جمعه ۲۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۳
«شازده احتجاب» بهترین اثر گلشیری

محمدرحیم اخوت می‌گوید: دلیل من برای اینکه گلشیری را یک داستان نویس قوی و قدر می‌دانم این است که از کسی تقلید نکرده و نثر خاص خودش را دارد. البته گلشیری مدیون افرادی مثل مرحوم ابوالحسن نجفی است، چون مرحوم نجفی آن زمان راهنمای بسیاری افراد هم‌دوره و هم سن و سال گلشیری بود؛ البته گلشیری هم قدر نجفی و راهنمایی‌های او را می‌دانست و به همین دلیل یکی از بهترین داستان نویس‌ها بود‌

امروز 25 سفند زادروز هوشنگ گلشیری است. محمد رحیم اخوت، نویسنده، منتقد ادبی و از دوستان هم‌دوره هوشنگ گلشیری در اصفهان درباره بهترین اثر گلشیری در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران ( ایبنا)، گفت:«شازده احتجاب» را بهترین کار و نوشته گلشیری می‌دانم، چرا که با اینکه تقریبا کوتاه است و بلند نیست اما خیلی داستان قوی است.

اخوت درباره این دیدگاه که عده‌ای هوشنگ گلشیری را ادامه دهنده نثر صادق هدایت می‌دانند، اظهار کرد: دلیل من برای اینکه گلشیری را یک داستان نویس قوی و قدر می‌دانم این است که از کسی تقلید نکرده و نثر خاص خودش را دارد. البته گلشیری مدیون افرادی مثل مرحوم ابوالحسن نجفی است، چون مرحوم نجفی آن زمان راهنمای بسیاری افراد هم‌دوره و هم سن و سال گلشیری بود؛ البته گلشیری هم قدر نجفی و راهنمایی‌های او را می‌دانست و به همین دلیل یکی از بهترین داستان نویس‌ها بود‌

وی درباره برنامه ادبی جنگ اصفهان که توسط گلشیری و تعدادی دیگر از شاعران و نویسندگان اصفهان راه‌اندازی و اداره می‌شد، بیان کرد: گروهی بودند که مجله‌ای به نام « جنگ اصفهان» هم منتشر می‌کردند که به نظر من بی‌ادعاترین و بهترین فرد در آن گروه، همان ابوالحسن نجفی بود. البته افراد دیگری مثل آقای حقوقی که در عرصه شعر و نقد آن ید طولایی داشت و ضیاء موحد که هم سن و سال گلشیری بود که هم به لحاظ نثر و هم به لحاظ شعر فوق‌العاده است و بیشتر شعر و فلسفه کار می‌کند، هم در این جمع حضور داشتند. افراد این جمع اگر نگویم هر روز، اغلب روزها را دور هم جمع می‌شدند. خود من آن زمان به دلیل اینکه فکر می‌کردم این افراد برج عاج نشینند و نوشته‌های آن‌ها ضد حکومت و این قبیل خزعبلات است، در آن جمع نبودم ولی بعد، در دوره دوم «جنگ اصفهان» که از فردای انقلاب اسلامی شروع شد، بنده هم از افرادی بودم که به طور دائم و حتی بدون ترک یک جلسه با این جمع بودم.

خالق رمان «تعلیق»، ادامه داد: حسام‌الدین نبوی‌نژاد که الان مجله «زنده‌رود» را در می‌آورد، محمود نیک‌بخت، زنده‌یاد کیوان قدرخواه که شاعر بود و ... جمعی بودند که با هم جلسات هفتگی داشتیم، یک روز در هفته، شب‌ها دور هم جمع می‌شدیم، نوشته‌هایمان را برای هم می‌خواندیم و افراد کارهای یکدیگر را نقد می‌کردند. هوشنگ گلشیری هم که معلم بود و قبل از انقلاب او را از کار برکنار کرده بودند، بعد از انقلاب به اصفهان آمد، مدتی که در اصفهان بود، تقریبا هر روز با هم بودیم و این جلسات را شرکت می‌کردیم، البته گلشیری بعد از انقلاب به تهران بازگشت.

اخوت درباره تاثیر برنامه «جنگ اصفهان» بر ادبیات معاصر، گفت: «جنگ اصفهان» تاثیر بسیار زیاد و خوبی بر ادبیات داشت، آن هم به این دلیل که به قول معروف به داستان و شعر مدرن، سر و شکل داد و افرادی هم که در این جمع بودند، قضیه خیلی برای آن‌ها جدی بود و هم در خواندن و هم در نوشتن کار می‌کردند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها