پنجشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۹
اکرمی: مطالعه «رودخانه واژگون» و «آناهید ملکه سایه‌ها» را به نوجوانان پیشنهاد می‌کنم

جمال‌الدین اکرمی، شاعر، نویسنده و تصویرگر پیشکسوت حوزه کودک و نوجوان، برای مطالعه آخر هفته، مجموعه دو جلدی «رودخانه واژگون» و رمان‌ «آناهید ملکه سایه‌ها» را به نوجوانان پیشنهاد داد.

جمال‌الدین اکرمی، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) برای مطالعه  آخر هفته، به نوجوانان پیشنهاد داد که مجموعه دو جلدی «رودخانه واژگون» را بخوانند و بیان کرد: فضاهای خیال‌انگیز، ماجراجویی‌های قهرمانان نوجوان داستان، کشش خیلی زیاد رمان و جذابیت بالا برای نوجوان‌ها از جمله دلایلی است که مطالعه این مجموعه دو جلدی را به نوجوانان پیشنهاد می‌کنم.
 
این نویسنده و تصویرگر پیشکسوت توضیح داد: این مجموعه‌ نوشته  ژان کلود مورلوا با ترجمه زهره ناطقی است که از سوی انتشارات محراب قلم منتشر شده و جزء کاندیداهای امسال جایزه «لاک‌پشت پرنده» نیز بوده است.
 
وی ادامه داد: در این نوع رمان‌ها هم قهرمان در کتاب به دگرگونی‌های جدید می‌رسد و هم خواننده به چنین سیر تکاملی دست می‌یابد و متوجه می‌شود برای این‌که چیزی به دست بیاورد باید تلاش کند و پیگیر باشد تا لذت پیروزی را حس کند و این حس هم در قهرمان داستان و هم در مخاطب وجود دارد و من به این دلیل مطالعه آن را توصیه می‌کنم چون خواننده همگام با قهرمان سفر می‌کند و همگام با او تغییر می‌کند و کامل‌تر می‌شود. تغییر کردن مساله بسیار مهمی است که ما سعی می‌کنیم در قالب رمان به نوجوانان منتقل کنیم. درواقع چیزی که برای من بسیار مهم است پیامی است که در این مجموعه وجود دارد.
 
اکرمی همچنین مطالعه رمان«آناهید ملکه سایه‌ها» را به نوجوانان پیشنهاد داد و گفت: این کتاب هم از کاندیدهای لاک پشت پرنده و رمانی تاریخی است که درباره‌ شاپور اول ساسانی است که سه امپراطور روم را شکست می‌دهد و همیشه درگیر جنگ بوده اما آناهید که عشق اوست، مجبور است در کاخ بماند و با توطعه‌های مختلف بجنگد و با سایه‌های درون محیط اطرافش مانند موبدها و سران مذهبی بجنگد.
 
این نویسنده بیان کرد: در این رمان می‌خواستم نماد زن را به عنوان نماد مقاومت در کنار همسرش به نمایش بگذارم و از نبوغ نظامی شاپور اول صحبت کنم. من خودم این رمان را دوست دارم و از منابع مختلفی مانند شاهنامه استفاده کرده‌ام و سعی کرده‌ام نوجوانان را تشویق ‌کنم که با تاریخ سرزمین خود بیشتر آشنا شوند.
 
جمال‌الدین اکرمی در سال 1336 در سمنان بدنیا آمده و دارای مدرک کارشناسی کارتو‌گرافی و کارشناسی ارشد افتخاری ادبیات داستانی است. وی در زمینه‌های مختلفی مانند نگارش شعر، قصه، رمان، ترجمه و تصويرگری كتاب‌های كودكان کار کرد‌ه و مدرس نقاشی و هنر كودک، كانون پرورش، آموزش و پرورش، پژوهش در زمينه‌ تصويرگری كتاب‌های كودكان و نوجوانان است.
 
اکرمی، تأليف سه كتاب در زمينه‌ پژوهش تصويرگری كتاب كودک در ايران و جهان، تصويرگری بیش از هشت كتاب برای كودكان، تأليف هفت مجموعه شعر برای كودكان، 30 قصه برای كودكان، 8 رمان برای نوجوانان، تأليف 30 جلد كتاب آموزشی «پيش از دبستان» و 20 جلد كتاب «پيش از آمادگی» برای خردسالان و ترجمه‌های زیادی برای كودكان را در کارنامه‌اش دارد.

از جمله آثار وی می‌توان به «ترانه‌های مهتاب»، «ترانه‌های جشن تولد»، «شاعری در باغ وحش»، «از كودكی تا ماه»، «فاخته تنها»، «گل دوستی»، «جشن تولد ليلا كوچولو»، «علی كوچولو گم شده بود»، «آهو كوچولو قايم شو»، «چشمانت را ببند والريانوس» اشاره کرد.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها