دوشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۵
مطرح کردن صرفه‌جویی برای بزرگ‌ترین جایزه ادبی خنده‌دار است

مهدی قزلی، مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان گفت: نداشتن برگزیده در سه بخش جایزه جلال هیچ ربطی به مشکلات مالی و صرفه‌جویی در وزارت ارشاد ندارد و بیان این موارد خنده‌دار است؛ چراکه این اتفاق با نظر داوران رخ داده است و داوران هستند که تصمیم می‌گیرند جایزه برگزیده یا تقدیری داشته باشد.

مهدی قزلی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، در توضیح این موضوع که چرا در سه بخش از جایزه جلال برگزیده وجود نداشته است، اظهار کرد: بدون شک این تصمیم به هیات داوران و نظر آنها برمی‌گردد که چنین تصمیمی گرفته‌اند. سابقه جایزه جلال کاملا روشن است و این جایزه تا پیش از این دوره، نه دوره دیگر برگزار شده است که مسئولیت اجرای سه دوره با ما بوده است. در تمام این سال‌ها دوره‌هایی بوده است که برگزیده نداشته‌ایم و این دوره هم مثل دوره‌های قبل است و اتفاق جدیدی رخ نداده است.
 
وی ادامه داد: برای مثال پارسال در بخش نقد ادبی وضعیت به شکلی بود که ما اصلا نامزد نداشتیم و این نشان از آن دارد که ما بدون تعارف با خودمان و اهالی قلم، آنچه را که نظر داوران است، اعلام می‌کنیم.  داستان کوتاه و رمان در شش دوره‌ نخست این جایزه، تنها در یک دوره جایزه داشته و این در حالی است که در چهار سال گذشته در بخش رمان تنها یک سال برگزیده نداشتیم.
 
دبیر اجرایی دهمین دوره جایزه ادبی جلال در توضیح داوری‌ها این دوره از جایزه جلال گفت: در این دوره داوران به این نتیجه نرسیدند که در بین آثار مستندنگاری، نقد ادبی و داستان کوتاه، اثری شایسته برگزیده شدن نیست و به همین دلیل در این سه بخش برگزیده نداشتیم و تنها آثار شایسته تقدیر معرفی شدند؛ چراکه داوران به نامزدهای نهایی این سه بخش نقدهایی داشتند.
 
وی افزود: داوران بهترین آثار سال 95 را همان‌طور که بیان شد، اعلام کردند اما با این تفاسیر به آثار موجود نقدهایی وارد بود که نمی‌توانستند، آن کتاب‌ها را به‌عنوان اثر برگزیده معرفی کنند. به نظر من اگر دوستان منتقد به لیست داوران نهایی نگاه کنند، متوجه می‌شوند که نکته‌ای در لیست آثار شایسته تقدیر و برگزیده وجود ندارد و این افراد آزادانه نظر داده‌اند.
 
مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانی با رد برخی از اظهارنظرها درباره صرفه‌جویی ارشاد برای جایزه ندادن گفت: قطعا هیچ مساله مالی برای انتخاب برگزیدگان وجود نداشته است؛ چراکه بیان این مطالب خنده‌دار است. اختلاف بخش مالی در هر بخشی که برگزیده نداشته، تنها 10 سکه بوده است و در شرایط فعلی صرفه‌جویی 10 میلیونی برای برگزاری بزرگ‌ترین جایزه ادبی کشور کمی خنده دار است.

دبیر اجرایی جایزه جلال ادامه داد: ما در هر بخش دو تقدیری داشتیم که تقدیری‌ها 10 سکه دریافت کرده‌اند. و این جایزه چندان تفاوتی ندارد. از طرفی ما اگر مشکل مالی داشتیم، بخش ویژه برگزار نمی‌کردیم و یا به نامزدهای حاضر در اختتامیه هدیه نمی‌دادیم. من نمی‌گم که وضع مالی بنیاد بسیار عالی است اما به این شکل هم نیست که برای صرفه‌جویی برگزیده انتخاب نکنیم. در مجموع به‌عنوان دبیر اجرایی جایزه و مدیر بنیاد می‌گویم، اوضاع مالی ما عالی نیست؛ اما در حد انجام کارهایمان داریم و هیچ مشکلی وجود ندارد.
 
قزلی تاکید کرد: به‌هیچ عنوان به‌دلیل صرفه‌جویی چنین اتفاقی رخ نداده و اسامی برگزیدگان با نظر مستقیم هیات دواران بوده است و آن‌ها بوده‌اند که تصمیم گرفته‌اند تا جایزه برگزیده یا تقدیری داشته باشد. البته این نکته را نیز باید یادآور شوم که داوران ما کاملا حرفه‌ای هستند و براساس احساسات یا جو موجود جایزه نمی‌دهند، بلکه جایزه را به کسی می‌دهند که اگر چند سال دیگر افرادی آمدند و کتاب‌های این دوره را بررسی کردند، شرمنده نشوند.
 
دبیر اجرایی جایزه جلال با اشاره به جایزه اهدا شده به داریوش احمدی در این جایزه گفت:‌ هیات داوران تصمیم داشت تا از داریوش احمدی به‌عنوان نویسنده‌ای بومی‌نویس که کارهای خوبی نوشته و در ادبیات آرامش داشت و درگیر هیچ حاشیه‌ای نشده است، تجلیل کند که این اتفاق رخ داد. ما نیز از این تصمیم استقبال کردیم. البته باید به این نکته توجه کرد که کتاب «خانه کوچک ما» برگزیده نشد؛ بلکه از شخص داریوش احمدی تجلیل شد؛ هر چند ما به این نکته واقف هستیم که او تا پیش از این کتاب، اثری نداشته است اما اهالی قلم می‌دانند که او سال‌های سال (حدود سه دهه) در حال قلم زدن در ادبیات است.

قزلی در پایان اظهار کرد: واقعیت این است که ما از وی برای حضور در مراسم اختتامیه دعوت کردیم اما از آنجایی که او وقت عمل چشم داشت، با ما صحبت کرد که اگر بشود در مراسم حضور پیدا نکند و ما نیز به دلیل آنکه سلامتی وی اهمیت بیشتری داشت، از او خواستیم که به درمان بپردازد و به همین دلیل نماینده وی در مراسم اختتامیه حضور داشت و او جایزه داریوش احمدی را دریافت کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها