سه‌شنبه ۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۷
چهارمین بچه محل نقاش‌ها پیدا شد

محمدرضا مرزوقی از انتشار چهارمین جلد مجموعه «بچه محل نقاش‌ها» خبر داد و گفت: این جلد به پیکاسو و ماجرای خلق تابلوی «گرنیکا» اختصاص دارد.

محمدرضا مرزوقی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) از انتشار چهارمین جلد مجموعه «بچه محل نقاش‌ها» از سوی نشر هوپا خبر داد و گفت: داستان این جلد با عنوان «زمانی که همسنگر پیکاسو بودم» درباره پیکاسو است. وقتی قصه این مجموعه به پیکاسو رسید، داستان را به سمت جنگ‌های داخلی اسپانیا و موضوعاتی که در تاریخ جنگ‌ها پیش آمده، بردم و اینکه اصلا چرا این اتفاق‌ها افتاده است. جنگ‌هایی که امروزه مشابه آن‌ها را در دنیا هم می‌توانیم، ببینیم، سال‌ها پیش در اسپانیا هم رخ داده و به نوعی پیش زمینه جنگ جهانی دوم بوده است.
 
وی توضیح داد: در «زمانی که همسنگر پیکاسو بودم» به چگونگی خلق تابلوی «گرنیکا» اشاره شده، تابلویی که امروزه به عنوان یک اثر ضد جنگ شناخته می‌شود. این تابلو درباره شهر گرنیکا است که بوسیله نیروهای آلمان و ایتالیا که از هواداران فاشیست‌های اسپانیا بودند، بمباران شد و این بمباران سبب شد پیکاسو مهمترین اثر هنری قرن بیستم را خلق کند و بعد از آن تا 30 سال تابلویی به این مهمی نکشید.
 
این نویسنده و منتقد ادبی اضافه کرد: سعی کردم این داستان را با فانتزی تلفیق کنم و اثری جذاب و قابل درک برای بچه‌ها بنویسم. در این کتاب پیکاسو به همراه همینگوی دست به دزدی آثار موزه‌ای می‌زنند تا به دست آلمانی‌ها نیفتد.
 
مرزوقی در ادامه به موضوعاتی که در مجموعه «بچه محل نقاش‌ها» بیان شده اشاره کرد و گفت: داستان‌های این مجموعه با سفر دایی سامان در نوجوانی آغاز می‌شود. او ابتدا به اروپا برای ادامه تحصیل می‌رود اما به قرن هفدهم و خانه داوینچی می‌رسد که در جلد اول به آن پرداخته شده است. بعد هم وارد کلیسای سیستین می‌شود و با میکل‌ آنژ در نقاشی سقف کلیسا همکاری می‌کند که جلد دوم این مجموعه است. سپس در قرن نوزدهم در هلند با ونگوگ آشنا می‌شود که موضوع جلد سوم است و در قرن بیستم هم با پیکاسو آشنا می‌شود و به همین ترتیب وارد زندگی هر نقاش شده و ما را با سبک و سیاق کار و زندگی نقاشان مهم تاریخ و شاهکارهای آنها که در جهان هنر بسیار اثرگذار بوده است، روبه‌رو می‌کند. در عین حال ویژگی‌های تاریخی زمان آن نقاش نیز در داستان آمده است.
 
 

مرزوقی درباره سایر جلدهای «بچه محل نقاش‌ها» نیز توضیح داد: جلد پنجم این مجموعه به زندگی «فریدا کالو» اختصاص دارد و جلد ششم به «سالوادور دالی» که مراحل نگارش آن‌ها به پایان رسیده و برای چاپ به نشر هوپا تحویل داده‌ام. درحال حاضر هم مشغول نوشتن جلد هفتم هستم که به «پال جکسون پولاک» می‌پردازد و به هنر مدرن می‌رسد.
 
به گفته مرزوقی، جلد هفتم، جلد پایانی مجموعه «بچه محل نقاش‌ها» است اما به دلیل استقبال زیاد مخاطبان ممکن است ادامه یابد.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها