یکشنبه ۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۱
مشهدی‌خان: کتاب صوتی سه بعدی به ماندگاری محتوا کمک می‌کند/ «آئورا»؛ نخستین کتاب صوتی سه‌بعدی در کشور

میلاد مشهدی‌خان، مدیر فنی بخش صوت و مدیر تولید «مجموعه نوار» ضمن اشاره به تولید نخستین کتاب صوتی سه‌بعدی در کشور گفت: ماندگاری محتوا در ذهن مخاطب از جمله مهم‌ترین دلایل تولید کتاب صوتی سه‌بعدی است.

میلاد مشهدی‌خان، مدیر فنی بخش صوت و مدیر تولید «مجموعه نوار» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) درباره تولید نخستین کتاب صوتی سه بُعدی در کشور اظهار کرد: کتاب صوتی «آئورا» نخستین‌بار از سوی مجموعه نوار به‌صورت سه بعدی تولید شده است. کتاب چاپی «آئورا» نوشته کارلوس فوئنتس با ترجمه عبدالله کوثری از سوی نشر «نی» منتشر شده است.
 
وی در تشریح فرآیند پیشرفت تولید صدا افزود: ثبت و ضبط صدا از نخستین دستاوردهای ادیسون است. شنونده در قرن 19 صداها را به‌صورت «مونو» دریافت می‌کرد. صدایی را که فقط از یک کانال تولید می‌شود «مونو» می‌گویند. بعد از پیشرفت‌های فنی، انتقال صدا از یک مسیر به دو مسیر ارتقا پیدا کرد.
 
مشهدی‌خان ادامه داد: با توجه به پیشرفت‌ها، صدابرداری «استریو» ابداع شد. صدابرداری مونو، تک هسته‌ای و صدابرداری استریو دو هسته‌ای است؛ بعد از این شاهد طراحی سیستم «چهارهسته‌ای» یا «کوادروفونیک» هستیم. شنونده صداهای متفاوتی را از هر یک از این هسته‌ها می‌شنود.
 
وی گفت: در ادامه پیشرفت‌های ضبط و پخش صوت شاهد ابداع سیستم «دایره‌ای» یا “ surround system"  یا “dolby system” هستیم؛ شنونده براساس این فناوری صدا را از بیش از چهار خروجی می‌شنود. نکته مشترک این سیستم‌ها شنیده شدن در خط صاف یا عمود بر گوش است.
 
این عضو مجموعه «نوار» در تشریح ویژگی‌های فناوری پخش صدای سه بُعدی اظهار کرد: در فناوری تولید صدای سه بُعدی «زاویه صدا» اهمیت پیدا می‌کند. برای درک بهتر این موضوع، یادآوری تجربه شنیدن صدای هواپیما کمک می‌کند. تولید کتاب صوتی سه بُعدی نیازمند تجهیزات محاسباتی است.
 
مشهدی‌خان افزود: امروزه کاربرد فناوری صدای سه بُعدی به کتاب محدود نمی‌شود؛ بلکه در حوزه بازی‌های رایانه‌ای و فیلم نیز کاربرد دارد. ماندگاری محتوا در ذهن مخاطب از جمله مهم‌ترین دلایل تولید کتاب صوتی سه‌بعدی است به‌عبارت دیگر هدف اصلی استفاده از صوت برای ایجاد تمرکز بیش‌تر و پیشگیری از پَرش ذهنی مخاطب است.
 
وی درباره برنامه‌های آتی مجموعه نوار برای تولید کتاب صوتی سه بُعدی گفت: ورود به حوزه تبدیل نمایشنامه به کتاب صوتی سه بُعدی از برنامه‌های آتی در مجموعه نوار است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها