دوشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۱
پنجره‌ تازه‌ای روبه‌سوی شعر نوجوان باز شده است

کمال شفیعی، که به تازگی مجموعه شعر «در سکوت ماسه‌ها» را منتشر کرده، معتقد است ژانر شعر نوجوان بسیار منحصربه‌فرد است و در سال‌های اخیر شاعران جدی‌ای وارد این حوزه شده‌اند و پنجره‌ تازه‌ای روبه‌سوی شعر نوجوان باز شده است.

کمال شفیعی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) درباره جدیدترین اثرش گفت: به‌تازگی کتاب «در سکوت ماسه‌ها» از سوی انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتشر شده است. این مجموعه شامل 17 شعر نیمایی برای نوجوانان است و دارای فضاهای کاملا متنوع و جدید با زاویه دید متفاوت و موضوعات جدید پیرامون تفکر نوجوانان مانند زندگی، قهر و آشتی، عشق و مرگ است.
 
شاعر «به یک زبان عاشق می‌شویم» در ادامه توضیح داد:‌ فضاهایی که در مجموعه «در سکوت ماسه‌ها» به تصویر کشیده می‌شود دربرگیرنده دغدغه‌های نوجوانان است که معمولا رازآلود است و آن‌ها همیشه در زمینه این موضوعات به‌دنبال پاسخ‌اند و کمتر در شعر نوجوان به آن‌ها پرداخته شده است.
 
شفیعی همچنین گفت: این کتاب باعث ایجاد نوعی تفکر خلاق در نوجوانان می‌شود و نگاهی متفاوت به خانواده و فضایی که نوجوان‌ها در آن هستند دارد و آن‌ها را به سوی دوست‌داشتن یکدیگر و عشق ورزیدن به خانواده و باهم بودن و اتحاد سوق می‌دهد و تجربه جدیدی از فضاهای زندگی به آنها می‌دهد تا وقتی بزرگسال می‌شوند افسوس این فرصت ارزشمندی که در دوره کوتاه نوجوانی دارند، نخورند.
 
 

به‌گفته وی سرودن برای نوجوان بسیار منحصربه‌فرد است و در این سال‌ها شاعران جدی‌ای وارد این حوزه شده‌اند و پنجره‌ تازه‌ای روبه‌سوی شعر نوجوان باز شده است. این مسئله همچنین سبب شده تفکری که نسبت‌ به دوره نوجوانی در جامعه وجود داشته و به نوعی آن‌ را ادامه دوره کودکی تصور می‌کردند از بین رود چرا که نوجوانی دوره‌ای نیست که توأم با امر و نهی باشد بلکه شروع پذیرش نقش‌های اجتماعی است.
 
شاعر «عمو نوروز و دست‌های کوچک دعا» درباره دیگر آثارش نیز توضیح داد: به‌تازگی گزیده‌ای از شعرهای من توسط انتشارات الیما برای بزرگسالان منتشر شده است که شامل 130 شعر مختلف از مجموعه اشعار گذشته‌ام است که بیشتر فضای عاشقانه و اجتماعی دارند.
 
کمال شفیعی، شاعر نوجوان، در سال 1347 در همدان متولد شد. وی آثاری در حوزه کودک و نوجوان در کارنامه خود دارد. از آن‌جمله می‌توان به «می‌خواهم دست به كار بزرگی بزنم»، «مانند گنجشک»، «عمو نوروز و دست‌های کوچک دعا» و «درس قشنگ لبخند»، «گربه یك مهندس است»، «مورچه‌های پاپتی»، «هر گلابی یك چراغ» و «ابرها مسافرند» اشاره کرد. شفیعی همچنین آثاری مانند «گوزن‌های پا به ماه» و «به یکزبان عاشق می‌شویم» را نیز در حوزه بزرگسال منتشر کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها