یکشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۲
​قصه‌های محمدرضا شمس از «هزارویک شب» برای نوجوانان

محمدرضا شمس، نویسنده کودک و نوجوان، از انتشار مجموعه سه جلدی «قصه‌های هزار و یک شب» خبر داد و گفت که این آثار از سوی نشر ذکر برای نوجوانان منتشر شده است.

محمدرضا شمس در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) درباره مجموعه سه‌جلدی «قصه‌های هزار و یک شب» گفت: این کتاب‌ها را با کمک برادرم محمد شمس انتخاب، بازنویسی و ویرایش کرده و برای چاپ به موسسه نشر و تحقیقات ذکر تحویل دادیم که چندی پیش منتشر شد. در هر جلد داستان جداگانه‌ای مطرح شده است. جلد اول «علاءالدین و چراغ جادو و 12 قصه دیگر از هزار و یک شب»، جلد دوم «علی‌بابا و چهل دزد بغداد و 10 قصه دیگر از هزار و یک شب» و جلد سوم «رزم رستم و اسفندیار و چند قصه دیگر از شاهنامه» نام دارد.
 
این نویسنده یادآور شد: کمتر کسی هست که «داستان‌های هزار و یک شب» را نشنیده باشد. این اثر مجموعه‌ای از افسانه‌های کهن هندوستان، ایران باستان و ایران پس از اسلام است و هر داستان فضایی متفاوت با داستان‌های دیگر داشته و نتایج اخلاقی و آموزنده‌ای درآن‌ها وجود دارد و شرایط اجتماعی مشرق زمین در دوره‌های گوناگون را به تصویر می‌کشد.
 
وی درباره نحوه انتخاب داستان‌ها گفت: این داستا‌ن‌ها را براساس آشنایی بچه‌ها با قصه‌هایی که از قبل شنیده‌اند، انتخاب کردیم. همچنین نکاتی که در قصه‌ها وجود دارد و حکمت‌های موجود در آن‌ها در انتخاب داستان‌ها بسیار موثر بود که سبب یاد دادن روابط انسانی و موضوعات مختلف به بچه‌ها می‌شود و چیزی به آن‌ها می‌دهد که به‌دردشان بخورد یا پند، حکمت، نکته اخلاقی و مهارت زندگی در آن وجود داشته باشد.
 
شمس درباره ادامه‌دار بودن این مجموعه نیز توضیح داد: احساس کردم با توجه به اینکه سایر نویسندگان هم در این حوزه فعالیت‌هایی داشته‌اند و آثاری منتشر کرده‌اند، ادامه دادن این مجموعه فعلا لازم نیست، اما اگر فرصتی دست بدهد دوست دارم کل مجموعه هزار و یک شب را برای نوجوانان بازنویسی کنم. البته جسته و گریخته به این کتاب و حکایت‌هایش در سایر آثارم پرداخته‌ام.

 
 

بخش کودک و نوجوان موسسه نشر و تحقیقات ذکر، مجموعه سه جلدی «بهترین قصه‌های هزار و یک شب» را با شمارگان هزار و 100 نسخه و قیمت 50 هزارریال برای هرجلد منتشر کرده است.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها