دوشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۲
میرصادقی: ادبیات آرمان‌گرای ایران به فردیت گرایش پیدا کرده‌است

جمال میرصادقی، داستان‌نویس مطرح کشورمان در بازدید از نمایشگاه کتاب گفت: تا قبل از انقلاب اسلامی ادبیات ما آرمانگرا بود و سعی داشت زندگی مردم را تغییر دهد و اکثر نویسندگان خود را فدای فرهنگ و جامعه می‌کردند، اما رفته‌رفته ادبیات از مسیر خودش خارج شد و به سمت فردیت رفت.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، جمال میرصادقی، نویسنده مطرح کشورمان در بازدید از نمایشگاه کتاب تهران در غرفه ایبنا حاضر شد و به نقد و بررسی وضعیت ادبیات معاصر پرداخت.

میرصادقی با اشاره به تغییر مکان برگزاری نمایشگاه کتاب تهران اظهار کرد: خوشبختانه نمایشگاه به مکان مناسبی منتقل شده و شرایط نسبت به سال‌های گذشته مناسب‌تر است، اما شهرآفتاب در فاصله زیادی نسبت به شهر قرار دارد و شاید باعث شود که عده‌ای که شرایط مناسبی ندارند، نتوانند به نمایشگاه بیایند.

وی ادامه داد: تا قبل از انقلاب ادبیات ما آرمان‌گرا بود و سعی داشت تا زندگی مردم را تغییر دهد و اکثر نویسندگان خود را فدای فرهنگ و جامعه می‌کردند اما رفته‌رفته ادبیات از مسیر خودش خارج شد و به سمت فردیت رفت. در آن زمان، اگر کسی به فردیت می‌پرداخت از سوی اهل اقلم مورد نقد قرار می‌گرفت. به یاد دارم که در آن سال‌ها بارها جلال آل‌احمد، شاملو را به خاطر پرداختن به آیدا سرزنش می‌کرد. به نظرم این اتفاق، یکی از اتفاقات بد ادبیات معاصر ماست و باعث کاهش مخاطب داستان‌های فارسی شده است.
 
این نویسنده مطرح کشورمان در توضیح ادبیات داستانی معاصر ایران گفت: ادبیات داستانی ما به وسیله داستان کوتاه پایه‌گذاری شد. شاید «بوف کور» نخستین اثر نسبتاً بلند ادبیات ما باشد که در سال ۱۳۱۵ منتشر شد. این روند ادامه داشت تا اوایل انقلاب که رمان «چشم‌هایش» توسط بزرگ علوی منتشر شد و مسیر ادبیات کمی تغییر کرد.

وی افزود: رفته‌رفته ادبیات ما متحول شد و کارها قدرت بیشتری گرفت چراکه در ابتدا آثار بیشتر جنبه توصیفی داشتند و به توصیف وضعیت موجود می‌پرداختند، اما با ترجمه ادبیات آمریکایی، سبک نویسنده‌های ما تغییر کرد و ادبیات تصویری شکل گرفت.
 
جمال میرصادقی در گفت‌وگو با ایبنا، صحبت‌های متنوعی درباره وضعیت ادبیات معاصر، چاپ و نمایشگاه کتاب بیان کرد که به‌زودی در منتشر خواهد شد.
 
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها