دوشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۰
ساعدی: نابینایان نیازمند دستاورد‌های شرکت‌های دانش‌بنیان هستند/ صرف هزینه‌های بسیار برای تولید کتاب بریل

روح‌اله ساعدی، مدیر بخش نابینایان کتابخانه مرکزی تبریز ضمن تاکید بر لزوم توجه بیشتر نهاد‌های دولتی به تامین نیاز‌های کتابخانه‌ای نابینایان و کم‌بینایان بر نیاز این قشر به دستاورد‌های شرکت‌های دانش بنیان تاکید کرد.

دکتر روح‌اله ساعدی، مدیر بخش نابینایان کتابخانه مرکزی تبریز در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) درباره توسعه کتابخانه ویژه نابینایان تبریز اظهار کرد: مشکلات متعددی برای تامین کتاب ویژه نابینایان وجود دارد و همان‌‌طور که پیش‌از این نیز گفته‌ام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌عنوان متولی اصلی چاپ و نشر کتاب مکلف به تامین منبع مکتوب برای نابینایان است.
 
وی با اشاره به بی‌توجهی نهاد‌‌های متولی در زمینه تولید کتاب ویژه نابینایان افزود: متاسفانه کار چندانی برای تامین کتاب برای نابینایان و کم‌بینایان صورت نگرفته است؛ در حالی که از مراکز فعال در حوزه نابینایان انتظار می‌رود با توجه به گستردگی کتاب‌ ویژه نابینایان و کم‌بینایان در زمینه تولید انواع کتاب بریل، گویا، ای‌بوک، دیزی بوک‌ها و کتاب‌های درشت‌نویسی شده و مصور و برجسته حمایت بیشتری صورت دهند.
 
تجهیز دو کتابخانه ویژه نابینایان و کم‌بینایان
ساعدی درباره فعالیت‌های صورت گرفته از سوی نهاد کتابخانه‌های عمومی ادامه داد: به تازگی از سوی دبیرکل نهاد‌ کتابخانه‌های عمومی کشور دو مرکز تبریز و قم به چاپگر‌های بریل و صحافی مجهز شده تا نیاز همه کتابخانه‌های سطح کشور را برطرف کنند. کتابخانه آیت‌الله خامنه‌ای قم از یکسال پیش و کتابخانه عمومی تبریز از سه ماه گذشته فعالیت‌هایی را در این زمینه آغاز کرده‌اند. مجهز شدن این دو کتابخانه برای رفع نیاز نابینایان و کم‌بینایان کشور کافی نیست و ورود وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به این حوزه ضروری است. تولید کتاب بریل امکانات، نیروی انسانی و نیازمند صرف هزینه‌های زیادی است.
  
وی ضمن تشکر از متولیان تجهیز کتابخانه‌های ویژه نابینایان گفت: فعالیت‌‌های صورت گرفته به‌هیچ کافی نیست و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید به این عرصه ورود کند چراکه کتابخانه‌ها وظیفه تولید کتاب ندارند بلکه ارائه کتاب، خدمات متنوع برای تولید علم و دانش از اهداف اصلی این مراکز است. 
 
دستاورد‌های شرکت‌های دانش بنیان برای نابینایان و کم‌بینایان
ساعدی درباره خدمات کتابخانه‌های کشور‌های پیشرفته به نابینایان و کم‌بینایان اظهار کرد: امکانات قابل‌توجه و متنوعی در کتابخانه‌های کشور‌های اروپایی و آمریکایی برای نابینایان و کم‌بینایان وجود دارد. حمایت‌‌های دولتی و قانونی دلیل اصلی ارائه این خدمات است. ایران دارای 52 مرکز کتابخانه عمومی زیرنظر نهاد کتابخانه‌های عمومی برای نابینایان است؛ اما به دلیل نبود همکاری بین ناشران کتاب‌‌های گویا و کتابخانه‌ها، امکانات مطلوبی برای این دسته از مخاطبان وجود ندارد؛ البته نباید فراموش کنیم که ناشران فعال در حوزه نابینایان و کم‌بینایان به دلیل رعایت نشدن قانون کپی‌رایت از شکل‌‌گیری همکاری با نهاد‌های ارائه‌دهنده خدمات واهمه دارند.
 
این فعال حوزه کتاب و کتابخوانی درباره نقش شرکت‌های دانش بنیان در حوزه نشر ویژه نابینیان و کم‌بینایان افزود: براساس رشد فناوری که امروزه بسیار دسترس‌پذیر شده شرکت‌‌های دانش‌بنیان می‌توانند با توجه به نیاز نابینایان و کم‌بینایان و با بهره‌گیری از انواع نرم‌افزار‌ها، سخت‌افزار‌هایی با بهای مناسب تولید‌ کنند. حمایت نهاد‌های دولتی و ارگان‌هایی مانند بهزیستی با هدف تولید انبوه و دسترسی آسان کاربران ضروری است.
 
مدیر بخش نابینایان کتابخانه مرکزی تبریز ادامه داد: بین فعالیت‌ شرکت‌های دانش‌بنیان با فعالیت‌های مشابه در کشور‌های اروپایی و آمریکایی و حتی آسیای شرقی در زمینه تولید تجهیزات ویژه نابینایان و کم‌بینایان فاصله قابل‌توجهی وجود دارد؛ با وجود این وضعیت تلاش‌های صورت گرفته در کشور مطلوب است.       
 
ساعدی گفت: منابع اطلاعاتی نابینایان و کم‌بینایان بسیار گسترده است اما با محدودیت شدید اطلاعاتی مواجه هستیم و به حمایت نهاد‌هایی مانند نهاد کتابخانه‌‌های عمومی نیاز دارند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها