سه‌شنبه ۹ آذر ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۲
راکعی: ناشران به‌عنوان معتمدان اهالی قلم ممیزی کتاب را بر عهده بگیرند

مدیرعامل انجمن شاعران ایران گفت: بسیار شایسته است رویه ممیزی کتاب در دوره علی جنتی به دوره وزارت سیدرضا صالحی‌امیری نیز تسری پیدا کند و ممیزی با نظر خودِ ناشران به‌صورت اصولی‌تر صورت بگیرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، سیدرضا صالحی‌امیری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دیدار روز دوشنبه‌ (1 آذر 1395) با اهالی قلم و نشر در هتل انقلاب بیان کرد: «خودِ صنعت نشر و اتحادیه‌ها باید به ما بگویند که کدامیک از مطالبات حوزه نشر در اولویت هستند تا براساس اولویت‌ها انرژی بگذاریم». در این راستا «ایبنا» در نظر دارد ضمن بررسی مسائل، مشکلات و چالش‌هایی که سال‌هاست صنعت مهم و جامعه‌ساز نشر با آن دست به گریبان است، با رویکردی علمی و فنی از منظر کارشناسان حوزه‌های مختلف، به این مهم بپردازد.
 
فاطمه راکعی، مترجم و مدیرعامل انجمن شاعران ایران ضمن قدردانی از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به منظور برگزاری جلسه دیدار با اهالی قلم و نشر، اظهار کرد: به‌نظرم دیدار با اهالی قلم و نشر و شنیدن دغدغه‌های آن‌ها از نزدیک، یکی از اصولی‌ترین روش‌‌ها برای دسترسی به راهکارهای عملی به منظور حل مشکلات این عرصه محسوب می‌شود. از این منظر اقدام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی جای بسی تشکر دارد.
 
وی ادامه داد: یکی از مسائل مهمی که سال‌هاست میان ناشران مطرح بوده، ممیزی و سانسور است؛ در دوره وزارت علی جنتی اقدامات خوبی در این زمینه صورت گرفت و شاهد پیشرفت و بهبود در این عرصه بودیم به این معنا که در دوره علی جنتی خودِ ناشران به‌عنوان معتمدان اهالی قلم (معتمد از این جهت که از مجوز خود را از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کرده‌اند) هم به لحاظ علمی و هم از نظر فرهنگی برای حذف مطلبی از کتاب یا افزودن مطالبی به آن، از کسانی که متأسفانه در پیش از دولت یازدهم شاهد آن‌ها بودیم و اصلا اهل ممیزی نبودند، اولویت داشتند.
 
راکعی یادآور شد: متأسفانه در پیش از دولت یازدهم، ممیزانی که اصلا اهل ممیزی نبودند کار را به جایی رسانده بودند که قصد حذف لیلی و مجنون نظامی گنجوی را داشتند. کار را رسانده بودند به حذف آثار کلاسیک که قرن‌ها مورد عنایت نه تنها یک ملت بلکه همه ادبا، نویسندگان، شاعران و حتی علما بودند. خوشبختانه در دوره علی جنتی از پیشروی این‌گونه اقدامات نادرست گرفته شد. امیدواریم این رویه در دوره وزارت سیدرضا صالحی‌امیری نیز استمرار داشته باشد و ممیزی با نظر خودِ ناشران به‌صورت اصولی‌تر صورت بگیرد.
 
مدیرعامل انجمن شاعران ایران، حمایت از ناشران را از دیگر مطالبات اهالی قلم و نشر برشمرد و گفت: این قشر از جامعه با توجه به وضعیت نابه‌سامان نشر، انتظار کمک از سوی دولت دارند. اگر متولیان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خواهان گسترش کتاب و کتابخوانی هستند، باید به ناشران سهمیه کاغذ بدهند و با دادن وام‌های کم‌بهره در راستای حمایت از آن‌ها گام بردارند. اگر از ناشران حرفه‌ای انتظار تولید آثار فاخر وجود دارد، باید به آن‌ها کمک کرد.
 
وی به مسأله توزیع کتاب اشاره کرد و افزود: متأسفانه اکنون توزیع کتاب به‌صورت پراکنده صورت می‌گیرد و موزعان 40 درصد قیمت کتاب را می‌گیرند که این، اصلا نه برای تولیدکننده کتاب و نه برای ناشر به‌صرفه نیست. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌تواند با نظر کارشناسی خودِ ناشران و تولیدکنندگان کتاب به مسأله توزیع کتاب کمک کند.
 
راکعی درباره معضل قاچاق کتاب اظهار کرد: اگر قرار باشد فساد اقتصادی به حوزه کتاب و نشر، سازنده‌ترین حوزه کشور، تسری پیدا کند، فاجعه است. بنابراین انتظار اکید داریم مسئولان امر، نسبت به برخورد جدی با متخلفان این حوزه اقدام کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها