سه‌شنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۰
آباقری: برای برگزاری نمایشگاه کتاب در سطحی جهانی باید به کیفیت توجه کنیم/ ارائه‌ دستاوردهايی جديد در حوزه كتابداری و اطلاع‌رسانی ديجيتال

محمد آباقری،‌ مدیرعامل شرکت کتابداری و اطلاع‌رسانی «پیام حنان» و از برگزیدگان بخش نشر الکترونیک در بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: اگر مدعی نمایشگاه کتابی در سطح بین‌الملل و داشتن شرکت‌کنندگانی از اقصی نقاط دنیا هستیم پس لاجرم ملزم به برگزاری آن در سطحی باکیفیت و کارآیی بالا و درخور توجه‌ایم.

مهندس محمد آباقری،‌ مدیرعامل شرکت کتابداری و اطلاع‌رسانی «پیام حنان» در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)  درباره دلایل انتخاب غرفه این شرکت به‌عنوان غرفه برگزیده در بخش نشر الکترونیک اظهار کرد: معیارهای انتخاب غرفه برگزیده می‌تواند شامل موارد گوناگون و متعددی باشد. از جمله ارتباط و همپوشانی شرکت‌کنندگان با اهداف و دیدگاه کلی نمایشگاه کتاب در همه بخش‌ها، قرار گرفتن محصولات، خدمات و استراتژی شرکت‌کنندگان با حوزه فرهنگ، کتاب، مطالعه و مراکز مرتبط؛ همچنین اهمیت دادن و توجه بر سطح برگزاری نمایشگاه، شعور مخاطبان و بازدیدکنندگان از غرفه‌ها می‌تواند یکی از موارد انتخاب غرفه برگزیده باشد.
 
وی افزود: نمی‌توان از مخاطب و بازدیدکنندگان انتظار داشت به مکان یا غرفه‌ای که از لحاظ چیدمان و طراحی، نظم، پاکیزگی در سطح بسیار پایینی قرار دارد نمره قبولی بدهد. علاوه بر این، اگر مدعی نمایشگاه کتابی در سطح بین‌الملل و داشتن شرکت‌کنندگانی از اقصی نقاط دنیا هستیم پس لاجرم ملزم به برگزاری آن در سطحی با کیفیت و کارآیی بالا و درخور توجه‌ایم.
 
آباقری ادامه داد: نظم و ترتیب به‌طور قطع از اولویت‌های اساسی در هر شرایط ‌ است. «پیام‌حنان» با مد نظر قرار دادن تمامی موارد؛ همچنین به‌واسطه‌ ارائه‌ دستاوردهايی جديد در حوزه كتابداری و اطلاع‌رسانی ديجيتال ارائه منابع علمی معتبر، دستاوردهای نوين RFID و با رونمایی از نرم‌افزار مديريت كتابخانه «‌آريان» در بيست ونهمين نمايشگاه كتاب تهران با سعی و تلاش بسیار،‌ برگزيده ناشران الكترونيك شد.
 
این فعال حوزه نشر الکترونیک گفت: رقابت به‌طورکلی در هر زمینه‌ای با رعایت موازین و اخلاق یکی از بهترین شیوه‌ها برای بهبود کیفیت است. درباره تأثیر رقابت میان شرکت‌کنندگان در نمایشگاه کتاب رقابت بین غرفه‌داران و شرکت‌کنندگان که همان ناشران و فعالان حوزه کتاب، فرهنگ و اطلاعات هستند می‌توان به بالا رفتن سطح کیفی و کمی و بهبود وضعیت ناشران در روز‌های برگزاری نمایشگاه اشاره کرد.

وی افزود: نتیجه‌ این رقابت به‌صورت مقطعی و تنها مختص زمان حال نیست. نتیجه رقابت را می‌توان در طولانی مدت و دوره‌های آتی نمایشگاه ملاحظه کرد. مثال ساده و بارز این مساله بررسی کیفی و کمّی این دوره از نمایشگاه کتاب با سال‌های پیشین است. ما شاهد تفاوت‌ها و دگرگونی‌های آشکاری نسبت به دوره‌های پیشین بودیم. سطح برگزاری، کیفیت غرفه‌ها، عرضه محصولات متنوع و مرتبط، برنامه‌های جانبی، همگی حاکی از پیشرفت و بهبود نمایشگاه و استقبال شرکت‌کنندگان است.
 
آباقری اظهار کرد: امسال شرکت «پیام‌حنان» با محصولات و خدمات نوین و توسعه محصولات پیشین در نمایشگاه بیست و نهم کتاب تهران شرکت کرد. رونمايي از جديدترين دستاوردهای حوزه كتابداری و اطلاع‌رساني با ارائه‌ نرم‌افزار مديريت كتابخانه‌ هوشمند «آريان» نرم‌افزار مدیریت انواع منابع دیجیتال با عنوان کتابخانه «دیجیتال‌حنان»، تامين منابع معتبر علمی كتاب‌ها و نشريات معتبر علمی ٢٠١٦، طراحی مدل جديد سيستم ضدسرقت كتابخانه، تكنولوژیRFID IN LIBRARY به شكل عملياتی؛ از جمله محصولات و خدمات این شرکت بود که در نمایشگاه کتاب امسال عرضه شد و مورد توجه و استقبال بسیاری از متخصصان، کارشناسان و دانشگاهیان نیز قرار گرفت.
 
وی افزود:  اگر نگاهی منصفانه و حرفه‌ای به نمايشگاه كتاب امسال داشته باشیم می‌بايست نمره خوب قبولى به آن داد. پس از مدت‌ها نمايشگاه در محلى برگزار شد که مختصاتش کاملاً براى نمايشگاه و اكسپوزيسيون هست. برخی کمّی‌ها و نواقص آن را هم می‌توان به تجربه اول برگزاری در محل مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب دانست. قبل از شروع نمایشگاه، بیشتر گمانه زنی‌ها به سوی عدم استقبال مردم و بازدیدکنندگان از هر قشری در جامعه و همچنین شرکت‌کنندگان و غرفه‌داران می‌رفت اما ما شاهد استقبال گسترده و بسیار خوبی از سوی هر دو گروه بودیم. فضای مناسب، دسترس‌پذیری بخش‌های مختلف در سطح نمایشگاه و برنامه‌های جانبی متنوع همگی می‌توانند از علل استقبال مردم و شرکت‌کنندگان باشند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها