یکشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۰
گسترش سیستم کتابخانه دیجیتالی دانشکده الهیات در سال 97

رئیس دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران با اشاره به طرح تقویت سیستم کتابخانه دیجیتالی این دانشکده، گفت: این طرح اسفندماه 96 از طریق امضای تفاهم‌نامه با بنیاد دائرة‌المعارف بزرگ اسلامی آغاز شده و قصد داریم در سال آتی، آن‌را از طریق برقراری ارتباط با دیگر مراکز علمی گسترش دهیم.

مجید معارف، رئیس دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، بیان کرد: یکی از شاخصه‌های ارزیابی علمی و گرفتن ارتقا برای استادان در دانشکده الهیات و هر دانشگاهی، توجه به فعالیت‌های پژوهشی در سه محور تالیف کتاب، مقالات علمی - پژوهشی و انجام طرح‌های پژوهشی است. استاد برای دریافت ترفیع و ارتقا، باید به کار پژوهش بپردازد و در این بین کمیت و کیفیت کار نیز ملاک است.
 
وی گفت: در دانشکده الهیات در سال 96 حدود 10 عنوان اثر پژوهشی به چاپ رسیده که بیشتر کتاب درسی بوده‌اند. موضوعات کتاب‌ها نیز در حوزه‌های مختلفی همچون علوم قرآنی، حدیث، معارف اسلامی و فلسفه است. از جمله آثار شاخص دانشکده می‌توان به کتاب «شرح و بسط منطق اشارات بوعلی سینا» در حوزه منطق، تالیف مهدی عظیمی از استادان گروه فلسفه اشاره کرد که در جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی به‌عنوان اثر شایسته تقدیر معرفی شد.
 
معارف با اشاره به بازگشایی کتابخانه دانشکده الهیات همزمان با سالروز وحدت حوزه و دانشگاه با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، افزود: یکی از کمبودهای دانشکده الهیات این بود که علیرغم در اختیار داشتن بیش از 70 هزار عنوان کتاب در 100 هزار جلد در موضوعات مختلف دینی و قرآنی به زبان‌های فارسی، عربی و انگلیسی، مکان فیزیکی کتابخانه مناسب نبود. کتابخانه دانشکده در یک زیرزمین بدون نورپردازی مناسب و سالن‌های قرائت مدرن قرار داشت که مکان مناسبی برای پژوهش و مطالعه استادان و دانشجویان نبود.
 
رئیس دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران، ادامه داد: مدیریت قبلی دانشکده چند سال پیش، طرحی را برای احداث کتابخانه مدرن و جدید ارائه داده بود که مورد موافقت قرار گرفت و کتابخانه‌ای با زیربنای 400 مترمربع در سه طبقه احداث شد. مرجع و مخزن کتابخانه به‌طور کلی تغییر مکان داد و سالن‌های مطالعه و مرجع ویژه خواهران و برادران و سیستم وسیع اطلاع‌رسانی و جستجوی سریع کتاب، راه‌اندازی شد. در این سیستم جدید، تمامی کتاب‌های دانشکده و دانشگاه به‌صورت دیجیتالی و آنلاین در اختیار پژوهشگران است.
 
وی درباره طرح تقویت سیستم کتابخانه دیجیتالی دانشکده نیز اظهار کرد: در اسفندماه 96، گام نخست این طرح از طریق برقراری ارتباط با لینک‌های پژوهشی معتبر با صدها هزار نسخه کتاب، برداشته شد. در این راستا، تفاهم‌نامه‌ای بین بنیاد دائرة‌المعارف بزرگ اسلامی و دانشکده الهیات منعقد و براساس آن مقرر شد این دو مرکز اجازه دسترسی به فایل دیجیتالی کتاب‌های یکدیگر را داشته باشند. از این طریق، اطلاعات 400 هزار جلد کتاب بنیاد دائرة‌المعارف به دانشکده اللهیات لینک می‌شود.  
 
معارف گفت: قصد داریم در سال پیش‌رو، این طرح را از طریق عقد تفاهم‌نامه با دیگر مراکز علمی و پژوهشی، گسترش دهیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها