پنجشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۸
هفته کتاب فرصتی برای گزارش های سالانه فرهنگ

حجت الاسلام و‌المسلمین احمد مازنی؛ عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه هفته کتاب، زمانی برای بررسی طرح ها و اقدامات فرهنگی است که در طول اجرا می شود، گفت: این هفته فرصتی است تا مسئولان و دست اندرکاران حوزه های مختلف فرهنگ و کتاب، گزارش ها و نقدهای خود را درباره وضعیت مطالعه در جامعه، شمارگان کتاب و فعالیت ناشران و کتابخانه ها ارائه دهند.

حجت الاسلام والمسلمین احمد مازنی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به هفته کتاب و اهمیت آن، عنوان کرد: زمان هایی که در تقویم رسمی کشور ثبت می شود برای گرامیداشت آن مناسبت و جلب توجه مردم به آن موضوع است، در این میان کتاب موضوعی است که در حوزه فرهنگ و رشد علمی و اجتماعی مردم، همچنین توسعه اقتصادی و سیاسی نقش موثری دارد.
 
وی افزود: به نظرم باید تلاش شود در این هفته از حرکت های شعاری فاصله بگیریم و به صورت واقعی با مساله و چالش هایی که برای کتاب وجود دارد، برخورد شود تا هم وضعیت ناشران بهتر شود و هم کتابخانه ها پررونق تر شود، از سویی زمینه ای ایجاد شود تا مضامین و محتوای کتاب ها کیفیت بهتر و مناسب تری پیدا کند.
 
مازنی با اشاره به ضرورت گسترش فرهنگ مطالعه در کشور، گفت: معتقدم برای بهتر شدن وضعیت کتابخوانی در کشور مجموعه رفتارها باید به گونه ای باشد که وقتی شخصی به سراغ کتاب می رود، بتواند با قیمت مناسب تهیه کند و مجموعه کارها به گونه ای باشد که جامعه انگیزه کتابخوانی داشته باشد.
 
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در بخش دیگر سخنان خود درباره اهمیت کتابخوانی در نظام آموزش و پرورش، یادآور شد: امروز بخش زیادی از نظام آموزش و پرورش ما به تست زنی و حفظ مطالب اختصاص دارد و چطور می توان از این نظام توقع پرورش نسل کتابخوان داشت، یک روز که تلویزیون نگاه می کردم دیدم همزمان در سه کانال روش تست زنی کنکور آموزش داده می شد، که من تعجب کردم که چقدر روی این موضوع تاکید می شود.
 
وی با اشاره به رواج کتاب های کمک آموزشی و تاثیر آن بر سیستم آموزشی کشور نیز گفت: در سال های اخیر کتاب های کمک آموزشی رواج زیادی پیدا کرده است و به طور گسترده در دسترس دانش آموزان مقاطع مختلف قرار دارد و دانش آموزان فکر می کنند اگر موقع امتحان فقط سرعت تست زنی خود را افزایش دهند یا کتاب کمک آموزشی  بخوانند با کمی شانس از مقاطع حساس عبور می کنند و متاسفانه این موضوع مبنای نظام آموزشی ما شده است.
 
مازنی تاکید کرد: به نظرم این نگاه و شیوه آموزش باید در مدارس ما اصلاح شود زیرا تا زمانی که دانش آموز و دانشجوی ما به این شیوه، ادامه تحصیل می کنند و همه چیز بر پایه تست زنی و حفظ کردن است نمی توان توقع داشت که کتابخوانی در میان این نسل پررنگ باشد و مسئولان آموزشی باید برای این موضوع فکری کنند.
 
وی با بیان اینکه در نظام آموزشی کتاب و مطالعه جدی گرفته نمی شود، تاکید کرد:  در این فضا دانش آموز از خود سوال می کند من چرا کتاب بخوانم و به همین راحتی از قرار گرفتن کتاب در سبد کالاهای مورد نیاز خانواده خارج می شود چون دانش قیمت زیادی در جامعه ما ندارد و اگر میخواهیم مطالعه و کتابخوانی را اصلاخ کنیم باید در نظام آموزش و پرورش شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها