سه‌شنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۶
حساسیت‌ها درباره «کافه‌کتاب‌» را کم کنیم

با اشاره به لزوم حمایت دولت از کتابفروشی‌ها برای ایجاد «کافه‌کتاب» معتقد است که کافه‌کتاب‌ها انگیزه خرید کتاب را افزایش می‌دهند.

علی‌اکبر قاری‌نیت، مدیر انتشارات آزمون در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) درباره تاثیر کافه‌کتاب‌ها در افزایش میزان مطالعه بیان کرد: هر تلاشی که انگیزه خرید و افزایش مطالعه را افزایش دهد مثبت است؛ بنابراین اگر این عامل، با تفریح همراه باشد در جذب مخاطبان بیشتر موثر‌تر خواهد بود. کافه‌کتاب در بیشتر کشور‌های پیشرفته ایجاد شده است. «کافه‌کتاب» به مشتری فرصت می‌دهد تا پیش از خرید، کتاب را مطالعه کند.
 
این فعال حوزه نشر ادامه داد: «کافه‌کتاب» فرصتی را ایجاد می‌کند تا مخاطبان جوان، به‌‌عنوان مثال تجربه نوشیدن قهوه را نیز در فضای فرهنگی به دست آورند. توحه و شروع جریان تاسیس کافه‌کتاب‌ در شهر‌های مختلف کشور قابل توجه است؛ اما مدیران در بخش‌های مرتبط نباید با دید منفی به این موضوع نگاه کنند؛ به‌طوری که چندی پیش شنیدم یکی از کافه‌کتاب‌های تهران که محل بحث نویسندگان، مترجمان و ناشران بود تعطیل شد؛ این در حالی‌است که باید از حساسیت‌ها پرهیز کنیم. حضور نویسندگان یا دیگر اهل قلم در فضایی مانند کافه‌کتاب انگیزه قابل توجهی را برای خرید کتاب ایجاد می‌کند؛ علاوه براین امکان هم‌ صحبتی با نویسنده کتاب برای مخاطب ایجاد می‌شود.   
 
قاری‌نیت با مثبت تلقی کردن ایجاد و افزایش کافه‌کتاب‌ها در سراسر کشور ادامه داد: دولت باید کمک کند تا کافه‌کتاب‌ها تقویت شوند و به نظر می‌رسد که این نوع حمایت‌ها موجب می‌شود تا محدودیت‌ها برای حضور اهالی قلم در بین علاقه‌مندان را کاهش می‌‌دهد.        
 
این عضو اتحادیه ناشران و کتابفروشان درباره برخی مشکلات قانونی و صنفی مانند تلقی موازی کاری در ایجاد کافه‌کتاب افزود: هرچند که برخی تداخل‌ها در صنف موجب ضرر و زیان سایر اصناف می‌شود؛ اما به نظر می‌رسد که فعالیت کافه‌کتاب‌ها تاثیر چندانی در کار دیگر اصناف ندارد. نباید فراموش کرد که کافه‌کتاب‌ها با  انگیزه و هدف  والای فرهنگی ایجاد می‌شود. فضا و امکانات باید در اختیار کتابفروشی‌ها قرار بگیرد تا به ایجاد کافه‌کتاب اقدام کنند. برای تحقق یک فعالیت فرهنگی با انجام یک جمع جبری به آثار مثبت آن پی ‌ببریم. آثار مثبت ابن فعالیت قابل توجه است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها