سه‌شنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۰
خواجوی: حذف سقف اعتبار کتابفروشان، مردم بیشتری را از یارانه کتاب بهره‌مند می‌کند

امید خواجوی، مدیر فروشگاه کتاب آبان مشهد با اشاره به دلایل حضور موفق خود در طرح «تابستانه کتاب» عنوان کرد: با توجه به این‌که میزان استفاده از اعتبار اختصاص‌یافته به کتابفروشان برای ارائه یارانه کتاب به مردم، متفاوت است و گاهی پاسخگوی استقبال گسترده علاقه‌مندان نیست، حذف سقف اعتباری کتابفروشان می‌تواند مردم بیشتری را از یارانه کتاب بهره‌مند کند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) هدایت بخشی از بودجه‌های فرهنگی و یارانه مصرفکننده به سمت کتابفروشی‌ها اتفاق بی‌سابقه‌ای بود که در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت تدبیر و امید در سال 1394 آغاز شد و بر این اساس دو طرح «کتابفروشی به وسعت ایران» در هفته کتاب سال گذشته و «عیدانه کتاب» در ایام نوروز سال جاری به همت موسسه خانه کتاب اجرا شد.

همچنین «تابستانه کتاب» سومین گام از این طرح‌های حمایتی بود که با شعار «فراغتی و کتابی» در بازه زمانی یک‌ماهه از 16 تیرماه تا 15 مردادماه سال جاری در سطح کشور اجرا شد که طی آن 93 میلیارد و 419 میلیون و 37 هزار و 106 ریال کتاب با تخفیف 17 میلیارد و 965 میلیون و 775هزار و 814 ریال به فروش رفت.

براساس آمارهای منتشر شده از سوی موسسه خانه کتاب، 10 کتابفروشی از شهرهای مشهد، اهواز، رشت، تهران، کرمانشاه و ساری به لحاظ تعداد فروش کتاب به‌عنوان کتابفروشی‌های برتر «تابستانه کتاب» معرفی شدند.

امید خواجوی، مدیر فروشگاه کتاب آبان مشهد درباره دلایل حضور موفق خود در طرح «تابستانه کتاب» اظهار کرد: ما بعد از ثبت‌نام در این طرح بلافاصله کار تبلیغاتی خودمان را برای آگاهی شهروندان از اجرای «تابستانه کتاب» در فروشگاه کتاب آبان آغاز کردیم و با تولید متن‌هایی کوتاه و طراحی پوستر و بنر، تبلیغات گسترده‌ای را در فضای مجازی، شبکه‌های اجتماعی و برخی از پربازدیدترین سایت‌های استانی انجام دادیم.

وی ادامه داد: ما در «تابستانه کتاب» علاوه بر تخفیفات ارائه شده از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تخفیفات دیگری بر کتاب‌ها اعمال کردیم. بر این اساس پس از تقسیم کتاب‌های موجود به سه دسته، یک دسته را با 30 درصد تخفیف، دسته‌ای دیگر را با 50 درصد و یک دسته دیگر را که در انبار مانده بود با 90 درصد تخفیف به خریداران کتاب ارائه دادیم. با این‌که ارائه برخی از این تخفیفات برای ما توجیه اقتصادی نداشت، اما به لحاظ تبلیغی بسیار مفید و موثر بود.

این فعال حوزه نشر موفقیت خود در اطلاع‌رسانی را مدیون جمع‌آوری بانک اطلاعاتی جامع از مشتریان دانست و گفت: به هرحال زحمت و تلاشی که ما در حدود 12 سال برای جمع‌آوری اطلاعات تماس با مشتریان خود داشتیم، نقشی تعیین‌کننده در حضور موفق ما در «تابستانه کتاب» داشت، به‌طوری‌که با این امکان، هر زمان اراده کنیم، می‌توانیم حدود سه یا چهار هزار نفر را در یک مکان فرهنگی گردهم آوریم.

خواجوی با اشاره به تاثیر تعامل با بخش‌های دیگر حوزه فرهنگ و هنر در جذب مردم به کتابخوانی عنوان کرد: دلیل موفقیت در «تابستانه کتاب» تنها به اجرای طرح‌هایی در این ایام محدود نبود، بلکه ما در سایر ایام سال، سرویس‌ها و تخفیفات ویژه‌ای برای خریداران کتاب درنظر داشته و داریم که باعث مراجعه و جذب بیشتر مخاطب به کتابفروشی آبان مشهد شده است.

وی در این‌باره توضیح داد: در مواقعی از سال برای خرید یک جلد کتاب با هر قیمتی، یک بلیط تئاتر و یا سینما به خریدار ارائه می‌کنیم. با تعاملی که با بخش‌های دیگر فرهنگی هنری برقرار کردیم، چند سانس از اجرای یک تئاتر را با قیمتی ارزانتر خریداری و در قالب تخفیفات و سرویس‌های ویژه به مخاطبان‌مان ارائه می‌کنیم.

مدیر فروشگاه کتاب آبان مشهد با بیان این‌که مجموع این اقدامات به استقبال گسترده مردم مشهد از «تابستانه کتاب» منجر شد، گفت: میزان خرید کتاب در روز اول این طرح که مصادف با تعطیلات عید فطر بود، بسیار ما را متعجب کرد، به‌طوری‌که تنها در روز اول 15 میلیون تومان فروش داشتیم. همین موضوع باعث شد که موسسه خانه کتاب به دلیل این میزان فروش خارج از تصور، دسترسی ما را به سامانه تابستانه کتاب قطع کند و برای بررسی صحت این میزان از فروش ما وارد عمل شود.

خواجوی در ادامه با اشاره به استقبال گسترده مردم از طرح‌هایی چون «تابستانه کتاب»، به لزوم حذف سقف اعتبار اختصاص یافته به کتابفروشان افزود: به‌نظر من میزان اعتبار اختصاص‌یافته یارانه کتاب برای چنین استقبالی پاسخگو نخواهد بود و حتی در صورت تمدید مکرر همواره در روزهای پایانی که حجم مراجعه‌کنندگان بیشتر می‌شود، پایان خواهد یافت.

وی اظهار کرد: با توجه به این‌که این اعتبار در بسیاری از کتابفروشی‌های عضو به‌طور کامل استفاده نمی‌شود، می‌توان سقف اعتبار کتابفروشان برای ارائه یارانه را حذف کرد، چراکه همه مردم باید بتوانند از این یارانه استفاده کنند و از آنجا که هر نفر تنها یک بار می‌تواند از آن بهره‌مند شود، اگر برای اجرای این طرح در دوره‌های بعدی این سقف برداشته شود، گستره بیشتری از مردم می‌توانند از این امکان استفاده کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها