یکشنبه ۲۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۰
​مهدی حجوانی:با نویسندگان کارخانه‌ای مواجه‌ایم!

مهدی حجوانی، نویسنده، مترجم و ویراستار معتقد است: با پدیده‌ای به نام سری‌دوزی در ادبیات کودک یا به‌قولی نویسندگان کارخانه‌ای مواجه‌ایم که ایده‌ای را می‌گیرند و در اطرافش قصه‌سازی می‌کنند و ممکن است حاصل، کارهای ماندگاری نباشد.

مهدی حجوانی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به سری‌دوزی در حوزه ادبیات کودک اشاره کرد و گفت: یکی از مشکلات داستان‌نویس‌ها در حوزه تالیف این است که بعضی نویسنده‌ها زندگی‌شان را با پول درآوردن از راه کتاب گره زده‌اند و چون زندگی پرتورم و سخت است ما با پدیده‌ای به نام سری‌دوزی در ادبیات کودک یا به‌قولی نویسندگان کارخانه‌ای مواجه‌ایم که ایده‌ای را می‌گیرند و در اطرافش قصه‌سازی می‌کنند و ممکن است حاصل، کارهای ماندگاری نباشد.
 
خالق «الف، دال، میم» افزود: گاهی اوقات نویسندگانی وجود دارند که به دلیل نیاز مالی و یا عقد پیش قرارداد با ناشران، باید زیاد از حد و سفارشی بنویسند. و این کارها به ادبیات صدمه می‌زند. واقعا باید حرفه‌ای بودن در ادبیات را تعریف کنیم؛ آیا در حوزه ادبیات حرفه‌ای کسی است که فکر و ذکرش نوشتن است یا کسی که اقتصاد زندگی‌اش را به نوشتن گره زده؟ در این شرایط است که نویسنده سفارشی‌نویس می‌شود و اگر ناشری هم به او سفارش ندهد خودش به خودش سفارش می‌دهد.
 
حجوانی درادامه به جدیدترین اثرش اشاره کرد و گفت: به‌تازگی مشغول ترجمه مجموعه‌ای در زمینه فلسفه برای کودکان هستم که مجموعه‌ای سه جلدی نوشته کوبی یامادا و تصویرگری مِی بیزن است.
 
این نویسنده، مترجم و سرویراستار افزود: در حال حاضر ترجمه نخستین جلد آن با عنوان فعلی «با یک ایده تازه چکار می‌کنی؟» به اتمام رسیده که برای چاپ به نشر قدیانی خواهم سپرد. و ترجمه جلد دوم و سوم را هم آغاز می‌کنم.
 
مترجم «پسر جنگل» درباره این کتاب توضیح داد: در این اثر، داستانی درباره بچه‌ای بیان می‌شود که ایده‌ای به ذهنش می‌رسد که شکل تخم‌مرغ است. اما می‌خواهد از کنار ایده‌اش رد شود ولی ایده او را رها نمی‌کند و داستان وارد مرحله تازه‌ای می‌شود.
 
به گفته این پژوهشگر و منتقد ادبی، الان بچه‌ها بیشتر ریتم و شعر و داستان را دوست دارند و خوانندگان این‌گونه آثار کمترند. البته ما هم خیلی با این نیت کار نمی‌کنیم که حتما مخاطبان زیادی داشته باشد چون مسلما این کتاب‌ها فروش کتاب‌های داستانی را ندارند.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها