سه‌شنبه ۶ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۱
گلشیری: «گورستان» پر از صحنه‌های درخشان و دیالوگ‌های جذاب است

سیامک گلشیری، نویسنده و مترجم، برای مطالعه نوروزی کتاب «گورستان» نوشته نیل گیمن را به مخاطبان پیشنهاد داد و گفت: این کتاب پر از صحنه‌های درخشان و دیالوگ‌های جذاب است.

سیامک گلشیری در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) مطالعه کتاب «گورستان» نوشته نیل گیمن را به مخاطبان پیشنها داد و گفت: بحثی که برای من در داستان خیلی اهمیت دارد حادثه محرک است. به‌نظر من این حادثه محرک نقش اساسی در داستان دارد که مخاطب را به خواندن ادامه داستان ترغیب می‌کند.
 
این نویسنده و مترجم افزود: کتاب «گورستان» نمونه فوق‌العاده‌ای است برای حادثه محرک که با یک صحنه بسیار پرقدرت داستان شروع می‌شود و سپس شخصیت پسربچه‌ای که وارد گورستان می‌شود. صحنه‌های درخشان و دیالوگ‌های جذابی در این کتاب وجود دارد که خواننده را به دنبال خود می‌کشاند.
 
به گفته گلشیری، مخاطب در مرحله اول فکر می‌کند داستان باید ترسناک باشد ولی به نظر من این داستان تلفیقی از طنز و وحشت است و مخاطب با خواندن آن نمی‌ترسد اما خیلی خوب می‌تواند با آن ارتباط برقرار کند. همچنین نویسنده در پرداختن صحنه‌های فانتزی خیلی موفق بوده و قدرت زیادی داشته است و توانسته آن‌ها را محتمل و واقعی جلوه دهد.
 
درباره کتاب «گورستان»
«کتاب گورستان» در ژانر فانتزی برای کودکان نوشته شده است و داستان کودکی را روایت می‌کند که در گورستانی متروک در میان ارواح بزرگ می‌شود. قاتل، نیمه‌شب سه نفر از اعضای خانواده را به قتل می‌رساند و به سوی اتاق آخرین قربانی خود، فرزند هجده‌ماهه خانواده می‌رود. اما او در تختخواب خود نیست. کودک نوپا به تازگی راه رفتن آموخته است و نیمه شب در خانه را باز می‌کند، به خیابان قدم می‌گذارد و سر از قبرستانی قدیمی و متروک درمی‌آورد.
 
ارواح گورستان از او در برابر قاتل محافظت می‌کنند. آقا و خانم اونز، زوجی از ارواح گورستان مسئولیت نگهداری از کودک را می‌پذیرند و نام «نوبادی» را بر او می‌گذارند. نوبادی در میان آن‌ها بزرگ می‌شود و دانش‌ها و مهارت‌های بسیاری همچون رفتن به خواب دیگران، محو شدن و رد شدن از میان اشیا را از آنان کسب می‌کند. سال‌ها می‌گذرد اما هنوز خطری در دنیای بیرون از گورستان، نوبادی را تهدید می‌کند. جک، قاتل خانواده نوبادی که موفق به کشتن کوچکترین فرد خانواده نشده بود، هنوز به دنبال اوست.
 
کتاب گورستان در سال ۲۰۰۸ در بریتانیا و آمریکا منتشر شد. این کتاب برنده دو جایزه ادبی «مدال کارنگی» از بریتانیا و «مدال نیوبری» از آمریکا شده است.
 
 

درباره نیل گیمن
نیل ریچارد مکینون گی‌من، نویسنده انگلیسی کتاب گورستان ۱۰ نوامبر ۱۹۶۰ در پورتچستر واقع در جنوب شرقی انگلستان متولد شده است. او در زمینه‌های فیلمنامه‌نویسی و نویسندگی داستان‌های کوتاه، رمان و کتاب‌های کمیک‌استریپ فعالیت داشته و تا کنون برنده جایزه‌ها و افتخارات بین‌المللی و مهم بسیاری همچون جایزه ادبی هوگو، مدال نیوبری، مدال کارنگی، جایزه جهانی فانتزی و برام استوکر شده است. از این نویسنده تاکنون کتاب‌هایی مانند «اقیانوس انتهای جاده»، «ج مثل جادو»، «آد و غول‌های یخی»، «گرگ‌های توی دیوار»، «خوشبختانه شیر»، «حقیقت غاری ست در کوه‌های سیاه» و «دود و آینه‌ها» به فارسی ترجمه و منتشر شده است.
 

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ۰۰:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۷
    چه خوبه که نویسنده های خارجی رو داریم.
  • روزبه اورک ۱۹:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۶
    با ارج واحترام به نظرگاه جناب گلشیری باید بگم کتاب گورستان کتابی ضعیف است وبه هیچ وجه دیالوگ هایش درخشان نیست درآفرینش ماجراوفضاتاحدی ناکام است.تانزدیک به دوسوم داستان بیشینه رخدادهای خیالی درجان مخاطب و جان داستان نمینشیند.برای نمونه رفتن شخصیت اول داستان به خواب یکی ازکسانی که اورا اذیت میکند بسیارسردستی ساخته وپرداخته شده است
  • فرزین ۱۹:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۱
    نوشته‌های نیل گیمن کم عمقه و معنای خاصی رو در ذهن مخاطبش نمی‌کاره. فقط متعجب و سرگرمش می‌کنه. برای همین هم اینقدر پرفروشه.
  • فرزین ۱۹:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۱
    تو کاور کتاب چرا اسم نویسنده "گی‌من" درج شده و نه گیمن؟ از معجزات مترجمه یا طراح جلد یا ویراستار؟

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها