یکشنبه ۱۵ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۷
قدیانی: «عیدانه کتاب» به افزایش 5برابری فروش منجر شد/ ثبت اطلاعات 800 خریدار در شهر کتاب نور

هادی قدیانی، مدیر شهر کتاب نور با اشاره به افزایش 5 برابری فروش کتاب در پی اجرایی شدن طرح «عیدانه کتاب» گفت: استقبال خریداران کتاب در ایام عید نوروز بسیار گسترده بود، به طوری که اطلاعات حدود 800 خریدار کتاب در این طرح ثبت شد و حدود 80 درصد این تعداد نیز از مصرف‌کنندگان مستقیم کتاب بودند.

هادی قدیانی، مدیر شهر کتاب نور در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به استقبال گسترده عمومی از طرح عیدانه کتاب در شهر کتاب نور عنوان کرد: با اینکه از آغاز این طرح تا اجرایی شدن آن در کتابفروشی‌ها زمان زیادی نداشتیم و عملاً یک هفته ابتدایی آن را از دست دادیم، اما استقبال مردم، به خصوص افراد کتابخوانی که همواره هزینه‌ای را برای خرید کتاب اختصاص می‌دهند بسیار عالی بود.

مدیر شهر کتاب نور با اشاره به افزایش فروش کتاب در پی اجرای طرح «عیدانه کتاب» در این فروشگاه ادامه داد: شهر کتاب‌ها، علاوه بر کتاب محصولات فرهنگی دیگری مانند لوح فشرده موسیقی، وسایل کمک آموزشی، لوازم التحریر و برخی صنایع دستی را هم به مراجعان ارائه می‌دهند که در ایام عید نوروز همواره استقبال زیادی از خرید این کالاها به عمل می‌آمد، اما با اجرای طرح «عیدانه کتاب» شاهد برتری فاحش میزان فروش کتاب نسبت به این کالاها بودیم؛ به طوری که می‌توانم اعلام کنم که فروش کتاب در پی اجرای این طرح بیش از 4 یا 5 برابر افزایش داشته است.

وی افزود: همچنین در گذشته معمولاً خریداران کتاب در این ایام، از ادارات و نهادهای دولتی یا خصوصی بودند که کتاب‌ها را برای عیدی دادن به پرسنل خود خریداری می‌کردند، اما به جرأت می‌توان گفت که 80 درصد خریداران کتاب در این ایام، از مردم عادی و مصرف‌کنندگان مستقیم بودند. یعنی اگر اطلاعات 700 نفر در این طرح به عنوان خریدار ثبت شده باشد، 600 نفر آنها مصرف کننده مستقیم بوده‌اند.

قدیانی با اشاره به اختصاص اعتبار دو میلیون تومانی به هر کتابفروشی برای استفاده 100 نفر از تخفیف این طرح گفت: طبیعتاً به دلیل اینکه این طرح برای اولین بار اجرایی می‌شد، با مواردی روبه رو می‌شدیم که کمتر به آنها پرداخته شده بود. ازجمله مواردی که لزوم پیش‌بینی آن به چشم می‌خورد، لزوم اختصاص اعتبار بیشتر به کتابفروشی‌های بزرگ‌تر و دارای سابقه بیشتر بود.

مدیر شهر کتاب نور ادامه داد: اختصاص اعتبار دو میلیون تومانی برای کتابفروشی‌های کوچک بسیار معقول است، اما برای کتابفروشی‌هایی با وسعت و منابع بیشتر کم است. به طوری که ما با وجود تعطیلی پخشی‌ها در ایام عید و فروش تعداد بسیار زیادی کتاب، هنوز هم کتاب‌های بسیاری برای فروش داریم و پتانسیل فروش بیشتر و ارائه خدمات بیشتری را به مردم داریم. اما با اینکه دو با این اعتبار دو میلیون تومانی را تمدید کردیم، باز هم اعتبار ما پایان یافته و دیگر قابل تمدید نیست.

وی افزود: این در حالی است که هنوز مشتریان بسیاری برای استفاده از طرح عیدانه کتاب به شهر کتاب نور مراجعه می‌کنند و ما با شرمندگی به آنها می‌گوییم که اعتبار این طرح تمام شده، اما خودمان با ارائه تخفیف 10 درصدی بر روی کتاب‌هایمان سعی کردیم تا حدودی این انتظار را جبران کنیم.

هادی قدیانی با اشاره به لزوم استفاده از تجربیات و پیشنهادات کتابفروشان در صورت ادامه اجرای این‌گونه طرح‌ها گفت: اگر این طرح ادامه پیدا کند، قطعاً با استقبال بیشتری نیز روبه رو خواهند شد. بنابراین بهتر است با استفاده از ظرفیت اتحادیه ناشران، کتابفروشی‌های وسیع و دارای سابقه بیشتر شناسایی شوند تا سقف بیشتری برای اعتبار آنها در نظر گرفته شود.

وی در ادامه به ثبت اطلاعات حدود 800 خریدار در این طرح اشاره کرد و گفت: ما 3 بار از اعتبار دو میلیون تومانی این طرح استفاده کردیم، که برابر با استفاده 300 نفر به مبلغ 100 هزار تومان می‌شد، اما از آنجا که خریداران ما بیشتر به دنبال کتاب‌های مورد علاقه خود بودند تا پَر کردن سقف مبلغ 100 هزار تومان، تعداد بیشتری توانستند از تخفیفات این طرح بهره‌مند شوند و اطلاعات حدود 800 خریدار در این طرح ثبت شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها