یکشنبه ۲۰ تیر ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۷
عبدالملکی: حفظ استقلال پژوهشگران نابینا با کمک فناوری هدف کتابخانه ملی است

حسین عبدالملکی، کارشناسان گروه خدمات ویژه کتابخانه ملی ضمن اشاره به برگزاری سلسه‌ نشست‌های آموزشی در مرداد‌‌‌ماه برای اعضای نابینا و کم‌بینای کتابخانه ملی گفت: حفظ استقلال پژوهشگران نابینا و کم‌بینا با استفاده از فناوری‌های نوین از اهداف کتابخانه ملی است.

حسین عبدالملکی، کارشناسان گروه خدمات ویژه کتابخانه ملی در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) درباره آموزش استفاده از خدمات کتابخانه ملی به نابینایان و کم‌بینایان اظهار کرد: بیش از پنج‌ هزار دانشجو و هزاران دانش‌آموخته نابینا و کم‌بینا در کشور وجود دارد. درصد قابل قبولی از این افراد در سطوح تحصیلات عالی مشغولند که پژوهش جزو لاینفک فرایند تحصیل آن‌هاست.  
 
وی افزود: کمبود کتاب و مقاله به بریل و گویا و به‌طور کلی کمبود شدید منابع دسترس‌پذیر برای رفع نیازهای پژوهشی و مطالعاتی کاملا در کشور احساس می‌شود و این افراد با مشکلات فراوانی در این زمینه مواجه هستند؛ بنابراین وجود نهادی برای پاسخگویی به این نیاز ضروری است. علاوه بر این به سبب بی‌توجهی به مناسب‌سازی فضای شهری و سختی رفت‌و‌آمد برای نابینایان، تردد در شهر برای این افراد چندان مقرون به صرفه نیست.
 
عبدالملکی با اشاره به لزوم توجه به خدمات غیر حضوری کتابخانه‌ها به نابینایان و کم‌بینایان افزود: بزرگترین کتابخانه‌های دنیا خدمات متنوعی در اختیار شهروندان کم‌بینا و نابینا قرار می‌دهند که خدمات غیرحضوری اعم از تلفنی، پست و مجازی جایگاه ویژه‌ای در سبد خدمات ارائه شده به نابینایان را به خود اختصاص می‌‌‌دهد. این نوع خدمات‌دهی در ایران نیز باید مورد توجه قرار بگیرد.
 
این کارشناس کتابخانه ملی ادامه داد: مرجع مجازی چند سالی است که در کتابخانه ملی ایجاد شده هرچند مناسب‌سازی نشده است اما ظرفیت قابل توجهی برای ارائه خدمات غیرحضوری برای رفع نیازهای مطالعاتی و پژوهشی نابینایان به حساب می‌آید. تاکنون از این امکان بالقوه برای نابینایان غفلت شده است.
 
وی گفت: بخش مرجع مجازی کتابخانه ملی برای نابینایان دسترس‌پذیر نبوده و در تلاش هستیم تا برای کاربر نابینا و کم‌بینا مناسب‌سازی شود اما در حال حاضر نیز با استفاده از روش‌های جایگزین، نابینایان می‌توانند با استفاده از صفحه خوان‌ها تا حد بسیاری از خدمات مرجع مجازی استفاده کنند که نحوه استفاده از مرجع مجازی برای نابینایان در همایش شبکه تشکل‌ها آموزش داده شد. مخاطبان همایش مجمع عمومی شبکه تشکل‌های نابینایان و کم بینایان کشور «چاووش» ضمن آشنایی با مرجع مجازی، روش‌های بهره‌‌برداری با هدف رفع نیاز‌های پژوهشی را فرا‌گرفتند.
 
این کارشناس کتابخانه ملی اظهار کرد: با این آموزش فرد نابینا می‌تواند ضمن انجام مراحل درج مشخصات و نیز اطلاعات خواسته شده به‌طور کاملا مستقل و بدون استفاده از کمک فرد بینا از سه طریق پیامک،‌ ایمیل و گفت‌و‌گوی آنلاین ضمن طرح سوالات خود از خدمات این بخش استفاده کنند. علاوه بر این ارائه این آموزش در این همایش بسیار مورد توجه نابینایان قرار گرفت.
 
عبدالملکی درباره دیگر خدمات کتابخانه ملی به نابینایان افزود: یکی دیگر از فعالیت‌های بخش نابینایان کتابخانه ملی برگزاری سلسله کارگاه‌های ‌فناوری‌های مرتبط با مطالعه و پژوهش ویژه افراد با آسیب بینایی است.
 
وی در تشریح اهداف برگزاری کار‌گاه‌های آموزشی برای مخاطبان نابینا و کم‌بینای کتابخانه ملی ادامه داد: هدف از برگزاری از سلسله کارگاه‌های آموزشی ایجاد امکانی برای پژوهش افراد نابینا و کم‌بینا به‌طور مستقل با بهره‌گیری از فناوری‌های جدید مناسب‌سازی شده است. دو بخش این سلسله کارگاه در آبان و بهمن سال گذشته با استقبال خوب نابینایان مواجه شد و دوره سوم آن نیز در مرداد ماه سال جاری برگزار می‌شود.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • ۲۱:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۵
    بسیار عالی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها