چهارشنبه ۲۲ فروردین ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۰
گزارش محمود آموزگار از فعالیت‌های کتابخانه روستای رمین چابهار

رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران با اشاره به حضور خود همزمان با آغاز سال نو در میان کودکان و کتابخانه روستای رمین چابهار گفت: کانکس کتابخانه این شهر خیلی کوچک است و می‌توان با مشارکت ناشران و اهالی نشر کانکس بزرگتری برای کودکان تهیه کرد تا بتوانند کتاب‌های بیشتری مطالعه کنند.

محمود آموزگار؛ رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، عنوان کرد: یکی از برنامه‌های خوبی که در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت یازدهم آغاز شد، طرح پایتخت کتاب و روستای دوستدار کتاب همچنین باشگاه کتابخوانی بود که دفتر مطالعات فرهنگی این وزارتخانه بانی آن بود.

وی ادامه داد: این برنامه چهار دوره پشت سر گذاشت و شهرهای اهواز، نیشابور، بوشهر و کاشان به عنوان پایتخت کتاب انتخاب شدند و تعداد قابل توجهی از روستاهای دوستدار کتاب نیز که در زمینه کتابخوانی و ترویج آن فعال بودند، مطرح شدند.
 
آموزگار با بیان اینکه هر سال یکی از شهر‌ها انتخاب و تقدیر می‌شد، افزود: به دنبال این اقدام شایسته، در نمایشگاه بین‌المللی فضایی به شهرهایی که به عنوان پایتخت کتاب انتخاب شده‌ بودند اختصاص پیدا کرد و آن‌ها توانستند توانمند‌ی‌های خودر ا به نمایش بگذارند و مردم با آن‌ها آشنا شوند.
 
وی یادآور شد: روستای شمسی اشکذر یکی از این روستاها بود که در چندین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، نقش برجسته‌ای‌ ایفا کرد و توانست فعالیت‌های خود را به مخاطبان کتاب و نمایشگاه عرضه کند. همچنین روستای «رمین» چابهار نیز که در زمینه کتابخوانی و ترویج آن فعال بوده است در این فهرست قرار داشتند.
 
به گفته رییس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران، اهالی این روستا با حداقل امکانات فضایی را در روستایی با 11 هزار نفر جمعیت فراهم کرده‌اند که معمولا و به صورت هفتگی حدود 500 تا 600 کودک به این کتابخانه مراجعه می‌کنند و کتاب به امانت می‌گیرند همچنین جلسات کتابخوانی در آن برگزار می‌شود.
 
آموزگار با اشاره به ارتباطات خوب مسوولان این کتابخانه با استفاده از فضای مجازی نیز توضیح داد: این کتابخانه اکنون در شبکه‌های مختلف فعالیت‌های خود را معرفی می‌کنند و از مشورت و کمک‌های افراد فرهنگی و سرشناس که در سراسر کشور و حتی کشورهای خارجی زندگی می‌کنند برای بهبود وضعیت خود استفاده می‌کنند.
 
وی تاکید کرد: در این زمینه با دعوت مسوولان کتابخانه نوروز امسال به چابهار رفتم و در میان کودکان این روستا بودم و با اهدای کتاب به بچه‌ها از نزدیک شاهد فعالیت‌ها و برنامه‌های کتابی این کتابخانه بودم و دیدم که شور و شوق کودکان چقدر برای کتابخوانی زیاد و مثال‌زدنی است.
 
وی با بیان اینکه بنیانگذار این روستا شخصی به نام عبدالحکیم بهار است که صیاد است، عنوان کرد: امروز این کانکس برای کودکان کتابخوان این روستا خیلی کوچک است و آن‌ها به فضای بزرگتری نیاز دارند و امیدوارم با مشارکت اهالی نشر ترتیبی داده شود که ناشران فعال در حوزه کودک و نوجوان را ترغیب کنیم که جدیدترین کتاب‌های خود را به این کتابخانه و برای بچه‌ها ارسال کنند زیرا نتایج خوب این تجربه نشان می‌دهد که می‌تواند الگوی خوبی برای روستاهای دیگر و شهرهای دیگر باشد.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها