چهارشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۰
قاسمی: طرح‌های ترویج کتابخوانی نمی‌توانند جایگزین نمایشگاه کتاب باشند / ضرورت تفویض اختیارات به استان‌ها

معاون فرهنگی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان گفت: طرح‌های ترویج کتابخوانی که از سوی برخی سازمان‌ها و مؤسسات در طول سال برگزار می‌شوند، نمی‌توانند جایگزین نمایشگاه‌های استانی کتاب باشند، چراکه نمایشگاه‌ها جایگاه ویژه خود را دارند و اهدافی متفاوت از اهداف این طرح‌ها را دنبال می‌کنند.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) ـ نمایشگاه‌های استانی کتاب هرساله به همت معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران و همکاری ادارات‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها برگزار می‌شوند. بدون تردید برپایی نمایشگاه‌های استانی کتاب این امکان را در اختیار مردم به ویژه آنهایی که در مناطق دور دست کشور زندگی می‌کنند، می‌گذارند تا با آثار نویسندگان حوزه‌های مختلف آشنا و از تازه‌های کتاب مطلع شوند. اما نمایشگاه‌های استانی کتاب با همه فوایدی که دارند مورد نقد بسیاری از اهالی کتاب قرار گرفته‌اند. به این منظور «ایبنا» می‌کوشد در قالب سلسله گفت‌وگو با مدیران استانی، ناشران، کتابفروشان و دست‌اندرکاران برپایی این نمایشگاه‌ها، دیدگاه‌های مختلف اعم از موافقان و مخالفان برپایی این رویدادهای فرهنگی را بررسی کند.
 
ابراهیم قاسمی، معاون فرهنگی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان در گفت‌وگو با خبرنگار «ایبنا» در این‌باره اظهار کرد: با برپایی نمایشگاه‌های استانی کتاب، شاهد ظهور فضای فرهنگی در استان میزبان هستیم که به نوعی عموم مردم را متوجه اهمیت و ضرورت کتاب و کتابخوانی می‌کند.
 
وی با بیان این‌که برپایی نمایشگاه‌های استانی کتاب ضرورت دارد، اما چگونه برگزار شدن این نمایشگاه‌ها قابل بحث است، توضیح داد: اگر به معنای واقعی در این نمایشگاه‌ها، کتاب‌های مناسب و موردنیاز استان میزبان عرضه شود، بدون تردید استقبال از این نمایشگاه‌ها بیش از پیش خواهد شد، چراکه بازدیدکننده آگاه می‌شود با حضور در این نمایشگاه‌ها، ضمن تهیه آثار مدنظر خود با تخفیف ویژه، می‌تواند با نویسندگان و ناشران مطرح کشور ملاقات کند.
 
معاون فرهنگی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان افزود: شایسته است از ناشران مطرح و حرفه‌ای کشور، حمایت‌های مادی و معنوی صورت گیرد تا آن‌ها با انگیزه بیشتری در نمایشگاه‌های استانی کتاب حضور یابند.
 
قاسمی گفت: شایسته‌‌تر آن است که مسئولان برپایی نمایشگاه‌های استانی کتاب به نظرسنجی‌های صورت‌گرفته از این نمایشگاه‌ها بیش از پیش توجه کنند تا خواسته‌های مردم برطرف شوند. همچنین باید نمایشگاه‌های استانی کتاب در زمان مناسب از سال برگزار شوند. به‌طور مثال نمایشگاه‌هایی که در فصل تابستان برپا می‌شوند، بدون تردید با استقبال ناچیزی مواجه می‌شوند چراکه در این فصل از سال، اکثر مردم در مسافرت هستند و شاید کمتر کسی پیدا شود که تمایل به خرید کتاب داشته باشد.
 
وی تأکید کرد: هیچکدام از طرح‌هایی که با هدف ترویج کتابخوانی و افزایش سرانه مطالعه در طول سال از سوی سازمان‌ها و مؤسسات اجرا می‌شوند، نمی‌توانند جایگزین نمایشگاه‌های استانی کتاب باشند، چراکه نمایشگاه‌ها جایگاه ویژه خود را دارند و اهدافی متفاوت از اهداف این طرح‌ها را دنبال می‌کنند.  

معاون فرهنگی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان، درباره برنامه‌های جنبی نمایشگاه‌های استانی کتاب، افزود: پیشنهاد می‌کنم مهمانان و چهره‌هایی که برای حضور در این برنامه‌ها دعوت می‌شوند، با فرهنگ و آداب و رسوم استان میزبان آشنایی داشته باشند، چراکه تجربه ثابت کرده در این‌صورت، برنامه‌ها با استقبال بیشتری مواجه می‌شوند و در نتیجه نمایشگاه تعداد بیشتر بازدیدکنندگان را به خود می‌بیند.
 
قاسمی با اشاره به اهمیت مکان برگزاری نمایشگاه‌های استانی کتاب، گفت: متأسفانه تغییر زمان برپایی نمایشگاه‌های استانی کتاب در هر سال، باعث می‌شود برخی استان‌های میزبان نتوانند در موعد مقرر جدید، مکان مناسبی را اختیار کنند؛ به همین دلیلِ شاید ساده، برگزاری نمایشگاه کنسل می‌شود. امیدوارم مسئولان نسبت به تعیین تقویم ثابت برای این نمایشگاه‌ها اقدام کنند.
 
وی اظهار کرد: هیچ ضرورتی ندارد که نمایشگاه‌های استانی کتاب، سالانه برگزار شوند، بلکه می‌توان هر دو سال یک‌بار نسبت به برپایی این رویدادهای فرهنگی در استان‌ها اقدام کرد و در عوض نمایشگاه‌هایی با کیفیت بهتر را شاهد باشیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها