چهارشنبه ۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۴
دبیرخانه دائمی پایتخت کتاب ایران ایجاد شود

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر، با تاکید بر لزوم توجه به تعیین ضمانت‌ اجرایی مفاد تفاهم‌نامه همکاری شهرداری‌ها با اداره‌های کل فرهنگ و ارشاد اسلامی پایتخت کتاب ایران، بر تعیین بودجه مستقل با هدف تداوم فعالیت‌های فرهنگی در این شهر‌ها تاکید کرد.

حمیده ماحوزی؛ در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) درباره تجارب اداره سومین پایتخت کتاب ایران بیان کرد: براساس سیاستگذاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره پایتخت کتاب ایران، بر همکاری شهرداری‌ها با اداره فرهنگ و ارشاد پایتخت کتاب تاکید شده، چراکه در اجرای کامل برنامه‌های این رویداد فرهنگی بسیار موثر است؛ اما همکاری شهرداری با توجه به جابه‌جایی‌ مدیران و اعضای شورای شهر چندان قابل توجه نیست و به نظر می‌رسد که پایتخت‌های دیگر نیز دچار این مشکلات باشند.

لزوم تعیین ضمانت اجرایی برای شهرداری‌های پایتخت کتاب ایران
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر ادامه داد: به نظر می‌‌رسد که علاوه بر امضا تفاهم‌نامه همکاری شهرداری با اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی پایتخت‌های کتاب ایران ضمانت‌ اجرایی نیز تعیین شود تا شهرداری‌ها کمک‌کننده دائمی باشند؛ به‌عبارت دیگر، هرچند که روسای اداره‌های فرهنگ و ارشاد اسلامی خودشان را موظف به انجام امور محوله می‌دانند؛ اما در مرحله‌ای تنها می‌مانند و شهرداری‌ها به‌طور کامل پای‌ کار نیستند. به‌نظر می‌رسد فشار وزارت کشور به شهرداری‌ها می‌تواند در مشارکت بیشتر شهرداری‌ها موثر باشد.
   
تعیین بودجه مستقل برای دبیرخانه پایتخت کتاب ایران  
ماحوزی درباره بودجه طرح پایتخت کتاب ایران افزود: با توجه به کمبود بودجه اداره‌های کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها، تعیین ردیف بودجه مستقل برای پایتخت کتاب ایران ضروری است. هرچند که مشارکت انجمن‌های مردم‌نهاد و تشکل‌ها و کارخانجات در اداره پایتخت کتاب ایران اولویت دارد؛ اما حجم برنامه‌ها بسیار بیشتر از بودجه تخصیص یافته است؛ به‌عبارت دیگر دبیرخانه برای جلب این مشارکت به بودجه نیاز دارد.  
 
این مسئول فرهنگی در استان بوشهر با تاکید بر لزوم تعیین بودجه مستقل برای دبیرخانه اداره پایتخت کتاب ایران گفت: تعیین بودجه مستقل موجب می‌شود تا تغییر مدیران، طرح پایتخت کتاب متوقف نشود؛ به‌عبارت دیگر، بعد از یک سال تلاش، فعالیت‌‌ها ادامه پیدا کند و دبیرخانه ماندگار باشد و دبیرخانه دائمی در شهر‌هایی که عنوان پایتخت کتاب ایران را کسب می‌کنند ایجاد شود تا امور مرتب پیگیری شود.
 
ماحوزی با اشاره به تلاش‌های مستمر طی سه سال گذشته در مقام مدیر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر افزود: تلاش‌های مدیریت فرهنگی است که به انتخاب شهری به‌عنوان پایتخت کتاب ایران منجر می‌‌شود؛ به‌عبارت دیگر این موج از سوی مدیر ایجاد شده است؛ بنابراین معتقدم که باید در بخشی از این طرح امتیازی برای تلاش‌ مدیران در نظر گرفته شود.

لزوم تعیین امتیاز برای مدیران پایتخت گتاب ایران
به گفته ماحوزی،‌ امتیاز در واقع موجب تقویت انگیزه می‌شود و به نظر می‌‌رسد تعین امتیاز برای ایجاد موج سراسری در کل کشور بسیار موثر است. مدرس دانشگاه هستم و فعالیت در حوزه کتاب برای من قابل توجه است؛ اما به‌عنوان مثال یک مدیر شاید از این انگیزه برخوردار نباشد. کسب امتیاز برای جلب مشارکت شهرداری‌ها نیز بسیار موثر است و به تفاهم‌نامه محدود نمی‌شود.
 
این مقام مسئول در استان بوشهر افزود: سال گذشته از استان بوشهر 13 و امسال نیز 10 شهر برای دریافت عنوان پایتخت کتاب اعلام آمادگی کردند و استان بوشهر در این زمینه در جایگاه نخست قرار دارد. طی سه سال گذشته، یک روستای دوستدار کتاب بین 10 شهر اول کشور از استان بوشهر بودند؛ بنابراین ایجاد انگیزه در تقویت فعالیت‌ها بسیار موثر است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها