یکشنبه ۱۹ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۷
آثار منتخب اسلام‌شناسی انتشارات بریل در ایران منتشر می‌شود

6 عنوان از آثار منتخب اسلام‌شناسی انتشارات بریل هلند در ماه‌های آتی در ایران منتشر می‌شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، حمید عطائی نظری، استادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، با اعلام این خبر گفت: انتشارات بریل (Brill) در کشور هلند، یکی از باسابقه‌ترین و مشهورترین ناشران بین‌المللی است که فعالیت خود را در زمینه چاپ و نشر آثار علمی و محققانه از سال 1683 میلادی آغاز کرده و پس از 335 سال همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهد.
 
وی ادامه داد: در حال حاضر این انتشارات، در کنار نشر آثار پرشمارِ در رشته‌های مختلف علوم انسانی، برجسته‌ترین و فعال‌ترین نهاد در زمینه نشر آثار اسلام‌شناسی به زبان‌های مختلف در اروپا است و هرساله متون و پژوهش‌های بسیاری را در این حوزه از پژوهشگران و استادان نامدار دنیا منتشر می‌‌کند.
 
این پژوهشگر اظهار کرد: دائرة‌المعارف معروفِ «Encyclopaedia of Islam» (دائرة المعارف اسلام) که پیش از این دو ویراست از آن منتشر شده و اکنون ویراست سوم آن در دست تألیف و نشر است و «Encyclopaedia of the Qur’ān» (دائرة المعارف قرآن) که از سوی انتشارات بریل به چاپ رسیده، ‌اکنون در زمره مهمترین مراجع تحقیقات اسلام‌شناسانه در دنیا به‌شمار می‌آید. انتشار حدود 284 عنوان مجله معتبر در حوزه‌های مختلف از جمله در حوزه اسلام‌شناسی و ایران‌شناسی از دیگر فعالیت‌های پرثمر این ناشر پرآوازه است.
 
عطائی افزود: با توجه به اهمیت آثار اسلام‌شناسانه منتشر شده از سوی انتشارات بریل و ضرورت آگاهی پژوهشگران ایرانی از آن‌ها از یکسو و دشواری و هزینه بسیار تهیه این آثار از سوی دیگر، بازنشر رسمی این کتاب‌ها در ایران می‌تواند برای مراکز پژوهشی و محققان ایرانی بسیار سودمند باشد. از این‌رو، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، در صدد است براساس قراردادی رسمی با انتشارات بریل، به چاپ برخی از آثار منتخب این ناشر در حوزه اسلام‌شناسی اقدام کند. تمام آثاری که در این طرح زیرنظر بنده منتشر خواهد شد، بدون هیچ تغییر به‌صورت اُفست به همراه ترجمۀ فارسی مقدمه آن‌ها بازچاپ می‌شود. این سلسله آثار، در ادامه «مجموعه مطالعات ایرانی - اسلامی» که تاکنون سه عنوان از آن منتشر شده، به زیور طبع آراسته خواهد شد.
 
استادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، گفت: در نخستین گام، کتاب ترجمه عربی رکن‌الدین جرجانی از «اخلاقِ ناصری» خواجه نصیرالدین طوسی ویراسته یوپ لامیر که چندی پیش از سوی انتشارات بریل منتشر شد به همراه ترجمه فارسی مقدمه در چند ماه آینده منتشر خواهد شد.
 
آثاری که برای نشر در این مجموعه مورد نظر است:
 
I.        The Arabic Version of Ṭūsī's Nasirean Ethics by Joep Lameer (ISBN: 9789004304505)
II.       Al-Ṣāḥib Ibn ʿAbbād Promoter of Rational Theology (Two Muʿtazilī kalām texts from the Cairo Geniza) by Wilferd Madelung  and Sabine Schmidtke (ISBN: 9789004323452)
III.      Baṣran Muʿtazilite Theology: Abū ʿAlī Muḥammad b. Khallād’s Kitāb al-uṣūl and its reception, A Critical Edition of the Ziyādāt Sharḥ al-uṣūl by the Zaydī Imām al-Nāṭiq bi-l-ḥaqq Abū Ṭālib Yaḥyā b. al-Ḥusayn b. Hārūn al-Buṭḥānī (d. 424/1033) by Camilla Adang, Wilferd Madelung and Sabine Schmidtke (ISBN: 9789004188723).
IV.     The Book of Noble Character, Critical Edition of Makārim al-akhlāq wa-maḥāsin al-ādāb wa-badāʾiʿ al-awṣāf wa-gharāʾib al-tashbīhāt, Attributed to Abū Manṣūr al-Thaʿālibī (d. 429/1039), edited by Bilal Orfali (ISBN: 9789004300910)
V.      Rational Theology in Interfaith Communication: Abu-I-Husayn al-Basri's Mu'tazili Theology among the Karaites in the Fatimid Age, edited by Wilferd Madelung and Sabine Schmidtke (ISBN: 9789004151772)
VI.     The Comfort of the Mystics. A Manual and Anthology of Early Sufism, edited by Gerhard Böwering and Bilal Orfali (ISBN: 9789004233614).

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها