شنبه ۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۷
محمدی: طرح‌های مروج کتابخوانی به معرفی ایده‌های خلاقانه کمک کرده‌اند

معاون فرهنگی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان گفت: طرح‌های مروج کتابخوانی به انعکاس ایده‌های خوب حوزه کتاب از سطوح پایین به بالا کمک کرده‌اند.

 به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، «پایتخت کتاب ایران» و «روستاها و عشایر دوستدار کتاب» از جمله طرح‌های مروج کتابخوانی هستند که تاکنون دو دوره از آن‌ها با همت و حمایت معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شده‌ و سومین دوره آن‌ها در سال جاری در حال برگزاری است.
 
وحید محمدی، معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان با بیان این‌که عمده فعالیت‌های ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در راستای عمل به فرمایشات مقام معظم رهبری در این زمینه طراحی و اجرا می‌شوند، اظهار کرد: خوش‌بختانه همه فعالیت‌های پیشین این حوزه استمرار پیدا کرده‌اند و با رفتن و آمدن دولت‌ها نه تنها تغییر نکرده‌اند و حذف نشده‌اند بلکه طرح‌های جدید نیز به آن‌ها افزوده شده است.
 
وی توضیح داد: خوش‌بختانه در این میان، طرح‌های «پایتخت کتاب ایران» و «روستاها و عشایر دوستدار کتاب» جزء طرح‌های مؤثر در حوزه کتاب بوده‌اند که در راستای سیاست‌‌های دولت یعنی اعتدال و تنوع فعالیت‌های فرهنگی، انجام شده‌اند.
 
معاون فرهنگی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان بیان کرد: طرح‌های نامبرده جزء طرح‌های نمادینی هستند که با ایجاد فضای رقابتی سالم در حوزه کتاب، انرژی مثبت و مضاعفی در سطح شهرها و روستاها به وجود آورده‌اند. جشنواره‌های ترویج کتاب‌خوانی، به انعکاس ایده‌های خوب از سطوح پایین به بالا کمک کرده‌اند.
 
محمدی با بیان این‌که ایده‌های مطرح شده در این طرح‌ها به دلیل مفید بودن، به سراسر کشور تعمیم داده شده‌اند، عنوان کرد: از میان این ایده‌ها می‌توان به راه‌اندازی باشگاه‌های کتابخوانی اشاره کرد که اکنون فراگیر شده است.
 
وی افزود: در مجموع اجرای این طرح‌ها را مثبت ارزیابی می‌کنم چرا که بر مبنای محور‌های اصول گفتمان فرهنگی استوار هستند و در راستای توانمندسازی نیروی انسانی حوزه فرهنگ و پذیرش اصل نقش حمایت‌گری دولت به‌جای تصدی‌گری و به‌کارگیری همه اقشار برای ایده‌پردازی و ارائه برنامه‌ها و طرح‌های جدید ارائه شده‌اند.
 
معاون فرهنگی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان پیشنهاد کرد: باید ساختار مدیریتی مربوط به اجرای این طرح‌ها به طول سال کشیده شود؛ به عبارت دیگر، مباحث مربوط به این جشنواره‌ها بیش‌تر در شش ماه دوم سال داغ هستند در حالی‌‌که اگر می‌خواهیم شاهد تأثیرگذاری بیشتر این طرح‌ها در حوزه ترویج کتابخوانی باشیم باید در تمام طول سال به آن‌ها پرداخته شود.
 
محمدی افزود: خوش‌بختانه در دوره گذشته شهرستان سیرجان جزء پانزده کاندیدای نهایی جشنواره «پایتخت کتاب ایران» معرفی شد. همچنین در جشنواره «روستاها و عشایر دوستدار کتاب» دو روستا از استان کرمان تحت عناوین «رحیم‌آباد» و «ده‌کوهان» برگزیده شدند. همچنین در دوره جاری نیز، طرح‌های سه شهرستان «رفسنجان»، «زرند» و «بم» به دبیرخانه «پایتخت کتاب ایران» ارسال شده است و طرح‌های روستاها و عشایر نیز تا پایان ماه جاری ارسال خواهند شد.
 
وی توضیح داد: ضمن این‌که اداره فرهنگ و اشاد اسلامی استان کرمان از همان اویل سال جاری فراخوانی منتشر کرد که همزمان با برگزاری آیین اختتامیه سومین دوره جشنواره‌های نامبرده در تهران، مراسمی نیز در استان برگزار شود و در آن، در سطح استانی، شهر نمونه کتاب استان و روستای دوستدار کتاب در سطح استانی، معرفی و تقدیر خواهند شد.
 
«پایتخت کتاب ایران» عنوان طرحی است که بر مبنای آن هر سال شهری به‌عنوان پایتخت کتاب ایران انتخاب می‌شود. بخش‌هایی از این طرح، از پایتخت جهانی کتاب الگوبرداری شده، اما از نظر ساختار اجرایی همخوانی‌های زیادی با شرایط فعالیت فرهنگی در ایران پیدا کرده است. در نخستین سال رقابت میان شهرهای ایران برای کسب عنوان پایتخت کتاب، «اهواز» با مشارکت نهادهای غیردولتی همچون کانون آموزش شهروندی برای توسعه (کاشت) موفق به اخذ این عنوان شد. در سال دوم «نیشابور» توانست این عنوان را از آن خود کند.
 
جشنواره «روستاها و عشایر دوستدار کتاب» نیز برنامه‌ای است که هر سال با محوریت معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با همکاری مجموعه‌ای از دستگاه‌های دولتی و غیردولتی اجرا می‌شود. بر این اساس هر سال 10 روستا یا آبادی عشایری بهعنوان روستاها و عشایر دوستدار کتاب معرفی می‌شوند. برای شرکت در این جشنواره، روستاها باید ضمن معرفی ویژگی‌های خاص فرهنگی و اجتماعی روستا، مجموعه فعالیت‌ها، طرح‌ها و برنامه‌های اجرایی خود را برای تقویت زیرساخت‌های کتابخوانی و ترویج عمومی کتاب در روستا معرفی کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها