سه‌شنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۴
موفقیت‌های جهانی نشر دفاع مقدس، اتفاقی است

محسن دریالعل، مدیرعامل جدید انتشارات «روایت فتح» معتقد است که هیچ‌یک از ناشران به‌صورت هدفمند در عرصه جهانی فعالیت نمی‌کنند و اتفاقات موفق نیز براساس فعالیت خود نویسنده به دست آمده؛ او می‌گوید، موفقعیت ها در این عرصه اتفاقی و بدون برنامه است.

محسن دریالعل، مدیرعامل جدید انتشارات «روایت فتح» در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) درباره نتایج حضور ناشران دفاع مقدس در 69‌امین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت و رویکرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره توسعه دیپلماسی فرهنگی گفت: باید منتظر بود و دید که رایزنی‌ها و ارتباطات در جریان برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت به چه صورت انجام شده است.  
 
این فعال حوزه نشر تخصصی دفاع مقدس بر لزوم توجه ناشران به ابعاد اقتصادی حوزه نشر تاکید کرد و گفت: به نظر می‌‌رسد که به‌عنوان ناشر، نباید نگاه فقط به بازار داخل باشد و به وجه کسب‌وکار در خارج از کشور و صادرات بی‌توجه بود، بلکه باید بخش بین‌المللی را یک بازار اقتصادی دانست تا از کالای کتاب در بازارهای جهانی به سود‌دهی رسید.
 
دریالعل با اشاره به این مهم که اگر کتاب در خارج از کشور به سود‌هی برسد، اهداف فرهنگی نیز به دست آمده است، توضیح داد: اگر ناشر بگوید، فقط اهداف صدور انقلاب را دنبال می‌کنم و به فکر سود مالی نیستم، به معنای تعطیلی کار است. تا زمانی که نگاه خود ناشران در این مورد اصلاح نشود، برنامه‌ریزی های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم قطعا به نتیجه نمی‌رسد.
 
مدیرعامل جدید انتشارات «روایت فتح» رونق برخی از کتاب‌های حوزه دفاع مقدس در عرصه جهانی را اتفاقی دانست و گفت: هیچ‌یک از ناشران به‌صورت هدفمند در این عرصه فعالیت نمی‌کنند و اتفاقات موفق نیز براساس فعالیت خود نویسنده به دست آمده است.
 
دریا لعل با اشاره به این مسئله که بسیاری از نویسندگان در جریان برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی کتاب ازجمله، پکن، فرانکفورت و روسیه مستقیم با ناشران خارجی وارد مذاکره می‌شوند، به ایبنا گفت: اینکه ناشری به‌عنوان مثال، روایت فتح، به‌صورت مستقیم و در جایگاه متولی نشر به نویسنده قوت قلب  و جایگاه دهد و روی کتاب در عرصه خارجی سرمایه‌گذاری کند و برای نشر بین‌‌الملل و مخاطب‌‌شناسی برنامه داشته باشد، این اتفاق نیفتاده است و چنین ناشرانی وجود خارجی ندارند و تا زمانی که سیاست منسجم و بازار هدفمندی وجود نداشته باشد، برنامه‌ها به نتیجه نمی‌رسد.
 
این ناشر موفقیت‌های برخی از نویسندگان در عرصه جهانی را مسئله ای موردی می داند و تاکید دارد که ناشران، برنامه منسجمی برای حضور در عرصه بین‌الملل ندارند.  به گفته وی هر کتاب باید با برنامه از پیش تعیین شده در خارج از کشور عرضه و نتیجه آن در نقشه اصلی بررسی شود تا در تجربه دوم به کار بیاید؛ در حالی‌‌که تلاش‌ها به‌صورت اتفاقی و بدون برنامه است.
 
دریالعل، نگاه درون‌مبنایی را به‌عنوان اصل حرکت ناشران دولتی و خصوصی می‌داند و ادامه می‌دهد: در کل، نگاه به حوزه فرهنگ، خصوصی و به معنای تلاش اقتصادی برای زنده نگه داشتن نشر است؛ اما با این وجود، ناشر دولتی و خصوصی هر دو باید در عرصه نشر بین‌الملل البته نه صرفا با نگاه صدور انقلاب که با نگاه یک بازار اقتصادی فعالیت داشته باشند. اگر بتوانیم چرخه اقتصادی کار فرهنگی را تصحیح کنیم، تاثیر فرهنگی نیز محقق می‌شود.
 
به گفته این ناشر وقتی می‌توانیم در فضای بین‌الملل موفق شویم که نخست به جای نویسنده، ناشر به بازار نشر بین‌الملل ورود پیدا کند، چراکه تلاش نویسنده به سیستم تبدیل نمی‌شود؛ اما با ورود انتشارات، نگاه اقتصادی ایجاد می‌شود و با هدف تکرار حضور جهانی، سیستم طراحی می‌شود تا به چرخه تولید برسد.
 
دریا لعل ادامه می‌دهد: نکته بعدی، تعامل بین ناشران داخلی و خارجی است و دولت در این تعامل می‌تواند کمک کند؛ به‌عبارت دیگر، ارشاد می‌تواند از ظرفیت‌ سیستم‌های موفق و فضا‌های تحقیقاتی پژوهشی کمک بگیرد و مخاطب‌شناسی و نیاز‌سنجی کند و اطلاعات استخراج شده را در اختیار ناشران قرار بدهد. ناشران توقع دارند تا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اطلاعاتی درباره سلیقه و رغبت مخاطب خارجی، حتی نوع کاغذ و طراحی جلد را در اختیار ناشر قرار دهد؛ به‌عبارت دیگر با ارائه اطلاعات دقیق به‌صورت مستمر، بستر را روشن کند.

این فعال فرهنگی به ایبنا گفت: ناشر از ارشاد، توقع ندارد که در نمایشگاه فرانکفورت غرفه تهیه کند، چراکه اگر گردش مالی وجود داشته باشد، ناشر توانایی گرفتن غرفه را خواهد داشت. نمی‌خواهیم که ارشاد هزینه سفر را از هشت میلیون به سه میلیون کاهش بدهد، چراکه اگر این سفر سود‌دهی داشته باشد، ناشر حاضر است حتی با صرف هزینه 20 میلیونی در نمایشگاه‌های بین‌المللی حاضر شود.

 دریالعل ادامه داد: به نظر می‌رسد که مسیر گم شده و تصور می‌‌کنند که متولی فرهنگی بودن، یعنی انجام صفر تا صد امور حوزه فرهنگ. اگر به دنبال کمک به ناشران هستند، ابتدا باید پای خود را از نشر بیرون بکشند و اجازه بدهند تا ناشر به‌طور مستقیم با بازار داخل و بین‌الملل در ارتباط باشد؛ به‌عبارت دیگر بازار بین‌الملل، شناسایی شود و باقی کار را به ناشر سپرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها