شنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۰
محمدی: اعلام شرایط خرید کتاب گویا مقدمه سياست‌گذاري در این بخش است

فاطمه محمدی، مدیرمسئول موسسه «نوین کتاب گویا» با ارزیابی مثبت از اقدام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در اعلام شراط خرید کتاب گویا گفت: تشكيل زيرمجموعه‌ مستقل در اداره كتاب براي سياست‌گذاري، تعيين مرام‌نامه‌ها، آيين‌نامه و مقررات بررسي كتاب‌های‌ گويا از نتایج تداوم توجه به کتاب گویاست.

فاطمه محمدی، مدیرمسئول موسسه «نوین کتاب گویا» در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) درباره اعلام شرایط خرید کتاب گویا از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: این اقدام و اعلام هر چند دیر، اما امیدبخش است؛ با در نظر گرفتن سیر تحولات و پیشرفت تکنولوژی و فراگیر شدن ابزار استفاده از تکنولوژی روز، پذیرفتن قالب‌های متفاوت کتاب، مبتنی بر تکنولوژی روزآمد، هر چند در برابر آن مقاومت کنیم امر گریزناپذیری است. بنابراین این اقدام نشانه‌ای مثبت برای پذیرش این موضوع تلقی می‌شود و از این بابت واقعا جای خوشحالی است.
 
وی افزود: این اقدام به ظاهر ساده، موجب می‌شود، کتاب گویا در مناطقی دیده شود که پیش از این نبود همچنین زمینه‌ساز آشنایی و انس طیف گسترده‌‌تری از اهالی کتاب می‌‌شود.  همین روند، به یقین در بهبود جایگاه کتاب گویا نقش بسزایی خواهد داشت.
 
محمدی در پاسخ به ادعای برخی مبنی بر تضعیف کتاب چاپی با حمایت از کتاب گویا گفت: با تجربه 10 سال گذشته‌مان در مجموعه «نوین کتاب گویا»، آماده‌ایم با عدد و رقم ثابت کنیم که کتاب گویا نه تنها موجب تضعیف نشر چاپی نشده و نخواهد شد بلکه برعکس، در بسیاری موارد، موجب رونق و افزایش فروش نسخه چاپی برخی عناوین منتشر شده به‌صورت گویا هم شده است. کاری که کتاب گویا به‌طور مشخص انجام داده، افزایش مخاطبان کتاب و در پی آن افزایش سرانه مطالعه کتاب بوده است. آیا کسی هست که با این موضوع مشکلی داشته باشد؟

این فعال حوزه نشر الکترونیک درباره ویژگی‌ کارشناسان دبیرخانه هیات انتخاب و خرید کتاب  ادامه داد: آشنایی با تاریخچه و روند رشد این پدیده در دنیا و ایران همچنین آشنایی با استانداردهای مشخص در تولید و عرضه این نوع آثار؛ بنابراین به نظر می‌رسد که ویژگی خاصی نیاز نیست.

محمدی افزود: امیدوارم این برنامه از سوی اداره کتاب، تداوم داشته باشد که در این صورت به یقین اقدامات موثرتری را نیز در پی خواهد داشت؛ به‌عنوان مثال، تشكيل زيرمجموعه‌ مستقل در اداره كتاب براي سياست‌گذاري، تعيين مرام‌نامه‌ها، آيين‌نامه و مقررات برای بررسي كتاب‌های‌گويا از نتایج این برنامه‌‌ریزی است؛ به‌عبارت دیگر، تشکیل زیر‌مجموعه مستقل، ابتدا كمك شاياني به تجميع امور می‌کند و علاوه‌ بر این مانع از پراكندگي نهادهاي وابسته و سردرگمي توليدكنندگان خواهد شد.  

مدیر مسئول موسسه «نوین کتاب گویا» با تاکید بر تاثیر مثبت توجه وزارت ارشاد به کتاب گویا ادامه داد: ورود كتاب گويا به چرخه توجه وزارت ارشاد، تاثیرات مثبت زیادی به دنبال خواهد داشت. تاكنون به‌دليل غافل ماندن از اهمیت حوزه كتاب گويا و توليد اندك اين محصول فرهنگي، هيچ‌كدام از جوايز وابسته به کتاب، حوزه تعريف‌شده‌اي براي كتاب گويا نداشته است. افزودن اين گونه و نوع، موجب رونق‌بخشي و بهبود توليد آن می‌شود؛ همچنین این جنس توجه، علاوه بر تشويق توليدكنندگان و تعيين معناي كار خوب و کار ضعيف، موجب اشاعه اين فرهنگ هم خواهد شد.  

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها