جمعه ۱۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۰
نقش حضرت ام‌البنین (ع) در رساندن پیام عاشورا به جامعه

سید حسین محفوظی موسوی، نویسنده، مترجم و پژوهشگر حوزه دین در سالروز وفات حضرت ام‌البنین (ع)، بیان کرد: ایشان در کنار ام سلمه همسر پیامبر (ص) که بانویی باتقوا بود، تلاش بسیاری برای رساندن پیام عاشورا به جامعه انجام داد تا مردم را با مفهوم و هدف قیام اباعبدالله آشنا کند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)،‌ امروز (13 جمادی‌الثانی) مصادف با سالروز وفات حضرت ام‌البنین (ع) است. برخی از منابع تاریخی سال ارتحال ایشان را ۷۰ قمری بیان کرده‌‏اند و برخی دیگر تاریخ وفات آن بانوی بزرگ اسلام را سیزدهم جمادی‌الثانی سال ۶۴ هجری قمری دانسته‌‏اند که دومی از شهرت بیشتری برخوردار است.

درباره زندگی، شخصیت و جایگاه والای این بانوی فداکار، کتاب‌هایی به فارسی و عربی تالیف شده که از جمله آن‌ها «ام البنین سیرتها و کرامتها» است که به قلم شیخ اشرف زهیری تالیف شده و سید حسین محفوظی موسوی آن‌را با عنوان «زندگی حضرت ام‌البنین و کرامات آن بانو» در 224 صفحه به فارسی ترجمه کرده و انتشارات «دلیل ما» آن‌را در یک‌هزار نسخه منتشر کرده است. در این کتاب در هشت فصل به معرفی شخصیت، زندگی و تبیین اندیشه حضرت ام‌البنین پرداخته شده است.
 
سید حسین محفوظی موسوی، درباره این اثر به خبرنگار ایبنا گفت: حضرت ام‌البنین (ع) بسیار مورد احترام مسلمانان به‌ویژه پیروان مدرسه اهل بیت (ع) است و نزد ما ایرانیان جایگاه خاصی دارد و ما ارادت ویژه‌ای به این بانو داریم. خداوند به واسطه مجاهدات و سیرت زیبای این زن فداکار، کرامتی به او داده که در این کتاب به نمونه‌هایی از آن‌ها اشاره شده است.

این مترجم ادامه داد: ایشان نقش خاصی در تاریخ اسلام و به‌ویژه در قیام امام حسین (ع) دارد. فرزندان خود را طوری تربیت کرد که در خدمت ولایت، امیرالمومنین (ع) و فرزندانش باشند. رشادت‌های فرزندان این بانو در واقعه کربلا مشهور است. آنقدر باایمان و مخلص بود که پس از شنیدن خبر شهادت هریک از فرزندانش از جمله حضرت ابوالفضل (ع)، باز هم جویای حال امام حسین (ع) بود. زندگی خانوادگی ایشان هم درس‌های بزرگی برای همه زنان عالم دارد.

وی بیان کرد: در خانه‌ای که زندگی می‌کرد، هیچ حس حسادتی نسبت به بانوی قبلی آنجا یعنی حضرت زهرا (س) نداشت و احترام بسیار زیادی نیز برای دختر پیامبر (ص) قائل بود. حتی وقتی امیرالمومنین (ع) در منزل ایشان را فاطمه می‌نامید از حضرت علی (ع) خواست به این دلیل که ممکن است شنیدن این نام موجب ناراحتی فرزندان حضرت فاطمه زهرا (س) شود، او را ام‌البنین بنامد. 

محفوظی با اشاره به محتوای کتاب «زندگی حضرت ام‌البنین و کرامات آن بانو»، افزود: این کتاب شرحی درباره زن و اهمیت مقام و جایگاه زن در دنیا و در دین اسلام است. بخش‌های مختلف این اثر به برش‌هایی از زندگی آن بانو در خانه پدری و قبیله خود، خانه امیرالمومنین (ع)، نحوه تربیت فرزندان و حوادث عاشورا و پس از آن اختصاص دارد. در پایان نیز مجموعه اشعار و مرثیه‌های مرتبط، ارائه شده که هم اصل و هم ترجمه آثار را برای مخاطبان آورده‌ام.

این پژوهشگر در معرفی فصل‌های کتاب نیز گفت: «زن و مرد در میدان مسابقه ارزش‌ها»، «اصل، نسب و جایگاه ام البنین»، «ام البنین در خانه علی علیه السلام»، «ام البنین؛ بانوی پایمردی‌ها»، «اقدامات افتخارآمیز ام البنین»، «توسل به ام البنین»، «ام البنین و کرامت‌های درخشان» و «ام البنین در زبان شعر» فصل‌های هشت‌گانه کتاب را تشکیل می‌دهند.

وی اظهار کرد: در فصل نخست، مطالب جالب و آموزنده‌ای از زندگی فردی و اجتماعی، برای همه زنان و مردان ارائه شده است. فصل دوم به اصل و نسب و جایگاه ایشان اختصاص دارد و به این موضوع اشاره می‌کند، با اینکه حضرت ام‌البنین (ع) از خاندانی اصیل بود، ولی ملاک اصلی ایشان در زندگی و انتخاب همسر تقوا بوده است. در ادامه مباحث کتاب در فصل چهارم می‌خوانیم که این بانو پیش از ورود به خانه امیرالمومنین (ع) به حضرت به‌عنوان وصی و جانشین پیامبر (ص) اعتقاد داشت. وقتی وارد خانه و زندگی حضرت علی (ع) می‌شود، با آموخته‌های قبلی سعی می‌کند منشأ اثر باشد و بر آموخته‌هایش بیافزاید.

محفوظی ادامه داد: در فصل پنجم نیز آمده که ایشان در کنار ام سلمه همسر پیامبر (ص) که بانویی باتقوا بود، تلاش بسیاری برای رساندن پیام عاشورا به جامعه انجام داد تا مردم را با مفهوم و هدف قیام اباعبدالله آشنا کند. با همه ارادت و علاقه‌ای که حضرت ام‌البنین (ع) به امام حسین (ع) داشت، ولی در کنار آن مادر بود و در غم شهادت فرزندانش سوگواری می‌کرد. 

مترجم کتاب «زندگی حضرت ام‌البنین و کرامات آن بانو»، درباره مطالب مربوط به توسل به حضرت ام‌البنین (ع) و کرامات آن بانو، گفت: من در مقدمه کتاب هم نوشتم که به رسم امانت‌داری مطالب این بخش را ترجمه و بدون کاستی ارائه کردم هرچند مطالب مربوط به توسل غیرممکن نیست و بسیاری افراد این تجربه را داشته و به آن اذعان کرده‌اند.



نخستین چاپ کتاب «زندگی حضرت ام‌البنین و کرامات آن بانو» در 224 صفحه با شمارگان یک‌هزار نسخه به بهای 10 هزار تومان از سوی انتشارات «دلیل ما» راهی بازار نشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها