سه‌شنبه ۹ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۷
خانه کتاب دخالتی در روند داوری‌های جشنواره کتاب و رسانه ندارد

دبیر بیست و سومین دوره جشنواره کتاب و رسانه ضمن اشاره به افزایش صد در صدی آثار ارسالی به این دوره، از همت شخصی و تماس با چهره‌های مطرح برای شرکت در جشنواره گفت.

علیرضا بهرامی، دبیر شانزدهمین دوره جشنواره کتاب و رسانه در حاشیه بازدید از غرفه خبرگزاری ایبنا در بیست‌و‌سومین نمایشگاه مطبوعات درباره داوری آثار ارسالی به دبیرخانه جشنواره گفت: داوری آثار از سوم آبان‌ماه آغاز شده است. فرمولی برای داوری طراحی شده تا از حالت اجماعی خارج شود و نتایج داوری قابل اطمینان‌تر و قابل دفاع‌تر باشد.
 
به گفته بهرامی، معمولا داوران در این نوع از جشنواره‌ها در جلسه‌ای درباره آثار به‌صورت جمعی نظر می‌دهند و در همان جلسه به جمع‌بندی نهایی می‌رسند و تلاش می‌کنند رسانه‌‌های مختلف را راضی نگه دارند اما روند داوری‌های در این دوره، از رویکردهای اینچنین فاصله گرفته است.
 
وی در ادامه با بیان این مطلب که دغدغه‌ای نسبت به نتایج داوری ندارم، افزود: مدیریت موسسه خانه کتاب هیچ دخالت و توقعی در فرآیند داوری ندارد که طبیعتا مطلوب‌ترین حالت نیز همین است.

دبیر شانزدهمین دوره جشنواره کتاب و رسانه درباره آمار آثار ارسالی به دبیرخانه گفت: آثار نسبت به دوره قبل بیش از صد در صد افزایش داشته است؛ به‌عبارت دیگر در دوره پانزدهم 170 اثر داوری شده در حالی‌که نزدیک به 400 اثر به دبیرخانه دوره شانزدهم ارسال شده است.
 
بهرامی یکی از اهداف خود را برای دبیری این دوره، افزایش مشارکت خبرنگاران اعلام کرد و ادامه داد: تلاش داشتم تا رسانه‌ها و روزنامه‌‌نگاران بیشتری در این جشنواره شرکت کنند. در دوره‌های قبل که به‌عنوان داور در این رویداد فرهنگی حضور داشتم هرچند آثار شایسته‌ای هم در داوری وجود داشت، اما نمی‌توانستند نماینده واقعی آثار منتشر شده در رسانه‌های مختلف باشند. هرچند که در این دوره نیز نمی‌توان مدعی بود تحول به‌‌صورت صد در صد رخ داده، اما به‌هر حال بعد از اعلام فهرست آثار راه‌یافته به مرحله نیمه‌پایانی، نام‌هایی مشاهده خواهد شد که تصور شرکت آن‌ها وجود نداشت.
 
داور دوره‌های پیشین جشنواره کتاب و رسانه درباره دلیل رشد مشارکت خبرنگاران افزود: با بسیاری از اهالی باسابقه رسانه‌ها شخصا برای مشارکت در جشنواره تماس گرفتم؛ اما به نظرم باید این جریان نظام‌مند ‌شود و فقط به یک فراخوان کلی و رویکرد و ارتباط‌های شخصی دبیر جشنواره اکتفا نشود. شخصا افتخار می‌کنم بسیاری از بزرگان به خواهش من در این دوره از جشنواره شرکت کردند اما امیدوارم در دوره‌های بعد آثار با یک سازمان‌‌بندی، حتی در طول سال رصد و جمع‌آوری شود.
 
بهرامی با تاکید بر ضرورت تدوین معیار‌های داوری گفت: باید برای داوری آثار هم نظام‌ و فرمول مشخصی تعیین شود که جزئی‌نگر باشد. قطعا در دوره‌های پیشین هم تا حدودی جزئی‌نگری تخصصی وجود داشت اما در دوره شانزدهم تلاش داریم این میزان افزوده شود. امید‌وارم هر سال با قاعده‌مندی که صورت خواهد گرفت، کار تا یک ماه مانده به دور بعد جشنواره زمین نماند و با برآیندی که نتیجه تشکیل یک اتاق فکر است، بتوان به حد مطلوب نزدیک‌تر شد.
 
دبیر شانزدهمین دوره جشنواره کتاب و رسانه درباره آمارهای جزئی‌تر از این دوره گفت: در این دوره متاسفانه آمار شرکت‌کنندگان در بخش خبر اندک بود که مایه تعجب است. به‌نظر می‌رسد  شرکت‌کنندگان حتی اگر اخبار نشر کتاب یا اخبار درگذشت فعالان حوزه کتاب را هم ارسال می‌کردند آمار بسیار چشمگیرتر می‌شد؛ در حالی‌که در بخش‌های گفت‌وگو، گزارش، و نقد، یاداشت و تفسیر تعداد آثار قابل توجه است. علاوه براین در بخش رادیو و تلویزیون آثار از نظر کیفی و کمی قابل قبول است. بخش عکس نیز در این دوره، در زمان تمدید فراخوان به جشنواره اضافه شد که تعداد شرکت‌کنندگانش به دلیل این فرصت کوتاه، کم بود.

او تاکید کرد: به نظر می‌رسد که بخش‌های طنز، ترجمه، شبکه‌های مجازی فعال در زمینه‌ی تولید محتوای حوزه کتاب نیز می‌توانند در دوره‌های بعدی به جشنواره اضافه شوند. بخش حاشیه‌ای شعر و داستان در رسانه‌ها را هم برای این جشنواره می‌توان در نظر گرفت.
 
بهرامی در ادامه افزود: بزرگترین دغدغه من علاوه بر ارتقاء این رویداد فرهنگی، درنهایت برگزیده نشدن برخی از شرکت‌کنندگان است چراکه از همکاران قدیمی هستند و تعداد برگزیده‌ها هم قاعدتا معدود خواهد بود. بنابراین از نظر شخصی و عاطفی تحت فشارم؛ اما فکر می‌کنم اگر بتوانیم جشنواره‌ را به حدی از مطلوبیت برسانیم، این دغدغه کاهش پیدا می‌کند؛ به‌عبارت دیگر اگر سطح و تعداد شرکت‌کننده و سطح داوری اغنا‌پذیر باشد، پذیرش افزایش می‌یابد و این نوع دغدغه‌ها کاهش پیدا خواهد کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها