چهارشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۳
حکایت محمدرضا شمس از رستم دستان برای نوجوانان

سه عنوان از مجموعه «رستم دستان؛ بهترین قصه‌های شاهنامه» با بازنویسی محمدرضا شمس از سوی انتشارات ذکر منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) سه عنوان از مجموعه «رستم دستان؛ بهترین قصه‌های شاهنامه» به نام‌های «ضحاک و کاوه آهنگر و چند قصه دیگر از شاهنامه»،‌ «هفت‌خوان رستم و چند قصه دیگر از شاهنامه» و «رزم رستم واسفندیار و چند قصه دیگر از شاهنامه» با بازنویسی محمدرضا شمس از سوی انتشارات ذکر منتشر شده است.
 
محمدرضا شمس درباره این مجموعه به ایبنا گفت: این مجموعه بازنویسی شاهنامه به زبان ساده است که به همراه برادرم «محمد شمس» حدود 15 سال پیش انجام دادیم. این بازنویسی‌ها شامل دو دوره زمانی قبل و بعد از جمشیدشاه است.
 
وی درباره لزوم بازنویسی آثار قدیمی نیز بیان کرد: متون فاخر و قدیمی ما مانند «شاهنامه» از برجسته‌ترین کارهای دنیا هستند و چون بچه‌ها را با ادبیات فاخر و گذشته کشورمان آشنا می‌کنند بسیار ارزشمندند. در کشورهای دیگر سرمایه‌گذاری زیادی برای بازنویسی و خلاصه‌نویسی آثار کهن انجام می‌شود و بچه‌ها را با فرهنگ و مشاهیر کشورشان آشنا می‌کنند. اما خوانش آنها به دلیل حجم زیاد و نامفهوم بودن بعضی کلمات برای بچه‌ها ممکن است خسته‌کننده و حوصله‌سربر باشد. نویسندگان می‌توانند با بازنویسی این آثار زمینه‌ای ایجاد کنند برای آشنایی بیشتر کودکان و نوجوانان با مشاهیر و آثار کهن ایران زمین.
 
رستم پهلوان افسانه‌ای ایران باستان، تجسم میهن‌دوستی، آزادگی و عدالتخواهی ملتی بزرگ و دیرین و بازتاب آرمان‌های والای مردمان این سرزمین است. حکایت زندگی رستم، ریشه در پاره‌ای از کهن‌ترین متون ایرانی دارد که شاهنامه، شیواترین و جامع‌ترین روایت آن را در بر می‌گیرد.
 
مجموعه «رستم دستان» بازنوشته داستانی از زندگی این پهلوان نامدار ایرانی بر مبنای روایت شاهنامه فردوسی است. برخی از فصل‌های کتاب عبارتند از «تولد رستم، اسب برگزیدن رستم، جنگ رستم و افراسیاب، هفت‌خوان رستم، رستم و سهراب، جنگ سهراب و کیکاووس، رزم رستم و سهراب، کشته شدن غم‌انگیز سهراب به دست پدر، آمدن سیاوش به توران زمین، کشته شدن سیاوش، مرگ افراساب، رزم رستم و اسفندیار و فرجام رستم ست. این کتاب سرگذشت رستم را از تولد تا مرگ با نثری ساده و روان باز می‌گوید.
 

محمدرضا شمس، نویسنده کتاب‌های کودک و نوجوان، در سال 1336 در تهران متولد شد. نخستین کتاب این نویسنده با عنوان «اگر این چوب مال من بود» در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به چاپ رسید. از جمله کتاب‌های این نویسنده می‌توان اشاره کرد به «خواب و پسرك»، «مراد شمر»، «ديوانه و چاه»، «عروسي»، «شير، اسب و بشقاب چيني گلدار»، «بادكنك و اسب‌آبي»، «قصه بهار»، «قصه پلي كه بود و ديگر نيست»، «خورشید مال كیه؟»، «كلوچه خانم»، «دختره خل و چل»، «دزدى كه پروانه شد» و «صبحانه‌ خیال».
 
شمس تاکنون جوایزی همچون لوح تقدیر كتاب سال كانون پرورش فكرى كودكان و نوجوانان، كتاب سال سلام، قصه‌ سال مجله‌ سروش كودک، لوح زرین جشنواره مطبوعات كانون پرورش فكرى كودكان و نوجوانان،‌ جشنواره مطبوعات، كتاب سال شوراى كتاب كودک و دیپلم افتخار ازIBBY، انجمن فرهنگی را از آن خود کرده است.
 
انتشارات ذکر سه عنوان از مجموعه «رستم دستان؛ بهترین قصه‌های شاهنامه» را با شمارگان هزار و 100 نسخه و قیمت 55 هزار ریال منتشر کرده است. 
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها