شنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۰
ایرجی: توسعه عدالت آموزشی هدف اصلی مرکز نشر الکترونیک سمت است/ بارگذاری 500 عنوان کتاب در نرم‌افزار کتابخوان سمت

جواد ایرجی، رئیس مرکز نشر الکترونیک سازمان مطالعه و تدوین کتاب علوم‌انسانی دانشگاه‌ها‌(سمت) ضمن تشریح اهداف این سازمان در حوزه نشر الکترونیک و تولید کتابخوان اختصاصی گفت: مرکز نشر الکترونیک سمت به دنبال تحقق عدالت آموزشی است.

جواد ایرجی، رئیس مرکز نشرالکترونیک سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم‌انسانی  دانشگاه‌ها‌(سمت) در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) ضمن اشاره به توجه سازمان به فناوری‌های نوین تولید کتاب درباره این مرکز اظهار کرد: نشر الکترونیک، به‌عنوان یک فناوری پویا، تولید و عرضه کتاب را آسان و بستر مناسبی را برای فرایند تولید کم هزینه فراهم کرده است.
 
وی افزود: مرکز نشر الکترونیک سازمان «سمت» با توجه به ویژگی‌های نشر الکترونیک از اواخر سال ۹۲ تاسیس و کار خود را از اوایل سال ۹۳‌ آغاز کرد. تولید و توزیع همه کتاب‌های سمت به‌‌صورت الکترونیک هدف اصلی مرکز نشر الکترونیک سازمان است.
   
تحقق عدالت آموزشی با کتابخوان‌ سمت
ایرجی در تشریح اهداف مرکز نشر الکترونیک سمت ادامه داد: سمت چهار هدف اساسی را برای توسعه نشر الکترونیک دنبال می‌کند. نخست، ارتقاء عدالت آموزشی، با تسهیل دسترسی دانشجویان به کتاب، به‌ویژه برای دانشجویان ساکن در دور‌دست‌ترین نقاط کشور. دومین هدف مرکز،‌ عرضه کتاب به کمترین قیمت است. نشر الکترونیک، موجب حفظ محیط زیست می‌شود؛ بنابراین سومین هدف مرکز در قالب شعار «با درختان بیشتری فرصت زندگی داشته باشند» ترسیم شده است.  

این مقام مسئول در سمت اظهار کرد: مرکز نشر الکترونیک، هدف بعدی خود را تسهیل دسترسی مخاطبان خارجی به کتاب‌های سازمان قرار داده است. نرم‌افزار کتابخوان اختصاصی سمت در فاز نخست به زبان‌های فارسی،‌ عربی و انگلیسی عرضه خواهد شد.        
 
وی با اشاره به برنامه‌ریزی معاونت بین‌المللی سازمان در توسعه کتابخوان سمت افزود: با توجه به فعالیت‌های معاونت بین‌المللی‌سمت به‌نظر می‌رسد که مخاطبان علاقه‌مند خارج از کشور به کاربران نسخه‌های الکترونیک کتاب‌های سمت تبدیل شوند.   
 
سمت پرچمدار نشر دانشگاهی کشور است
ایرجی درباره نرم‌افزار کتابخوان تخصصی سمت ادامه داد: خودمان را پرچم‌دار نشر دانشگاهی در کشور می‌دانیم و تلاش می‌کنیم که در حوزه نشر الکترونیک هم این پرچم‌داری حفظ شود. ما ناگزیر به استفاده از فناوری هستیم؛ چراکه برای مخاطبان‌مان احترام قائلیم و می‌خواهیم با بیشترین بهره‌وری، بهترین قابلیت‌ها را در اختیار آنان قرار دهیم. به همین دلیل نرم‌افزار اختصاصی سمت را تولید کردیم. دو هدف عمده در تولید کتابخوان‌ سمت انتشار آثار سازمان و ایجاد بستر مناسب برای دیگر ناشران دانشگاهی است.
 
وی درباره ویژگی‌های نرم‌افزار کتابخوان‌ سمت گفت: در حال حاضر نزدیک به 500 عنوان کتاب در نرم‌افزار کتابخوان‌ سمت بارگذاری شده است. هدف ما نیز عرضه همه کتاب‌های سمت در این نرم‌افزار است. نرم‌افزار کتابخوان‌ سمت در فاز نخست در بستر اندروید تولید شده اما در آینده نزدیک برای سیستم عامل‌های IOS و ویندوز نیز طراحی خواهد شد. بیشتر کتاب‌ها در قالب ePub تولید می‌شوند و قابلیت‌های جستجوگری و امکانات پژوهشی قابل توجهی دارند.
  
رئیس مرکز نشر الکترونیک سازمان مطالعه و تدوین کتاب علوم‌انسانی دانشگاه‌ها‌ سمت با اشاره به مزیت‌های کتابخوان‌ سمت اظهار کرد: نشر الکترونیک به مخاطب امکان می‌دهد تا داده‌ها به شیوه‌های مختلف، از جمله چندرسانه‌ای، صوت و تصویر منتقل شود؛ به‌عبارت‌ دیگر ارتباط تعاملی در این جریان اتفاق می‌افتد. امکاناتی که در نسخه‌های کاغذی وجود ندارد. کتاب‌های سنتی فقط متن هستند؛ در واقع مخاطب از طریق متن، داده‌ها را دریافت می‌کند.

مزیت‌های کتابخوان سمت
ایرجی درباره مفهوم ارتباط تعاملی افزود: ارتباط تعاملی یا Interactive از جمله آخرین دستاوردهای تکنولوژی آموزشی به شمارمی‌رود. در کتاب فیزیکی، مخاطب ارتباط یکسویه با کتاب دارد و فقط دریافت‌کننده محتواست؛ در حالی که در کتاب‌های دیجیتال که براساس ارتباط تعاملی تولید شده‌اند، مخاطب به‌عنوان یک کنشگر فعال در لحظه به‌صورت آنلاین با محتوا در ارتباط است؛ به‌عبارت دیگر نسبت به انتقال اطلاعات اقدام کند.
 
وی ادامه داد: کاربر کتابخوان‌ سمت در جریان ارتباط دو سویه و تعاملی می‌تواند نظرات و پرسش‌های خود را نیز ارسال و پاسخ دریافت کند. قابلیت جستجوی پیشرفته، امکان پژوهشی و اشتراک‌گذاری بخشی از متن در شبکه‌های اجتماعی از دیگر مزیت‌های این کتابخوان سمت است.      
 
کتاب‌های نشر الکترونیک در مقایسه با کتاب‌های چاپی بسیار ارزان‌تر هستند. مخاطبان کتاب‌های سمت با تکمیل اطلاعات در نرم‌افزار کتابخوان می‌توانند از اعتبار و تخفیف ویژه‌ برخوردار شوند. توسعه کتابخوان‌ سمت به پیشرفت فناوری‌های این عرصه وابسته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها