شنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۲
تفویض صدور مجوز کتاب به استان‌ها زمینه ورود متخصصان استانی را در تصمیم‌گیری‌ها و برنامه‌ریزی‌ها فراهم می‌کند

فاضل عابدی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان با بیان این‌که هر چقدر به اهالی فرهنگ و هنر از سوی دولت اعتمادسازی صورت بگیرد، کارها کارشناسی‌تر و تخصصی‌تر انجام می‌شوند، گفت: تفویض صدور مجوز کتاب به استان‌ها، زمینه ورود متخصصان و کارشناسان استانی را در تصمیم‌گیری‌ها، تصمیم‌سازی‌ها و برنامه‌ریزی‌ها فراهم می‌کند.

فاضل عبادی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) درباره فرایند صدور مجوز کتاب در اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان اظهار کرد: اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان، جزو پنج استان دومی بود که از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مسئولیت صدور مجوز کتاب را برعهده گرفت. در این راستا این اداره به‌تازگی هیأت بررسان کتاب استان را به وزارتخانه معرفی کرد و خوشبختانه این هیأت با تأیید آن‌ها مواجه شد.
 
وی ادامه داد: هیأت بررسان کتاب استان همدان به‌تازگی با محمد سلگی، مدیرکل اداره کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و هیأت همراه، جلسه‌ای را تشکیل دادند؛ آن‌ها در این جلسه آموزش‌ها و توجیهات لازم درباره بررسی کتاب را دریافت کردند.
 
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان با بیان این‌که این اداره حدود یک ماه است که کار صدور مجوز کتاب را آغاز کرده، گفت: در این یک ماه کمتر از 50 جلد کتاب مجوز نشر دریافت کرده‌اند که بیشتر آن‌ها دانشگاهی و آموزشی بودند.  
 
عبادی درباره ملاک‌های انتخاب بررسان کتاب استان همدان، عنوان کرد: در انتخاب بررس‌ها سعی کردیم تخصص، تعهد و اِشراف بررس‌ها در حوزه مربوطه را درنظر بگیریم.
 
وی با اشاره به اهمیت واگذاری صدور مجوز کتاب به استان‌ها، افزود: کاهش تصدیگری دولت و تمرکززدایی جزو سیاست‌های دولت تدبیر و امید به‌ویژه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی محسوب می‌شود. در همین راستا این وزارتخانه براساس توان، ظرفیت، منابع و امکانات استان‌ها، صدور مجوز کتاب‌ها به استان‌ها را اجرایی کرد. این اقدام بسیار شایسته است، چراکه هم باعث افزایش سرعت فرایند صدور مجوز کتاب می‌شود و هم زمینه استفاده از نیروهای زبده و مورد اعتماد استانی را فراهم می‌کند. همچنین تفویض صدور مجوز کتاب به استان‌ها باعث جلب مشارکت مردمی و تسهیل فرآیندها می‌شود.
 
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان ادامه داد: هر اندازه به مردم، اهالی فرهنگ و هنر از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعتمادسازی صورت بگیرد، کارها کارشناسی‌تر و تخصصی‌تر انجام می‌شوند. تجربه و تاریخ ثابت کرده‌اند که هر جا کار را به اهلش واگذار کنیم، موفقیت بیشتری با تأثیرگذاری بهتری حاصل شده و همدلی میان مردم بیش از پیش نمایان می‌شود.
 
عابدی در پاسخ به برخی‌ها که صدور مجوز کتاب به استان‌ها را نوعی رفع تکلیف از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌دانند، گفت: اتفاقاً این اقدام، علاوه بر این‌که باعث تخصصی شدن امور می‌شود، نوعی اعتماد به نظر کارشناسان و متخصصان است که در نوع خود بسیار ارزش دارد.
 
وی با بیان این‌که فرایند صدور مجوز کتاب در استان همدان یک پروسه 45 روزه تا یک ماهه است، عنوان کرد: از ناشران و مسئولان می‌خواهیم در صورتی‌که پیشنهاد سازنده‌ای برای هرچه بهتر انجام شدن فرایند صدور مجوز کتاب در استان‌ها دارند، ارائه دهند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها