دوشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۹
بررسی بودجه لازم ادبیات و کتاب در دست بررسی است

فاطمه ذوالقدر؛ عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با مثبت شمردن تخصیص ردیف بودجه ویژه به ادبیات گفت: بررسی‌هاي اوليه بر روي ميزان بودجه تخصيصي به بخش ادبيات و كتاب به عنوان بخشي از فرهنگ آغاز شده است و به عنوان يكي از اعضای كميسيون فرهنگي مجلس تلاش مي‌كنيم سهم بودجه مناسب و لازم تخصيص داده شود و در فرايند اجراي بودجه نيز نظارت‌هاي لازم برای تحقق آن صورت پذيرد.

فاطمه ذوالقدر در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با بیان اینکه متاسفانه سرانه مطالعه در کشورمان بسيار پایین است، عنوان کرد: كتاب و كتابخواني به عنوان يكي از كليدي‌ترين عناصر زيرساختي فرهنگ به شمار مي‌آيد. متاسفانه در کنار پايين بودن سرانه مطالعه در هفته‌هاي اخير شاهد افزايش قيمت كاغذ بوديم كه به طور مستقيم بر روي قيمت كتاب و متاثر از آن؛ سرانه كتابخواني اثر خواهد گذاشت.
 
وی درباره لحاظ شدن بودجه 7 میلیارد تومانی برای حوزه ادبیات در لایحه سال 97، افزود: اين اتفاقات در شرايطي رخ می‌دهد كه در بودجه سال ٩٧ ارقام قابل توجهي در رديف‌هاي بودجه براي موضوع كتاب و كتابخواني در نظر گرفته شده است و این مساله، به طور کلی اتفاقی خوب و مثبت به شمار می‌آید.
 
ذوالقدر با بیان اینکه اجرایی شدن بودجه‌های در نظر گرفته شده یک اهمیت به شمار می‌آید، گفت: پيش از آنكه به اعداد و ارقام ورود كنم بايد اين نكته مهم كه برخاسته از سابقه پيشين در تخصيص منابع است را يادآوري كنم و آن این است كه چه ميزان از بودجه‌ای که پيش‌بيني مي‌شود، تخصيص می‌یابد و اجرايي مي‌شود.
 
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در این زمینه توضیح داد: در بخش فرهنگي و پرورشي كشورمان هميشه بين رديف بودجه پيش‌بيني شده و درصد تحقق آن فاصله قابل توجهی وجود داشته است كه ضمانت اجراي طرح‌های فرهنگي را تحت تاثیر قرار داده‌است.
 
وی تاکید کرد: از سويي با وجود اینکه طبق ماده 2 قانون اهداف و وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مصوب 1366 مجلس شورای اسلامی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مسئول اجرای سیاست‌های رسمی نظام جمهوری اسلامی ایران در زمینه فرهنگ عمومی به حساب مي‌آيد، شاهد هستيم که سازمان‌های متعدد، تاثیرات شگرفی در فرهنگ کشور دارند.
 
ذوالقدر با اشاره به سازمان‌ها و نهادهای تاثیرگذار فرهنگی، یادآور شد: هر یک از سازمان‌ها مانند صداوسیما، رسانه‌هاي جمعي و فضاي مجازي، حوزه‌های علمیه، سازمان تبلیغات اسلامی، دفتر تبلیغات اسلامی و دیگر نهادها در شکل‌گیری و جهت‌دهی به فرهنگ مردم نقش دارند اما در اين شرايط به هنگام بررسي وضعيت فرهنگ كشور، نوك پيكان نقد به سوي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و نداشتن كارایی این وزارتخانه گرفته مي‌شود.
 
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این در حالی است كه فرهنگ ساخته باورها، ارزش‌ها، اصول و قواعد و تجاربي است كه در زندگي روزمره انسان‌ها در طول نسل‌ها تجربه شده است و چنانچه در اين تجربه روزمره تقابل و تعاملي با كتاب وجود نداشته باشد، ناخواسته فرهنگ كتابخواني هم رو به اضمحلال خواهد رفت.
 
ذوالقدر گسترش فرهنگ كتابخواني و اعتلاي آن در سطح جامعه بخصوص در ميان جوانان را نیازمند اهتمام تمام دستگاه‌هاي فرهنگي دانست و گفت: این اقدامات نيازمند تخصيص منابع بودجه‌اي است كه علاوه بر متوليان صنعت چاپ و نشر، زيرساخت‌هاي مورد نياز براي انس و الفت با كتاب به عنوان يار مهربان تقویت و به کار گرفته‌شوند. به همین دلیل با توجه به اينكه شاخص‌هاي فرهنگ، كيفي هستند ارزيابي آن‌ها بسيار دشوار است و به همین دلیل نمي‌توان به صراحت نسبت به تخمين ميزان بودجه تخصيصي و كفايت آن اظهار نظر کرد.
 
وی با بیان اینکه بررسي‌هاي اوليه بر روي ميزان بودجه تخصيصي به بخش ادبيات و كتاب به عنوان بخشي از فرهنگ آغاز شده است، گفت: به عنوان يكي از اعضای كميسيون فرهنگي مجلس تلاش مي‌كنيم بر مبناي تعاملات فني و كارشناسي و بر پايه مستندات توجيه پذير سهم بودجه مناسب و لازم تخصيص داده شود و در فرايند اجراي بودجه نيز نظارت‌هاي لازم برای تحقق آن صورت پذيرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط