شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۰
حسام: نقد پیش از چاپ آرزوی هر نویسنده است

حمید حسام، نویسنده حوزه ادبیات جنگ با اشاره به هویت‌سازی ادبیات خاطره‌نویسی جنگ اظهار کرد: تلاش‌ها برای انتشار کتاب‌های خاطره‌نویسی جنگ هویت‌ساز شده و استادان دانشگاه می‌توانند به آن استناد کنند.

حمید حسام، نویسنده کتاب «وقتی مهتاب گم شد» در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) درباره جایگاه نقد کتاب‌‌های «خاطره‌‌نویسی جنگ» اظهار کرد: سرمان را بالا می‌گیریم که یک قالب جدید بومی در این حوزه ابداع کرده‌ایم که با مدل‌های خارجی قابل قیاس نیست. برخی ترازوی نقد اقامه می‌‌کنند درحالی‌که نپذیرفته‌اند اتفاق جدیدی در عرصه «ادبیات جنگ» رخ داده است.
 
وی افزود: نقد کتاب در محافل ادبی، دانشگاهی و دانشکده‌های ادبیات، تاریخ و علو‌م‌اجتماعی پیش از چاپ آرزوی هر نویسنده است؛ در حوزه خاطرات شفاهی جنگ به‌عنوان مقوله کاملا تاریخی، افرادی که از منظر ادبیات، فارغ از شخصیت‌‌پردازی و فضا‌سازی غیرواقع، واقعیت را با استفاده از عناصر داستانی مخلوط کرده و بین ادبیات و تاریخ آشتی ایجاد کرده‌‌اند، نسخه رهایی‌بخش در زمینه ادبیات جنگ ارائه کرده‌اند. کتاب‌های «دا» یا «دختر شینا» از‌ جمله این آثار است.
 
حسام ادامه داد: در بسیاری از دانشگاه‌ها رشته ادبیات دفاع مقدس در مقطع کارشناسی پایه‌گذاری شده است. تلاش‌ها برای انتشار کتاب‌های خاطره‌نویسی جنگ هویت‌ساز شده و استادان دانشگاه می‌توانند به آن استناد کنند.          
     
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها