یکشنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۴
فرازمند: «تابستانه کتاب» مردم را با جریان کتابخوانی همراه کرد/ اجرای طرح «خوانش داستان ایرانی» از سوی کتابفروشی فرازمند

ابراهیم فرازمند، مدیر کتابفروشی «فرازمند» رشت بیان کرد: «عیدانه کتاب» جایگزین کردن کتاب به‌عنوان عیدی، بهانه‌ای برای مراجعه به کتابفروشی‌ها به دست می‌داد، اما «تابستانه کتاب» بدون این بهانه هم توانست مردم را به کتابفروشی‌ها بکشاند و آن‌ها را با جریان کتاب و کتابخوانی همراه کند. وی همچنین از اجرای طرح «خوانش داستان ایرانی» در کتابفروشی فرازمند خبر داد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) هدایت بخشی از بودجه‌های فرهنگی و یارانه مصرف کننده به سمت کتابفروشی‌ها اتفاق بی‌سابقه‌ای بود که در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت تدبیر و امید در سال 1394 آغاز شد و بر این اساس دو طرح «کتابفروشی به وسعت ایران» در هفته کتاب سال گذشته و «عیدانه کتاب» در ایام نوروز سال جاری به همت موسسه خانه کتاب اجرا شد.
 
همچنین «تابستانه کتاب» سومین گام از این طرح‌های حمایتی بود که با شعار « فراغتی و کتابی » در بازه زمانی یک ماهه از 16 تیرماه تا 15 مردادماه سال جاری در سطح کشور اجرا شد که طی آن 93 میلیارد و 419 میلیون و 37 هزار و 106 ریال کتاب با تخفیف 17 میلیارد و 965 میلیون و 775هزار و 814 ریال به فروش رفت.

براساس برخی آمارهای منتشر شده از سوی موسسه خانه کتاب، 10 کتابفروشی از شهرهای مشهد، اهواز، رشت، تهران، کرمانشاه و ساری به لحاظ تعداد فروش کتاب به عنوان کتابفروشی‌های برتر «تابستانه کتاب» معرفی شدند.

ابراهیم فرازمند، مدیر کتابفروشی «فرازمند» رشت از جمله کتابفروشان برگزیده طرح «تابستانه» کتاب، درباره دلایل حضور موفق خود در این طرح عنوان کرد: حدود 20 سال است که در حرفه کتاب و کتابفروشی در حال فعالیت هستیم و در سال‌های اخیر سعی داشته‌ایم با هدف بالا بردن سطح آگاهی عمومی تمرکز خود را بر حوزه ادبیات، علوم اجتماعی و علوم انسانی معطوف کنیم.

وی با بیان اینکه اعمال سلیقه در انتخاب ناشر و کتاب‌ها از سوی کتابفروش، حق انتخاب را از خریداران و علاقه‌مندان کتاب می‌گیرد، گفت: سعی کردیم بیشتر آثار تمامی ناشران مطرح این حوزه‌ها را در کتابفروشی فرازمند جمع‌آوری کنیم تا بتوانیم دست خریداران را در انتخاب کتاب باز بگذاریم؛ گرچه این موضوع هزینه‌ها و دشواری‌هایی را به لحاظ محدودیت فضای فروشگاه و تأمین مالی خریداری این آثار متوجه ما می‌کند.

فرازمند ادامه داد: با وجود این‌که بسیاری معتقدند کتاب‌های درسی و کمک‌درسی نیز به بالا بردن سطح آگاهی در جامعه کمک می‌کنند، اما این کتاب‌ها در کتابفروشی ما جایی ندارند و سعی کردیم با تخصصی کار کردن در حوزه کتاب، مشتریان ثابتی در چند حوزه تخصصی در شهر رشت داشته باشیم.

مدیر کتابفروشی فرازمند درباره تأثیرات اجرای طرح «تابستانه کتاب» در کتابفروشی‌‎های سراسر کشور افزود: کتابفروشان همواره فصل پاییز را فصل جنب و جوش کتاب و فصل تابستان را فصل استراحت کتاب ‌می‌دانند، اما امسال اولین تابستان متفاوت برای کتابفروشان رقم خورد و جایی برای استراحت کتاب نگذاشت.

وی اظهار کرد: با این‌که در «عیدانه کتاب» جایگزین کردن کتاب به‌عنوان عیدی، بهانه‌ای برای مراجعه به کتابفروشی‌ها به دست می‌داد، اما «تابستانه کتاب» بدون این بهانه هم توانست مردم به کتابفروشی‌ها بکشاند و آن‌ها را با جریان کتاب و کتابخوانی همراه کند، به‌طوری‌‌که با اختصاص اعتبار بیشتر برای کتابفروشی توانستیم پذیرای تعداد بیشتری از خریداران و علاقه‌مندان کتاب باشیم.

فرازمند در ادامه درباره اجرای طرح «خوانش داستان ایرانی» در کتابفروشی فرازمند گفت: یکی از نکاتی که در طول اجرای «تابستانه کتاب» و سایر طرح‌های پیشین به شدت خودنمایی می‌کرد، استقبال گسترده مردم از داستان‌ها و رمان‌های خارجی بود؛ در حالی‌که ما آثار بسیار خوب و ارزشمندی از نویسندگان داخلی داریم که به جز تعداد معدودی نویسنده شاخص، اصلا فرصت خوانده شدن پیدا نمی‌کنند.

مدیر کتابفروشی فرازمند در این‌باره توضیح داد: بر این اساس تصمیم گرفتیم تا پس از طرح «تابستانه کتاب» با همکاری موسسه خانه کتاب، طرحی با عنوان «خوانش داستان ایرانی» اجرا کنیم که طی آن تا پایان مردادماه، آثاری از ادبیات داستانی ایرانی را به مراجعه‌کنندگان خود هدیه می‌دهیم و مراجعه‌کنندگان پس از خواندن این آثار تا پایان شهریور ماه فرصت دارند تا داستان کوتاهی را بر اساس هر یک از کتاب‌هایی که خوانده‌اند، برای ما ارسال کنند.

وی افزود: این مطالب توسط کارشناسانی در حوزه نقد، ترجمه و ادبیات داستانی متشکل از اسدالله امرایی، شهلا زرلکی و قاسم کشکولی داوری و ارزیابی خواهند شد و در نهایت در جشن اختتامیه‌ای که برای «تابستانه کتاب» برپا می‌شود، از برگزیدگان این طرح، تقدیر خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها