یکشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۷
بودجه عیدانه کتاب کاهش نیافته است/ کوتاه شدن ایام طرح از مطالبات اهالی نشر بود

نیکنام حسینی‌پور؛ با اشاره به دریافت دیدگاه‌های مختلف از ناشران تهرانی و شهرستانی برای اجرای سومین طرح عیدانه کتاب، به بیان توضیحاتی درباره روند برپایی این طرح که از 22 اسفند در شهرستان‌ها و از 25 اسفند در تهران آغاز می‌شود، پرداخت.

نیکنام حسینی‌پور؛ خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) درباره اجرای طرح عیدانه کتاب بیان کرد: مطالبه اجرای طرح عیدانه کتاب از سوی کتابفروشان مطرح بود و از سوی دیگر با توجه به تغییر در مدیریت موسسه خانه کتاب، نگرانی‌هایی از بیرون وجود داشت؛ این در حالی‌است که درباره طرح عیدانه و یارانه کتاب، مباحث تخصصی در معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام شده که از جزئیات آن با خبرم و به تداوم اجرای آن اعتقاد دارم.
 
استفاده از دیدگاه ناشران و کتاب‌فروشان
سرپرست موسسه خانه کتاب با تاکید بر لزوم ارزیابی و بازنگری طرح‌های تخفیف فصلی ادامه داد: همه فعالیت‌های فرهنگی باید بازبینی و اصلاح شود؛ بنابراین معتقدم که فرآیند اجرای طرح‌های تخفیف فصلی، نمایشگاه‌های استانی و نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران باید بازنگری شود.
 
حسینی‌پور درباره مقدمات اجرای سومین طرح عیدانه کتاب افزود: با همکاری معاونت فناوری اطلاعات موسسه خانه کتاب برای طراحی سایت و از سوی دیگر با هدف آسیب‌شناسی طرح‌های تخفیف فصلی، نشست صمیمانه با تعدادی از ناشران تهرانی و با حضور رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران برگزار که نتایج این نشست در طراحی سایت لحاظ شده است. ناشران و کتاب‌فروشان شهرستانی نیز دیدگاه‌های خود را به‌صورت کتبی ارائه کرد‌ه‌اند و ما مجموع دیدگاه ناشران را به ‌عنوان نقشه راه در اجرای طرح‌های تخفیف در دستور کار قرار دادیم.
 
کتاب‌ها بعد از ارزیابی وارد طرح می‌شوند
این عضو مجموعه معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به دیگر مباحث درباره اجرای طرح عیدانه کتاب گفت: برخی معتقدند کتاب‌های درسی و یا کتاب‌های حاوی عملکرد برخی سازمان‌ها در اجرای این طرح به فروش رفته است؛ بنابراین به‌عنوان یکی از مباحث کلان به این موضوعات رسیدگی می‌شود و با معاونت فناوری اطلاعات جلسه‌ای برگزار خواهد شد، روند بازبینی مجددی در کتاب‌های عرضه شده به طرح را پیگیری خواهیم کرد.
 
حسینی‌پور با تاکید بر ضرورت حمایت از کتابفروشان کوچک به‌عنوان هدف نخست طرح‌های تخفیف فصلی گفت: هدف اصلی در اجرای طرح‌‌های تخفیف افزایش سرانه مطالعه و در ادامه آن، توجه به فرهنگ  است؛ بنابراین معتقدم که کتاب‌های کمک‌آموزشی و درسی شامل این طرح نمی‌شود. از سوی دیگر دولت تعیین‌کننده معیارهای تخصیص یارانه است.
 
اطلاعات نشر اطلاعات نظام است
این مقام مسئول افزود: بخش فناوری اطلاعات، سایت موسسه خانه کتاب را برای اجرای طرح طراحی و بارگذاری کرد. اصرار داشتیم که طرح براساس این سایت اجرا شود چراکه وظیفه  موسسه است تا از اطلاعات حوزه نشر حفاظت کند. اطلاعات متعلق به نظام و جامعه است و متعلق به من و شما نیست و باید در تصیم‌گیری‌ها و یا در اصلاح تصمیم‌‌ها و تصمیم‌سازی‌ها از آن استفاده کنیم.      

حسینی‌پور با اشاره به آغاز طرح عیدانه کتاب ادامه داد: بعد از دریافت دیدگاه مدیران، ثبت‌نام طرح از 15 اسفند‌ماه آغاز شد و ادامه دارد. ثبت‌نام 332 کتابفروش با توجه به شاخص‌های تعیین شده تایید شده‌ است.

تمهیدات نظارتی و برخورد با متخلفان
حسینی‌پور با تاکید بر تقویت نظارت بر جریان اجرای سومین طرح عیدانه کتاب گفت: اجرای این طرح چند ضلع دارد، نخست کتابفروشی‌ها هستند که معتقدم باید مسئولیت‌پذیر باشند. تا زمانی که کتابفروشان و ناشران مسئولیت‌پذیر نباشند دولت با توجه به پهنای گسترده جغرافیایی نمی‌تواند به‌تنهایی به عملکرد 800 کتابفروشی نظارت کند.

وی ادامه داد: مسئولیت‌پذیری موجب می‌شود تا کتابفروشان خود‌کنترلی داشته باشند در غیر این صورت انحراف در دریافت یارانه موجب می‌شود تا در اجرای طرح بازبینی اساسی انجام شود. ما از کتابفروشان می‌خواهیم که در راستای اهداف طرح حرکت کنند. آن‌ها باید بدانند فروش کتاب‌هایی که جزو طرح نیست و فروش کالای غیر از کتاب تخلف به حساب می‌آید. البته تعداد تخلفات  انگشت‌شمار است اما در طرح پیش‌رو، نظارت‌ها جدی‌تر از قبل دنبال می‌شوند. 

تداوم محرومیت متخلفان در دیگر طرح‌ها
سرپرست موسسه خانه کتاب با اشاره به تخلف برخی از ناشران در فروش کالای غیر کتاب افزود:  معتقدم برخورد با تخلفات کتابفروشان حاضر در طرح باید هم‌جهت با ناشران متخلف نمایشگاه کتاب استانی باشد؛ به‌عبارت دیگر، این زنجیره‌ به هم متصل شود و متخلفان متوجه باشند که یارانه در هیچ رویداد فرهنگی به‌‌آن‌ها تعلق نمی‌گیرد.

وی گفت: معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نباید در برنامه‌های خود و در تخصیص یارانه به‌صورت جزایر منفک عمل کند و نیاز به یکپارچه‌سازی است.

دلیل کاهش زمان طرح عیدانه چه بود؟
این عضو مجموعه معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلای افزود: هدف اصلی از اجرای طرح‌های تخفیف‌ فصلی تقویت کتابفروشی‌های کوچک بود در حالی‌که کتابفروشی‌های بزرگ و زنجیره‌ای معتقدم یارانه را می‌بلعند؛ بنابراین امسال ثبت‌نام عیدانه با توجه به شروع ثبت‌نام از اواخر سال از شهرستان‌ها آغاز شد.

سرپرست خانه کتاب اظهار کرد: کاهش زمان اجرای طرح نیز از دیگر مطالبات ناشران و کتابفروشان بود که اعمال شد؛ چراکه طولانی بودن طرح، با مشکلات مختلفی نظیر به اتمام رسیدن سقف یارانه تخصیص یافته به کتاب‌فروشی‌ها و ... همراه بود.

وی گفت: طرح عیدانه تا 12 فروردین روز جمهوری اسلامی برگزار می‌شود و در این روز 40 سالگی پیروزی انقلاب اسلامی را جشن می‌گیریم. ایده افزایش تخفیف به مناسبت 12 فروردین را نیزدر نظر داریم تا به کتاب‌های با موضوع انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی  اختصاص پیدا کند.
 
بودجه عیدانه کم نشده است
این مقام مسئول با بیان این مطلب که کوتاه شدن ایام برگزاری طرح، به معنای کم شدن بودجه نیست، گفت: دو میلیارد تومان برای این دوره تخصیص داده شده که با هماهنگی معاونت فرهنگی احتمال افزایش آن وجود دارد.

وی افزود: سقف مالی برای  افراد نیز همچون طرح‌های قبل تا سقف 100 هزار تومان تعیین شده که از سوی معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی 20 درصد از این مبلغ یارانه اختصاص پیدا می‌کند.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • اسکندری ۲۳:۰۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۰
    دقیقا مشخصه که بودجه نیست برای انجام تکلیف و رضایت کتابفروشی های انجام میشه اولا درصد تخفیف کتب کودکان و نوجوان چرا از 25 درصد به 20 درصد کاهش پیدا کرد؟ زمان برگزاری طرح عیدانه نسبت به دو دوره قبلی انقد در شرایط بدی هست که عدم استقبال به همراه داره و چرا مثل دو دوره قبلی کتابفروشان نمی تونن به مشتریانشون از پنل همون داشبور به مشتریان شون پیام بدن برای استفاده از طرح و اهالی نشر چه خطری تهدید شون می کنه اگه کتابفروش بفروشه که وظیفه و آخرین حلقه فروش به عهد کتابفروشه آیا نمی تونه در نمایشگاه کتاب بفروشه که نبایدم بفروشه اسمش نمایشگاه هست و ناشیرین عزیزی که در طول سال با تخفیف های نجومی اقدام به فروش مستقیم می کنن کتابفروشی به نظرم بهتر کتاب نفروشه چون بخواد هم بفروشه مشتری توقع همون تخفیف داره پس بهتر بگیم بودجه ی نیست و کتابفروش ها نباشن بهتره متوجه باشیم سرپا نگهداشتن کتابفروشی کار بیهوده ی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها