سه‌شنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۰
از تخصیص ردیف بودجه به ادبیات دفاع می‌کنیم

اصغر مسعودی؛ عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اشاره به تخصیص ردیف ادبیات در بودجه فرهنگی گفت: تخصیص اعتباری مجزا برای تقویت فرهنگ کتاب و کتابخوانی، اقدامی ارزشمند و مهم است و کمیسیون فرهنگی مجلس در این زمینه با جدیت از این ردیف بودجه حمایت و به تقویت این بخش کمک می‌کند.

اصغر مسعودی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به روزهای شلوغ مجلس در بررسی بودجه سال 1397 عنوان کرد: همواره اعتراضی که به بحث بودجه کشور وجود دارد این بوده که بودجه فرهنگی ناچیز و کم است. معتقد هستیم فرهنگ زیربنای همه چیز است اما با این وجود بودجه این حوزه متناسب با اهمیت آن نیست.
 
وی افزود: اختصاص بودجه برای بحث کتاب و کتابخوانی اقدام ارزشمندی است و با توجه به اینکه کتاب یکی از اقلام فرهنگی مهم است که باید به آسانی در دسترس مشتاقان مطالعه قرارگیرد و این کتاب است که کلید تمدن و دانش و فرهنگ به شمار می‌آید، حرکتی موفق و قابل تقدیر است.
 
مسعودی با بیان اینکه اعتبار مجزا برای تقویت کتاب، اقدامی ارزشمند و مهم است، گفت:  به دنبال لحاض شدن ردیف بودجه حوزه ادبیات در لایحه بودجه 97، کمیسیون فرهنگی با جدیت از این موضوع حمایت می‌کند و در جلساتی که برگزار می‌کنیم تلاش داریم اقداماتی انجام دهیم که به تقویت این بخش کمک کنیم.
 
نماینده مردم استهبان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه یکی از مباحثی که در این موضوع به آن دقت شده، توجه ویژه‌ به در دسترس قرار گرفتن کتاب در مناطق محروم است، یادآور شد: این موضوع حرکت مثبت و رو به رشدی است که آن را به فال نیک می‌گیریم، اما در این زمینه باید بررسی کنیم که چگونه این اعتبار کم را در خدمت کتاب و کتابخوانی قرار دهیم تا با کمترین هزینه بیشترین بهره‌وری را داشته باشیم.
 
مسعودی ادامه داد: گاهی وقت‌ها حمل و نقل کتاب به شهرستان‌ها و استان‌های مختلف با سختی‌های زیاد همراه است، در این زمینه می‌توان زمینه‌ای ایجاد کرد که چاپخانه‌های تخصصی یا کتابخانه‌ها در استان‌ها راه اندازی شود تا هزینه نقل و انتقال را کمتر کنیم و از سوی دیگر زیرساخت‌های تهیه کتاب را برای سایر شهرها فراهم و در این زمینه به طور بهینه و ماندگارتر به کتاب خدمت کنیم.
 
وی در بخش دیگر صحبت‌های خود به موضوع لزوم هزینه بودجه پیش‌بینی شده برای هر حوزه اشاره کرد و گفت: گاهی اعتباری برای یک حوزه در نظر گرفته می‌شود که این اعتبار سریع هزینه می‌شود اما گاهی اوقات این اعتبار را زمینه سرمایه‌گذاری درازمدت می‌کنیم، معتقد هستم در حوزه فرهنگ باید کارهای زیربنایی داشته باشیم تا این کارها زمینه را برای در اختیار قرار دادن کتاب برای مردم فراهم کند و بستری فراهم شود که این مسیر جاری باشد و مسئولان بتوانند با هزینه کمتری در سال های آینده از این اعتبارات کمک بگیرند و استفاده کنند.
 
مسعودی تاکید کرد: اما مشکل اساسی در این زمینه این است که بودجه‌ها و اعتباراتی که در نظر گرفته می‌شود با وجود اینکه تبلیغات زیادی بر روی آن‌ها می شود اما در هنگام اجرا به درستی تخصیص پیدا نمی‌کند، در نگاه اولیه برای بسیاری از موسسات و حوزه‌ها رقم خوبی دیده شده اما در مرحله عمل چون رقم‌ها تخصیص پیدا نمی‌کند، نتیجه خوبی به دست نمی‌آید که منجر به تبلیغات بر علیه فرهنگ و موسسات فرهنگی تبلیغات می‌شود و این موضوعی است که مسئولان اجرایی باید بر آن دقت کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط