چهارشنبه ۱ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۷
زندگی‌نامه پزشک شهید دفاع مقدس منتشر می‌شود

حسینی منجزی،‌ نویسنده حوزه دفاع مقدس از انتشار کتاب زندگی‌نامه شهید دکتر مهدی فقیهی پزشک نخبه دوران دفاع مقدس خبر داد.

خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) ـ هشت سال دفاع مقدس، عرصه جانفشانی و رشادت‌های آحاد مردم غیور ایران است. پزشکان از‌ جمله اقشار حاضر در جبهه‌های حق علیه باطل بودند که علاوه بر حضور در عملیات‌های نظامی به فعالیت‌ها و وظایف پزشکی و درمانی خود توجه داشتند. شهید دکتر مهدی فقیهی، از‌ پزشکانی است که علاوه بر جهاد در عرصه علم وارد میدان نبرد شد و در نهایت به شهادت رسید.

گفت‌و‌گو با علی حسینی منجزی، نویسنده زندگی‌نامه شهید دکتر فقیهی به مناسبت یکم شهریور‌ماه «روز پزشک» در ادامه آمده است.

علی حسینی منجزی،‌ نویسنده حوزه دفاع مقدس، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) درباره انتشار کتاب زندگی‌نامه دکتر محمدمهدی فقیهی، نخبه و مبارز انقلابی شامل 100 روایت در قالب خاطره از زبان دوستان و همرزمان این شهیدِ کمتر شناخته شده است. راویان این کتاب علاوه بر اعضای خانواده شهید دوستان، هم‌محلی‌ها و همرزمان شهید هستند.
  
وی افزود: شهید فقیهی یکم اردیبهشت‌ماه سال 1332 در خانواده متدین و کاسب اصفهانی به دنیا آمد و بزرگ شد فعالیت‌های مذهبی را در سن نوجوانی در مسجد آغاز کرد و محور کار‌های فرهنگی محله و مسجد بود. کار‌های مذهبی و فرهنگی را به‌‌صورت تشکیلاتی انجام می‌داد. کارگروه سیاسی تشکیل داد و در جریان‌های سیاسی انقلاب وارد شد تا جایی که چهره وی برای عمده گروه‌های سیاسی آشنا بود. بعد از ورود به دانشگاه، تشکیلات منظم اما مخفیانه‌ای ایجاد و نخستین کتابخانه دانشگاه و نمایشگاه های متعدد کتاب همچنین نشریه دانشجویی، نخستین کارگروه‌های فرهنگی و انجمن اسلامی را تاسیس کرد.

منجزی با اشاره به مبارزات شهید فقیهی ادامه داد: چندین بار از سوی ساواک دستگیر و شکنجه شد، اما مدرکی از خود باقی نمی‌گذاشت تا براساس آن‌ها محکوم شود. خسروداد فرمانده نیروی هوایی و مسئول حکومت نظامی اصفهان شخصا شهید فقیهی را شکنجه می‌کرد. وی فرد بسیار محوری و کلیدی اما گمنام شهر اصفهان بود. آموزش‌های مختلف نیرو‌های مردمی را در شهر زادگاهش برعهده داشت به‌طوری که در آستانه انقلاب نیز مسئول سامان‌دهی تظاهرات مردمی بر علیه رژیم پهلوی بود.
 
این نویسنده ادامه داد: بعد از اخذ مدرک دکترای، داروسازی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، به‌عنوان یکی از نخستین پذیرفته‌شدگان این رشته، آزمایشگاه و مقدمات ساخت دارو در کشور را در حالی‌که در تحریم بودیم مهیا کرد. برای پیدا کردن مواد اولیه دارو‌ها سفر‌های متعددی به خارج از کشور داشت که تا حدودی موفق بود. فرمول علمی بسیاری از دارو‌‌هایی که موفق به تهیه آن‌ها نشد را خود به دست آورد.
 
حسینی منجزی با اشاره به فعالت‌های علمی شهید فقیهی اظهار کرد: مالگام (مواد اولیه دندانسازی) را با کمک همکارانش در آزمایشگاه تولید کرد همچنین همکاری خود را با سازمان صنایع ملی به‌عنوان یکی از مبتکرین و برجسته‌ترین افراد با ایده خودکفایی داروئی شروع کرد و طرح‌های ژل منیزیم (مواد اولیه شربت‌های ضد اسید معده و سایر مواد آلی) و پارافین مایع (با همکاری سازمان صنایع ملی)  را ‌دنبال کرد. سابقه فعالیت در وزارت بهداری و علوم را در کارنامه علمی این شهید ثبت شده است. همچنین وی عضو دفتر حزب جمهوری اسلامی و صاحب نیرو‌ی کلیدی و فکر مدیریتی بود.
 
وی افزود: دکتر فقیهی، در دوران سخت تحریم‌های زمان جنگ، نذر می‌کند اگر موفق شود تا تحریم‌های دارویی را بشکند به مناطق جنگی برود. وی بعد از مدتی تلاش علمی به تولید دارو‌ها موفق و گمنام و با عنوان پزشک در جبهه آماده شد و برای رفع مسائل بهداشت و درمان رزمندگان نقش کلیدی ایفا کرد.
 
این فعال عرصه نشر دفاع مقدس ادامه داد: دکتر فقیهی به‌عنوان نیروی عملیاتی حاضر شد، روایت‌ها حاکی است وی در گمنانی به پانسمان زخم رزمندگان اقدام می‌کرد و حتی پوتین‌های نوی خود را در حالی که پوتین‌هایش دیگر قابل استفاده نبودند به رزمنده دیگر داد. دکتر مهدی فقیهی در عملیات معروف به حاج عُمران عراق به شهادت رسید. کتاب زندگی شهید دکتر مهدی فقیهی، شامل بیش از 100 داستان در 700 صفحه را به زودی منتشر می‌کنم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها