شنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۰
خلقتان را بالا ببرید تا افسرده نباشید

رابرت ووبولدینگ در کتاب خود به شما یاد می‌دهد که چگونه بدون کنترل یکدیگر گزینه‌های متعدد پیش‌رو را ببینید و با آزادی رفتارهای خود را انتخاب کنید و در کل خلقتان را بالا ببرید.

ابوذر گل‌ورز؛ پژوهشگر و مترجم در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، درباره کتاب «راهنمای روان‌شناسی تئوری انتخاب برای افسردگی» نوشته رابرت ووبولدینگ که ترجمه آن‌را خودش برعهده داشته، بیان کرد: این اثر یکی از کتاب‌های مجموعه‌ای هفت جلدی است که ضمن آموزش مفاهیم کلیدی تئوری انتخاب از قبیل نیازهای اساسی، دنیای کیفی، ماشین رفتار و ...، به کاربست این عناصر در مشاوره با افراد افسرده می‌پردازد. علاوه بر این، نویسنده در بحث تخصصی به نشانه‌های افسردگی و همچنین علل و پیامدهای آن اشاره کرده و راهکارهایی را برای مقابله با «ابر سیاه و تیره افسردگی» ارائه می‌کند. یکی از جنبه‌های حائز اهمیت این کتاب، اشاره به نمونه‌های واقعی مبتلا به افسردگی و درج مصاحبه‌های صورت‌گرفته با آن‌ها است که به‌ویژه برای متخصصان یک کلاس درس آموزشی برای فراگیری شیوه‌های مصاحبه به سبک تئوری انتخاب و واقعیت‌درمانی محسوب می‌شود.
 
وی افزود: در زمینه تئوری انتخاب و واقعیت‌درمانی کتاب‌های متعددی، به‌ویژه به قلم شیوای دکتر علی صاحبی، تألیف و ترجمه شده است. اما جای کتابی که به‌طور خاص به شیوه اداره افسردگی از این دیدگاه بپردازد، خالی به‌نظر می‌رسید. لذا با توجه به عنوان کتاب و همچنین نویسنده، یعنی رابرت ووبولدینگ، که به‌نوعی فرد دوم این نظریه شناخته می‌شود، می‌توان به اعتبار علمی مباحث مطرح‌شده تکیه کرده و از آن‌ها در راستای آموزش و درمان استفاده کرد.
 

 
این مترجم با اشاره به مخاطبان اصلی این اثر تأکید کرد: محتوای کتاب به‌گونه‌ای تنظیم شده که تمام افراد قادر به بهره‌گیری از مطالب آن هستند. در حقیقت هم درمانگرانی که قصد اجرای تئوری انتخاب را در اتاق درمان دارند (یعنی از رویکرد واقعیت‌درمانی استفاده می‌کنند)، هم افراد افسرده (به‌عنوان یک روش خودیاری) و هم کسانی که با افراد افسرده در ارتباط هستند و قصد کمک به آن‌ها را دارند، می‌توانند از توصیه‌های این کتاب استفاده کنند. به اعتقاد ویلیام گلسر، یادگیری مفاهیم تئوری انتخاب بسیار ساده اما کاربرد آن‌ها بسیار دشوار است، بنابراین برای درک موضوعات مطرح‌شده در کتاب به پیش‌نیاز علمی خاصی احتیاج نیست، اما عمل کردن به توصیه‌های ارائه‌شده مستلزم همت و پشتکار خوانندگان و تعهد برای انجام تمرین‌ها است.
 
گل‌ورز دباره عمومی‌سازی دانش و رویکردی که نویسنده در راستای ترویج علم در این اثر داشته، گفت: همان‌طور که اشاره کردم، گام‌های اول در این زمینه توسط دکتر علی صاحبی برداشته شده است. دکتر گلسر، مبدع تئوری انتخاب و واقعیت‌درمانی، این نظریه را روان‌شناسی جدید آزادی فردی یا روان‌شناسی امید نامیده است؛ بنابراین هر چه بیشتر مفاهیم این نظریه در بین افراد جامعه ترویج شود، انسان‌ها از زندگی در کنار یکدیگر لذت بیشتری می‌برند.
 
این پژوهشگر ادامه داد:  این تئوری به افراد آموزش می‌دهد که چگونه بدون کنترل یکدیگر گزینه‌های متعدد پیش‌رو را ببینند و با آزادی رفتارهای خود را انتخاب کنند، نیازهای خود را مسئولانه ارضا کنند، شیوه‌های رفتار بهینه در موقعیت‌های مختلف زندگی را فرابگیرند، از عادت‌های مؤثر استفاده کرده و از عادات مخرب اجتناب کنند.
 
وی در پاسخ به این پرسش که «با توجه به ترجمه این اثر ضرورت اصلی آن برای انتشار کتابی در باب موضوع تئوری انتخاب در کتاب چه مواردی بوده است؟»، بیان کرد: متخصصان و روان‌شناسان، به‌ویژه کسانی که قصد اجرای واقعیت‌درمانی را دارند می‌توانند برای الگوگیری از نحوه کاربست مفاهیم تئوری انتخاب، از مثال‌های متنوعی که در کتاب ارائه شده (فرد مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه، نوجوان بزهکار، یک فرد بیکار و یا مدیر اجرایی موفق) استفاده کنند و تکنیک‌های مصاحبه با مراجعان را در اتاق درمان به‌کار ببرند. این کتاب به‌صورت مختصر و مفید مباحث موردنیاز برای انجام مصاحبه درمانی با افراد افسرده را مطرح کرده است؛ ضمن اینکه نویسنده کتاب فرمولی برای اجرای واقعیت‌درمانی ابداع کرده که مورد تأیید ویلیام گلسر بوده و در این کتاب نیز به‌طور خلاصه به آن اشاره کرده است.
 
گل‌ورز گفت: از سوی دیگر، افراد زیادی در جامعه مبتلا به افسردگی هستند که بنا به علل مختلف، ازجمله ترس از برچسب بیمار روانی، واکنش‌های دیگران، مسائل مالی یا فرصت نداشتن، از مراجعه به درمانگران اجتناب می‌کنند. چنین افرادی و حتی اطرافیان آن‌ها می‌توانند این کتاب را به‌عنوان یک کتاب خودیاری مطالعه کنند و تکنیک‌ها و توصیه‌های اشاره‌شده را در زندگی خود یا افراد افسرده‌ای که می‌شناسند، به‌کار ببرند.
 
کتاب «راهنمای روان‌شناسی تئوری انتخاب برای افسردگی» از سوی انتشارات ارجمند راهی بازار کتاب شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها