چهارشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۵
اطلاعات کتاب‌های کتابخانه‌های عراق قابل دسترسی شد

اردشیر بهجت،‌ کارشناس چاپ و نشر و از متولیان طراحی «موتور جستجوگر کتاب» با اشاره به طراحی بخش بین‌الملل این موتور جستجوی کتاب اظهار کرد: اطلاعات کتابخانه‌های عراق از طریق موتور bookindex قابل دسترس شد.

اردشیر بهجت، در گفت‌‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) ضمن اشاره به فرآیند طراحی این موتور جستجو اظهار کرد: ایده طراحی موتور جستجوگر کتاب یا  bookindex حدود دو  سه سال پیش همزمان با گسترش ربات‌های تلگرامی به ذهن من و مهندس سهرابی، کارشناس برنامه‌نویسی خطور کرد. بعد از ساعت‌ها جلسه و کار فشرده ظرف چند ماه نسخه نخست این موتور اواخر سال 1394 طراحی و عرضه شد و اطلاعات حدود دو میلیون کتاب ظرف چند ماه بارگذاری شد؛ با توجه به اینکه اطلاعات همه کتاب‌های منتشر شده در این موتور جستجو‌گر وجود دارد؛ همزمان با برگزاری بیست‌و‌نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، ایده ارائه اطلاعات سالن‌ و غرفه‌‌ ناشران حاضر در نمایشگاه از طریق این موتور جستجو نیز اجرایی شد؛ بنابراین کاربران با استفاده از این موتور به سالن، غرفه و ناشر کتاب مورد نظر دسترسی پیدا کردند.         
 
کارشناس چاپ و نشر و از متولیان طراحی «موتور جستجوگر کتاب» ادامه داد: با توجه به استقبال قابل‌توجه بازدید‌کنندگان نمایشگاه سال گذشته از این موتور جستجو، کمیته اطلاع‌رسانی سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران این موتور جستجوگر کتاب را به‌عنوان یکی از سامانه‌های اطلاع‌رسانی رسمی در کنار سایر سامانه‌های اطلاع‌رسانی نمایشگاه کتاب اعلام کرده است.
 
بهجت گفت: علاقه‌مندان به کتاب اعم از دانشجویان، استادان و پژوهشگران می‌توانند براساس نام ناشر، نام مترجم، نام نویسنده، شابک کتاب و عنوان کتاب،  اطلاعات کتاب مورد نظر را دریافت کنند. ارائه اطلاعات چندین میلیون کتاب در موتور جستجوگر، سرعت بسیار بالا جستجو و پاسخ دهی از‌ جمله مزیت‌های این موتور است. موتور bookindex به غلط املایی و نگارش‌های اشتباه در هنگام نوشتن عنوان مورد جستجو حساس نیست؛ به‌عبارت دیکر  اگر عنوان کتاب به اشتباه نوشته شود؛ موتور جستجوگر به‌صورت هوشمندانه، کتاب مورد نظر را به درستی پیدا می‌کند؛ همچنین این موتور، نخستین موتور جستجو فارسی در این زمینه است.

این فعال حوزه نشر اظهار کرد: کاربران همچنین می‌توانند به زبان اصلی، کتاب مورد نظر خود را جستجو کنند؛ به‎عبارت دیگر کاربر می‌تواند از ترجمه کتاب، مشخصات و حتی عنوان فارسی کتاب از طریق این موتور اطلاع پیدا کند. با جستجو عنوان اصلی کتاب به هر زبان ازجمله انگلیسی، فرانسوی، عربی در صورت ترجمه و چاپ شدن کتاب به فارسی، عنوان کتاب و مشخصات آن ارائه می‌شود.  
 
بهجت افزود: این موتور جستجوگر کتاب با هدف برطرف کردن یکی از کمبودها در حوزه کتاب در ایران راه‌اندازی شده؛ و به‌صورت رایگان، غیر انتفاعی و بدون هیچ‌گونه درآمد تبلیغاتی خدمات ارائه می‌کند. در این مدت استادان و متخصصانی که در زمینه ایران‌شناسی، ادبیات فارسی و دیگر حوزه‌های مرتبط به ایران و زبان فارسی فعال هستند از کشورهایی نظیر سوئد، روسیه، کانادا، عراق با طراحان موتور جستجو ارتباط برقرار کرده و به خاطر خدماتی که این موتور جستجوگر برایشان انجام می‌دهد، خرسندی خودشان را اعلام کردند.
 
وی افزود: بخش بین‌الملل این موتور جستجو نیز به مدتی قبل طراحی شده و در حال حاضر اطلاعات کتاب‌های کتابخانه‌های عراق نیز قابل دریافت است؛ برنامه‌ریزی برای گسترش این موتور با حمایت مسئولان فرهنگی هرچه سریع‌تر انجام خواهد شد تا این موتور جستجو در نوع خدمات‌رسانی به نمونه‌ای بی‌نظیر در دنیا تبدیل شود.   

بازدید‌کنندگان از سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برای بهره‌گیری از خدمات این موتور جستجو می‌توانند از نشانی @bookindexbot اقدام کنند.

سی‎امین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «یک کتاب بیشتر بخوانیم» و با ریاست سیدعباس صالحی از تا 23 اردیبهشت در مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب میزبان علاقه‌مندان به کتاب و کتابخوانی است. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها