات پرونده ربودن امام موسی صدر به مخاطبان عرضه شده است. طراحی ویژه کتاب که توسط خانه طراحی آچهار صورت گرفته، محتوا را برای طیف مخاطب جوان و نوجوان علاقه‌مند به شخصیت امام موسی صدر جذاب می‌کند.

با توجه به اینکه در سال‌های اخیر مخاطبان ایرانی و به خصوص نسل جوان بیشتر با آرا و اندیشه‌های امام موسی صدر آشنا شده‌اند و اطلاعات زیادی درباره وضعیت و قضیه ربوده شدن او از سوی معمر قذافی ندارند، انتشار کتاب «آدم ربایی در لیبی» پاسخی به این خلا درباره این شخصیت مهم سیاسی، دینی و فرهنگی جهان اسلام است. درباره پرونده ربودن امام موسی صدر پیشتر کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی در سال 1387 کتابی را با عنوان «گزارش کمیته پیگیری سرنوشت امام موسی صدر» منتشر کرده بود. گفت‌وگوی کوتاهی با مهدیه پالیزبان، مولف کتاب «آدم ربایی در لیبی» داشته‌ایم که در ادامه آن را مطالعه خواهید کرد.

با توجه به کتاب گزارش پرونده‌ای که کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی درباره رخداد ربودن امام موسی صدر منتشر کرد، دلایل پژوهش و انتشار «آدم ربایی در لیبی» در چه مواردی بود و بفرمایید که این مساله چه نکاتی را افزون بر آن کتاب به مخاطب ارائه می‌دهد؟

کتاب گزارش کمیسیون اصل 90 دو ویژگی داشت که شاید برای مخاطب امروز چندان جذاب نباشد؛ نخست اینکه اطلاعات و اخبار سال‌های اخیر را پوشش نمی‌داد و دوم اینکه متنی طولانی داشت که به دلیل ذکر همه اسناد قضایی پرتکرار بود. علاوه بر اینها، برخی از نکات و فرازها، که در زمره اقدامات قضایی نبود، در این کتاب خبری از آنها به میان نیامد. این موارد باعث شد جای خالی کتابی که گزارش کامل و جامع و در عین حال مختصری از قضیه باشد، حس شود و ایده اصلی تدوین این کتاب شکل بگیرد.



ایده ساختار ویژه کتاب به صورت تایپوگرافی از کجا آمد؟

در مؤسسه امام موسی صدر تجربه طراحی اینفوگرافی ربودن را داشتیم. زمانی که ایده تدوین کتاب جدیدی درباره قضیه ربودن مطرح شد، ابتدا به همان قالب اینفوگرافی فکر کردیم. با این هدف که با کمترین میزان متن که مخاطب را خسته نکند و ایجاد جذابیت بصری، تشویقشان کنیم موضوع را دنبال کنند. ایده تایپوگرافی از طرف طراحان کتاب مطرح شد و بعد از ارائه نمونه کار با آن موافقت کردیم. در این طراحی بعضی از معنا و محتوای متن در طراحی ارائه شده و برای مخاطب هوشیار و علاقه‌مند جذابیت بصری ایجاد کرده است.

مخاطبان عمده کتاب چه کسانی هستند؟

این کتاب در اصل برای افرادی نوشته شده است که با جزئیات و مسلمات قضیه ربودن امام موسی صدر آشنا نیستند و ممکن است تنها چند خبر و شایعه غلط را شنیده باشند. ملاحظه عمده این بود که مخاطب را با اطلاعات و توضیحات مفصل خسته نکنیم و بتواند با مختصر مطالعه‌ای تصویری کلی و جامع از موضوع به دست بیاورد. به همین دلیل هم از تفسیر و تبیین خودداری کردیم و صرفا گزارش ماوقع را دادیم.

بر اساس محتوای «آدم ربایی در لیبی» خبر نهایی که از پرونده امام موسی صدر می‌توان به مخاطب ارائه کرد چیست؟

مهمترین اقدام کمیته پیگیری لبنان که بعد از سقوط قذافی تشکیل شده است، امضای تفاهمنامه‌ای بین دولت‌های لبنان و لیبی است. در این تفاهمنامه دولت لیبی مسئولیت پاسخگویی در مورد ربودن امام را پذیرفته و با اذعان به حیات وی متعهد به همکاری برای آزادی وی و دو همراهش شده است. این تفاهمنامه هنوز در عمل اجرا نشده است و کمیته پیگیری در تلاش است تا براساس آن بتواند لیبی را وادار به همکاری کند و به اطلاعات جدیدی برسد. مشکلات سیاسی لیبی دلیل عمده شانه خالی کردن دولت‌ها از پیگیری قضیه است. چه دولت لیبی و چه دولت‌های ایران و لبنان. البته کمیته پیگیری به تلاش‌هایش ادامه می‌دهد و در تلاش است به مقامات سابق لیبی دسترسی پیدا کند و تا حد زیادی هم موفق به این کار شده است اما این افراد یا سکوت کرده‌اند یا اظهار بی اطلاعی می‌کنند.

با این حال پیگیری‌های خانواده و کمیته پیگیری براساس یافته‌های چند سال اخیر که حیات امام را تقویت می‌کند، ادامه دارد. تلاش اصلی وادار کردن دولت‌ها به اقدام جدی در این مورد است. متأسفانه ماهیت و ابعاد این قضیه و پیچیدگی‌های آن باعث شده حل شدن آن از عهده خانواده و علاقه‌مندان خارج باشد.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • على ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۳
    كتاب آدم ربايى در ليبى با مدل و طرح منحصر به فرد بسيار بجا و لازم بود. تشكر از نويسنده و دست اندركاران
    • حسان ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۷
      کتاب راخواندم وباامام موسی صدرآشناشدم بدینوسیله ارنویسنده کتاب خانم مهدیه پالیزبان کمال تشکرراازطرف خودوخانواده ودوستان خواننده دارم، خانم پالیزبان موفق باشید.
  • damavandi ۰۲:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۷
    سلام آدم ربائی درلیبی راخوندم وباامام موسی صدرآشناشدم باسپاس ازمهدیه پالیزبان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها