دوشنبه ۱۹ تیر ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۰
120 هزار جلد کتاب و سند در کتابخانه آستان  عبدالعظیم

مدیرکل کتابخانه، موزه و مرکز اسناد آستان حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) گفت: وجود این مجموعه شامل کتابخانه مرکزی، کتابخانه عمومی، کتابخانه تخصصی حدیث، کتابخانه نجوم و کتابخانه‌های حوزه ویژه خواهران و برادران در منطقه جنوب شهر تهران که از لحاظ امکانات فرهنگی در محدودیت بوده، همچون غنیمتی ارزشمند است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) پانزدهم شوال، سالروز وفات حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) در سال 252 هجری قمری است. سعید محمدی‌نیک، مدیرکل کتابخانه، موزه و مرکز اسناد آستان حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) در سالروز وفات این سلاله پاک اهل بیت (ع)، در معرفی بخش‌های مختلف فعالیت این مرکز فرهنگی، اظهار کرد: شروع رسمی کار کتابخانه آستان حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) سال 1324 بوده، ولی اسناد موجود نشان می‌دهد که در دوره صفویه نیز کتاب‌هایی به این محل اهدا شده است. در وقف‌نامه که قدیمی‌ترین سند موجود در این مجموعه است آمده که شاه عباس صفوی 120 جلد کتاب به کتابخانه اهدا کرده است.
 
وی ادامه داد: از سال 1369 که حجت‌الاسلام و‌المسلمین محمد محمدی ری‌شهری، تولیت آستان را برعهده گرفته‌اند، در راستای طرح توسعه، ساختمان جدیدی برای کتابخانه ساخته شد. وجود این مجموعه شامل کتابخانه مرکزی، کتابخانه عمومی، کتابخانه تخصصی حدیث، کتابخانه نجوم و کتابخانه‌های حوزه ویژه خواهران و برادران در منطقه جنوب شهر تهران که از لحاظ امکانات فرهنگی در محدودیت بوده، بسیار ارزشمند است. کتابخانه‌های ویژه کودک و نوجوان و دو تالار مطالعه ویژه نوجوانان و کنکوری‌ها نیز در حال تجهیز بوده و در صورت وصول بودجه مورد نیاز در آینده‌ای نزدیک به بهره‌برداری می‌رسد.
 
محمدی‌نیک گفت: بخشی از کتاب‌ها و تازه‌های نشر به‌ویژه منابع تخصصی از نمایشگاه‌های مختلف و بازار نشر خریداری می‌شوند. بیش از 20هزار جلد کتاب نیز به‌طور میانگین در طول سال از سوی مردم، برخی نهادها و مراکز به مجموعه اهدا می‌شود. کتاب‌های تکراری در واحد مبادلات و در قالب بسته‌های کتاب برای تجهیز کتابخانه‌های دیگر از جمله کتابخانه‌های روستایی اهدا می‌شود. کتاب‌های ارزشمندی از سوی آیات عظام و استادان دانشگاه به کتابخانه اهدا شده و همچنین با توجه به محدودیت بودجه‌ای که در اختیار داریم و باید در انتخاب و خرید کتاب‌ دقت بسیاری داشته باشیم، منابع موجود دارای غنا و محتوای بسیار بالایی است.
 
مدیرکل کتابخانه، موزه و مرکز اسناد آستان حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) در معرفی برخی از مهم‌ترین فعالیت‌های فرهنگی که در این مجموعه برگزار می‌شود، بیان کرد: هرساله همایش یک‌روزه «راز انتخاب» در راستای هدایت تحصیلی، معرفی و انتخاب صحیح رشته با دریافت بهایی بسیار جزئی در این مجموعه برگزار می‌شود. پنجمین دوره آن نیز در تابستان 96 در دو نوبت صبح و عصر با مشارکت 70 نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها برگزار خواهد شد.
 


گنجینه‌ای با 120 هزار جلد کتاب و سند مکتوب

در ادامه امیدعلی مقیمی، مدیر کتابخانه آستان حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) نیز با اشاره به اینکه با همکاری دانشگاه علامه و وزارت ارشاد به تعداد منابع موجود در کتابخانه افزوده شده، گفت: امروز تعداد کتاب‌های موجود کتابخانه از مرز 110 هزار گذشته است. منابع کتابخانه آستان اعم از خطی، سنگی، سربی و چاپی جدید بالغ بر 120 جلد کتاب و سند مکتوب است. در کتابخانه عمومی آستان عبدالعظیم حسنی (ع) در زمینه‌هایی از جمله تاریخ، ادبیات، فقه، علوم قرآنی، رمان، کتب لاتین و نشریات ادواری منابع ارزشمندی وجود دارد.
 
وی در معرفی آثار خطی و اسناد ارزشمند موجود در این مجموعه نیز افزود: قدیمی‌ترین سند «وقف‌نامه کتاب‌های شاه عباسی» و قدیمی‌ترین کتاب موجود در کتابخانه «تحریر‌الاحکام» اثر علامه حلی است که مربوط به سال 760 هجری قمری است. «مجموعه‌ای در فقه» اثر شهید ثانی و قرآن متعلق به دوره صفوی نیز از دیگر آثار بسیار قدیمی است که در این مرکز نگهداری می‌شود. در مجموع یک‌هزار و 400 نسخه خطی مشتمل بر یک‌هزار و 100 عنوان در مخازن این کتابخانه موجود است. حدود سه هزار نسخه سنگی و سربی از سال 1258 هجری قمری تا اواخر دوره قاجار نیز در این گنجینه وجود دارد.
 
مقیمی درباره اقدامات در دست اجرا در کتابخانه آستان حضرت عبدالعظیم (ع) اظهار کرد: کارهای ساختمانی کتابخانه شماره 2 با عنوان «کتابخانه وقفی سرتیپ محمد میمند» انجام شده و با پایان تجهیز، این کتابخانه تا هفته کتاب سال جاری به بهره‌برداری خواهد رسید. نرم‌افزار کتابخانه‌‌ای تحت‌ وب نیز برای استفاده از خدمات الکترونیکی برخط خریداری شده و مراحل آماده‌سازی را می‌گذراند.
 
مدیر کتابخانه آستان حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) با اشاره به فعالیت مرکز احیا و مرمت نسخ خطی این کتابخانه، گفت: این مرکز در سال 92 افتتاح شده و در سال‌های 94 و 95 در مجموع 120 جلد کتاب نفیس در این مرکز، مرمت اساسی شده‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها