سه‌شنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۱
جایزه‌ای مستقل و غیروابسته

علی خدایی معتقد است اگر هیئت داوری در همه جشنواره‌ها دیدگاه‌های خود را درباره انتخاب آثار برگزیده توضیح دهند، می‌توانند یک سری از مفاهیم نظری را در حوزه ادبیات کودک و تصویرگری مطرح کنند که باعث رشد و عمیق شدن این حوزه شود.

علی خدایی، برگزیده هفدهمین دوره انتخاب کتاب‌سال شهید حبیب غنی‌پور، در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) گفت: کتاب «از این طرف نگاه کن» با ایده‌های تصویری و خلاقیت‌های تصویری ساخته شده و درواقع با شگردها و بازی‌هایی تصویری خاص، نوعی روایت تصویری در این کتاب شکل گرفته است.
 
این نویسنده و تصویرگر، درباره ویژگی‌هایی که سبب شده این کتاب به‌عنوان رمان برگزیده کودک در جایزه شهید غنی‌پور معرفی شود، گفت: امروزه در بیشتر رمان‌هایی که در حوزه کودک منتشر می‌شود، متن به روایت داستان شکل داده است، در حالی که در این کتاب، روایت و داستان براساس تصویر به‌وجود آمده است.
 
وی در ادامه بیان کرد: در کتاب «از این طرف نگاه کن» بیشتر سعی داشته‌ام نشان دهم که می‌توان به پدیده‌ها از زاویه‌های مختلف نگاه کرد و به نوعی به زاویه دیدهای گوناگون ارزش گذاشت و به طور کلی سعی من در نشان دادن انعطاف‌پذیری بوده‌ است.

این تصویرگر درباره جایزه شهید غنی‌پور نیز گفت: فضای این جشنواره نسبت به انواع جشنواره‌های دیگر متفاوت است. این جشنواره بسیار نجیبانه، صمیمانه و عاشقانه سال‌هاست پیگیرانه در فضایی کاملا مستقل و غیروابسته به آرمان‌ها و وظایف خود می‌پردازد.

خدایی درباره مفهوم این کتاب نیز توضیح داد: در این اثر یک تابلوی نقاشی نیمه انتزاعی در جنگلی نشان داده می‌شود که در ظاهر و نگاه اول شکل مشخصی ندارد و حیوانات مختلف وقتی به این تابلو می‌رسند هرکدام براساس نگاه خودمحوری‌شان، تصویری از خودشان را در تابلو پیدا می‌کنند. در عین‌حال وقتی نظرات سایر حیوانات را می‌شنوند نظر و نگاه آن‌ها را نیز می‌پذیرند و می‌توانند تصویر دیگر حیوانات را نیز در تابلو ببینند و نگاه انعطاف‌پذیر شان را نشان دهند. در آخر همه برای اینکه نگاه زرافه را درک کنند خود را مجبور می‌کنند به شکل وارونه به تابلو نگاه کنند. 

به گفته این نویسنده، مفهوم این کتاب شاید اشاره کمرنگی به داستان «فیل در خانه تاریکی» مولانا نیز داشته باشد.

خدایی درباره نحوه داوری‌ها در جشنواره‌های مختلف ادبی نیز گفت: به‌نظر من اگر هیات داوری در همه جشنواره‌ها دیدگاه‌های خود را درباره انتخاب آثار برگزیده و شایسته تقدیر بازکرده و توضیح دهند، اهمیت زیادی دارد. زیرا با این کار می‌توانند یک سری از مفاهیم نظری را در حوزه ادبیات کودک و تصویرگری مطرح کنند که باعث رشد عمیق شدن این حوزه می‌شود. ولی این اتفاق نمی‌افتد و ما نمی‌دانیم معیارهای داوران چه بوده و با چه پشتوانه‌ای آثار را انتخاب کرده‌اند. تنها جشنواره‌ کتاب‌های تصویری داستانی که در مرکز مطالعات ادبیات کودک دانشگاه شیراز برگزار شد، کتاب‌ها با نگاه علمی و نظری بررسی شده و انتخاب کاملا علمی و روشمند بود. شاید در بسیاری از جشنواره‌ها انتخاب‌ها سلیقه‌ای‌ باشند اما وقتی داوران دیدگاه‌شان را توضیح دهند، این شبهه برطرف می‌شود.
 
 

علی خدایی، نویسنده، تصویرگر و مشاور هنری، فعالیت حرفه‌ای خود را از سال 1365 شروع کرد و تا به حال تصویرگری بیش از 80 عنوان کتاب را انجام داده است. از جمله آثار او می‌توان به «شوخی با حیوانات»، «چی مثل چی»، «تکه کاغذهای رنگی»، «موش موشک کجایی؟»، «کلاغ مثل کلاغ»، «همین و همان»، «تو لک لکی یا دارکوب ؟»، «چی چی قاشق و قیچی»، «آ مثل آهو» و «ف مثل فیل» اشاره کرد. او جوایزی مانند دریافت جایزه، لوح تقدیر و تندیس از دومین جشنواره مطبوعات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، ژاپن در سال ٢٠٠٠BAIJبرگزیده کاتالوگ نمایشگاه، برگزیده کاتالوگ جشنواره بلگراد درسال‌های ٢٠٠٣ ، ٢٠٠۵ و ٢٠٠٩، ساخت انیمیشن «چی مثل چی» و برگزیده شدن آن در جشنواره فیلم قاهره ۱٣٨٢، برنده نفر اول دومین جشنواره کتاب‌های درسی در سال ۱٣٨۴، عضو هیات داوران «جشنواره هنر و امنیت، بخش تصویرگری» در سال ۱٣٨۶، عضو هیات داوران «جشنواره هنرهای تجسمی، هنر جوان، بخش تصویرگری» ۱٣٨٧، دریافت جایزه برای موفقیت‌های بین‌المللی از معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ۱٣٨٩، دریافت جایزه لوح تقدیر و تندیس از جشنواره ملی کتاب سال کودک و نوجوان برای کتاب «همین و همان» ۱٣٩٠، برگزیده شدن کتاب «تو لک لکی یا دارکوب» از سوی دفتر بین‌المللی کتاب برای نسل جوانIBBY ، ۱٣٩٣، دریافت لوح و برگزیده شورای کتاب کودک برای کتاب‌های «تو لک لکی یا دارکوب»، دریافت نشان لاکپشت نقره‌ای برای کتاب «تو لک لکی یا دارکوب» ۱٣٩۴، دریافت دیپلم افتخار از جشنواره کتاب‌های تصویری داستانی تألیفی، مرکز مطالعات ادبیات کودک دانشگاه شیراز۱٣٩۵ اشاره کرد.
 
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها