جمعه ۱۰ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۸
بهترین مجموعه داستانی که قباد آذرآیین سال گذشته خوانده است

قباد آذرآیین مجموعه داستان «خانه کوچک ما» نوشته داریوش احمدی را به عنوان بهترین مجموعه داستانی معرفی کرد که خوانده است.

قباد آذرآیین داستان‌نویس و منتقد ادبی در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا درباره بهترین رمان و مجموعه داستان ایرانی که پارسال خوانده است،‌گفت: «در بین رمان‌هایی که سال 96 خواندم،‌چیزی که بتوان به آن گفت بهترین،‌ ندیده ام و نمی‌‌توانم بین رمان‌هایی که خوانده‌ام به یکی‌شان عنوان بهترین بدهم.»

نویسنده مجموعه داستان «هجوم آفتاب» درباره بهترین مجموعه داستان ایرانی که پارسال مطالعه کرده است،‌ گفت: «بهترین مجموعه داستانی که سال 96 مطالعه کردم، «خانه کوچک ما» نوشته داریوش احمدی است. نکته شاخصی که درباره این مجموعه داستان وجود دارد،‌ در درجه اول شخصیت پردازی آن است. از لحاظ اقلیمی بودن نیز می‌توانم به نکات مثبت زیادی در آن اشاره کنم.»

آذرآیین درباره فضاسازی و دیگر مشخصات این مجموعه داستان توضیح داد: «این مجموعه فضاسازی درخشانی دارد و نویسنده در تصویر کردن اقلیم نواحی جنوب بسیار درخشان عمل کرده است. نکته مهم این فضاسازی این است که ما حوادث و شخصیت‌ها را می توانیم به مردم دیگر نواحی هم تعمیم بدهیم.»



وی افزود: «به نظرمن داریوش احمدی به خوبی توانسته است از تجربه‌های زیسته خود در پرداخت این داستان‌ها استفاده کند و یک مجموعه داستان اقلیمی با نگاهی که بتوان آن را به دیگر نقاط هم تعمیم داد،‌ بیافریند.»

گفتنی است؛ مجموعه «خانه‌ی کوچک ما» از دوازده داستان تشکیل شده که داریوش احمدی طی 10 سال گذشته آن را نوشته است. فضای داستان‌ها، بیشتر جنوب، به‌خصوص شهر زادگاهش مسجدسلیمان است. وی از نظر دیدگاه‌های داستان‌نویسی همان‌طور که خودش می‌گوید، بیشتر مدیون کارهای غلامحسین ساعدی، هوشنگ گلشیری و بهرام حیدری است. رویکرد نویسنده، توجه جدی به عنصر قصه‌گویی در داستان است که باعث شده معمولا روایت‌های خطی با توالی زمانی مشخص برای پیرنگ داستان‌ها انتخاب شود. شخصیت‌های محوری داستان‌ها، معمولا راویان اول شخص هستند که سرگذشت اغلب رازآلود خود را با چاشنی ترس و وهم روایت می‌کنند. استان‌ها، روایت عشق و مرارت انسان‌هایی است که بیشتر با خاطرات‌شان زندگی می‌کنند و چه‌بسا همه در رؤیاهای خود مرده باشند.

 مجموعه داستان «خانه کوچک ما» نوشته داریوش احمدی برگزیده جایزه دوسالانه داستان شیراز در بخش بهترین مجموعه داستان شده و چاپ دوم آن در سال 1396 با قیمت 15000  از سوی نشر نیماژ راهی بازار کتاب شده است. این مجموعه داستان جزو نامزدهای نهایی بخش داستان کوتاه جایزه ادبی هفت اقلیم و احمد محمود نیز بوده است.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها