یکشنبه ۱۵ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۷
تراکمه: هاشمی‌نژاد مهم‌ترین نقدهای داستان‌نویسی معاصر را نوشته است

یونس تراکمه در مراسم مرحوم قاسم هاشمی‌نژاد اظهار کرد: هاشمی‌نژاد مهم‌ترین نقدهای داستان‌نویسی معاصر را نوشته است و با اینکه حدود ۴۰ سال از نوشتن آن نقدها می‌گذرد اما وقتی آنها را می‌خوانیم، فکر می‌کنیم که این نوشته‌ها متعلق به همین روزهاست چراکه صحبت‌های بیان شده هنوز هم تازه است و جذابیت دارد.

یونس تراکمه در حاشیه مراسم خاکسپاری مرحوم قاسم هاشمی‌نژاد به خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) گفت: هاشمی‌نژاد را نخستین بار زمانی که در دهه ۴۰ به اصفهان آمده بود دیدم. او وقتی که متوجه شد یک جریان قوی فرهنگی و ادبی در اصفهان راه‌اندازی شده است به این شهر آمد و چند شماره از روزنامه آیندگان را به معرفی جُنگ اصفهان اختصاص داد و این باعث آشنایی‌ام با او شد.

وی ادامه داد: البته قبل از این موضوع هم او را می‌شناختم، چراکه مشتری پروپاقرص صفحه عیارسنجی او در روزنامه آیندگان بودم. هاشمی‌نژاد در این صفحه نقدهای بسیار خوبی می‌نوشت و در فضایی که سیاست‌مداران بر ادبیات مسلط بودند و آن را ابزاری برای قدرت‌نمایی می‌دانستند، جزو معدود کسانی بود که اجازه چنین نگاهی را به داستان نمی‌داد.

این منتقد ادبی در تشریح ویژگی‌ نقدهای ادبی هاشمی‌نژاد اظهار کرد: هاشمی‌نژاد مهم‌ترین نقدهای ادبی داستان‌نویسی معاصر ایران را نوشته است که بخشی از آنها در کتاب «بوته در بوته» چاپ شده. نگاه او هنوز تازه است.

وی افزود: حدود ۴۰ سال از نوشتن آن نقدها می‌گذرد اما وقتی آنها را می‌خوانیم، فکر می‌کنیم که این نوشته‌ها متعلق به همین روزهاست چراکه صحبت‌های بیان شده هنوز هم جذابیت دارد. هاشمی‌نژاد در ادبیات معاصر، فرد بسیار تأثیرگذاری بود و به هیچ وجه نمی‌توان نقش وی را انکار کرد.

تراکمه در بخش پایانی صحبت‌هایش گفت: دستاوردهای هاشمی‌نژاد را نباید فراموش کنیم چراکه او در تمام عمر خود نگاه خاص و متفاوتی به ادبیات داشته و به نظرم نقدهای او این ظرفیت را دارد که در حال حاضر نیز خوانده و حتی تدریس شود. نگاه به ادبیات در سال‌های گذشته عوض شده است و در بسیاری از مواقع به حاشیه رفته است و اگر ادبیات ما امروز نیم‌نفسی می‌کشد به خاطر فعالیت‌های افرادی مانند هاشمی‌نژاد بوده است.

مراسم تشیع پیکر مرحوم قاسم هاشمی‌نژاد، نویسنده، منتقد و روزنامه‌نگار مطرح کشورمان صبح امروز (۱۵ فروردین‌ماه) با همراهی اهالی فرهنگ و هنر برگزار شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط