سه‌شنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۲
فخری‌زاده: افزایش ویترین کتاب در اولویت قرار بگیرد

دبیر اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران، افزایش ویترین کتاب را یکی از راه‌های ترویج کتابخوانی و تأمین مالی ناشران دانست.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، سیدرضا صالحی‌امیری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دیدار روز دوشنبه‌ (1 آذر 1395) با اهالی قلم و نشر در هتل انقلاب بیان کرد: «خودِ صنعت نشر و اتحادیه‌ها باید به ما بگویند که کدامیک از مطالبات حوزه نشر در اولویت هستند تا براساس اولویت‌ها انرژی بگذاریم». در این راستا «ایبنا» درنظر دارد ضمن بررسی مسائل، مشکلات و چالش‌هایی که سال‌هاست صنعت مهم و جامعه‌ساز نشر با آن دست به گریبان است، با رویکردی علمی و فنی از منظر کارشناسان حوزه‌های مختلف، به این مهم بپردازد.
 
محمدمهدی فخری‌زاده، دبیر اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار «ایبنا» اظهار کرد: معتقدم سازمان تأمین اجتماعی باید با حوزه نشر همکاری لازم داشته باشد و به دلیل دیرپرداخت حق بیمه از سوی کارفرما، از تمدید تاریخ اعتبار دفترچه بیمه کارگران تحت پوشش کارفرما سرپیچی نکند، چراکه ممکن است کارفرما در سفر باشد و یا در شرایط جاری، نقدینگی نداشته باشد، بنابراین چرا باید سازمان تأمین اجتماعی برای این‌که حق خود را از کارفرما بگیرد، از کارگران او گروکشی کند؟! این کار، غیرقانونی است و ما بارها با نامه‌نگاری‌های مختلف این موضوع را گوشزد کرده‌ایم، اما تاکنون به نتیجه‌ای نرسیده‌ایم. امیدوارم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی جدید نسبت به رفع این معضل توجه ویژه داشته باشند.
 
وی ضمن ابراز تأسف از کُند بودن گردش مالی صنف نشر، بیان کرد: در گذشته به ناشران یارانه کاغذ داده می‌شد، اما به دلیل برخی سوء‌استفاده‌ها این یارانه به بخش خرید کتاب از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد  اسلامی انتقال یافت. در هشت سال دوره ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد یک سری کتاب‌های خاص از ناشران خاص خریداری می‌شد و به‌ واقع شاهد نوعی بی‌عدالتی در خرید کتاب‌ها از ناشران بودیم. اکنون نیز تا حدودی این بی عدالتی‌ها مشهود هستند.
 
دبیر اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران ادامه داد: معتقدم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید این یارانه را در بخش دیگر صرف کند تا دیگر شاهد این بی‌عدالتی‌ها نباشیم. به‌نظرم می‌تواند راه‌هایی برای ترویج کتابخوانی و تأمین مالی ناشران وجود داشته باشد؛ به‌طور مثال ویترین کتاب را افزایش دهد.
 
فخری‌زاده توضیح داد: اخیرا شنیده‌ام که شورای شهر از طریق بانک شهر برنامه‌ای برای خرید مغازه به‌منظور راه‌اندازی کتابفروشی دارد که اگر صالحی‌امیری به کمک این موضوع بیاید بسیار خوب و پسندیده است، چرا که اکنون نشر کشور با ویترین آن همخوانی ندارد و افزایش تعداد ویترین‌ها باید در اولویت قرار بگیرد. البته دولت می‌‌تواند در این زمینه ورود پیدا کند و برای خرید مغازه وام بدهد البته اجاره مغازه باید به شرط تملیک صورت بگیرد.  

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها