شنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۳
ناشران و کتابفروشان برای ارائه تخفیف به مجوز اتحادیه نیاز دارند

محمود آموزگار؛ رییس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران با اشاره به عرضه کتاب با تخفیف‌های غیرمتعارف توسط برخی از فعالان حوزه نشر گفت: از آنجایی که فروش کتاب با تخفیف‌های زیاد و بی‌ضابطه به روند بازار نشر آسیب می‌زند، به زودی کارگروهی از صاحبنظران تشکیل می‌شود تا آیین‌نامه‌ای ‌در شیوه ارایه تخفیف‌های فروش تهیه و تنظیم کنند.

 محمود آموزگار در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به پیش‌بینی‌های قانون نظام صنفی درباره تخفیف‌های غیرمتعارف در اصناف توضیح داد: در قانون نظام صنفی ارایه کالا با تخفیف بالا نیازمند دریافت مجوز از اتحادیه‌های صنفی است و در این زمینه صنف ناشران و کتابفروشان نیز برای عرضه کتاب با تخفیف باید از اتحادیه مجوز بگیرند.
 
وی ادامه داد: به زودی برای ساماندهی این موضوع کارگروهی از کارشناسان و صاحبنظران حوزه نشر برای ایجاد ضابطه در شیوه عرضه تخفیف‌های فروش در مکان‌های حقیقی و الکترونیک تشکیل می‌شود تا تصمیم‌های مناسب گرفته و آیین‌نامه‌های مربوط به این حوزه را تدوین کنند.
 
آموزگار با اشاره به ضرورت دریافت مجوز ناشران و کتابفروشان برای عرضه کتاب غیر از قیمت پشت جلد یا قیمت اصلی کتاب، گفت: این کار باید با هماهنگی اتحادیه انجام شود تا بتوانیم رقابت‌ها را کنترل کنیم، زیرا برخی از این قیمت‌ها نامتعارف است و موجب به هم ریختگی بازار می‌شود.
 
رییس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران با اشاره به برخی تخفیف‌ها از سوی ناشران، یادآور شد: برخی ناشران کتاب‌های خود را با تخفیف‌های بسیار بالا عرضه می‌کنند در حالی که کار ناشر فروش کتاب نیست بلکه باید کتاب منتشر کند.
 
آموزگار یادآور شد: در این زمینه حتی برای برگزاری نمایشگاه کتاب در مکان‌های مختلف نیز باید از اتحادیه ناشران و کتابفروشان مجوز دریافت کنند زیرا اتاق اصناف حتی برگزاری نمایشگاه را به اجازه از اتحادیه صنفی منوط کرده است و غیر از این باشد باید برخورد شود.
 
وی با اشاره به قاعده تثبیت قیمت کتاب در اروپا گفت: طبق این قاعده در کشورهای اروپایی مثل آلمان قیمت کتاب در کتابفروشی کلن، هامبورگ یا فرانکفورت باید یکسان و همانند پشت جلپ باشد و کتابفروشی اجازه تخفیف دادن ندارد و همه موظف هستند که این قانون را رعایت کنند تا تفاوت قیمتی وجود نداشته باشد.
 
وی تاکید کرد: اینگونه نیست که یک کتابفروشی بزرگ این قدرت را داشته باشد که به هر بهانه‌ای کتاب را با تخفیف بفروشد زیرا با اینکار در چرخه کار نشر اختلال به وجود می‌آورد و این موضوع در حالی در اروپا رایج است که در ایران اصلا چنین ساز و کاری وجود ندارد.
 
آموزگار با اشاره به رویه اخیر برخی ناشران ایرانی در این زمینه توضیح داد: گاهی یک ناشر کتابی‌های خود را با ۲۵ درصد تخفیف به کتابفروش می‌فروشد اما به مشتری همان کتاب را با ۳۵ درصد تخفیف به فروش می‌رساند که از نظر حرفه‌ای درست و مناسب نیست.
 
به گفته وی، اخیرا نیز اعتراضاتی به اتحادیه رسیده است که ناشر کتاب خود را به کتابفروش با ۳۰ درصد تخفیف می‌فروشد اما بر روی سایت انتشارات خود همان کتاب را با ۵۰ درصد تخفیف می‌فروشد و این تخفیف غیرمتعارف موجب کاهش چشمگیر فروش کتابفروشان و بر هم ریختن تعادل بازار می‌شود. به همین دلیل در تلاشیم راهکاری بیندیشیم تا همه این تخفیف‌ها قاعده مند و اصولی باشند. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها