شنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۰
عادل جلیلی: نویسندگان درباره حفظ حرمت درخت و طبیعت بنویسند/ آموزش از طریق کتاب‌های درسی مهم‌ترین روش فرهنگ‌سازی است

عادل جلیلی، رئیس موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور به مناسبت 15 اسفند، روز درختکاری، ضمن شرح کوتاهی از اقدامات این موسسه در حفظ پوشش جنگلی کشور گفت: طبیعت را خوب نشناخته‌ایم، بنابراین نویسندگان در آثار خود بر حفظ حرمت طبیعت تاکید کنند.

خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)- 15 اسفند‌ماه در تقویم به‌عنوان روز «درختکاری» نامگذاری شده است. این روز علاوه بر ایران در بسیاری از کشور‌های دنیا گرامی‌ داشته می‌شود. برنامه‌های «روز درختکاری» به‌طور معمول در روزهای پایانی زمستان یا روزهای نخست بهار برگزار می‌شود. «روز درختکاری» نخستین‌بار از سوی جولیوس استرلینگ مورتون از ایالت نبراسکا  در ۱۰ آوریل ۱۸۷۲ پایه‌گذاری شد.       

دکتر عادل جلیلی، رئیس موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور به مناسبت این روز، در گفت‌وگو با خبرنگار (ایبنا) درباره اقدامات این موسسه در حفظ پوشش درختی کشور اظهار کرد: پژوهش در رابطه با جنگل از جنبه‌های پایش و مدیریت جنگل قابل بررسی است. جنگل‌ها از نظر کمی و کیفی حرکت می‌کنند که در بخش پایش پژوهشی همیشگی است که در منطقه زاگرس و جنوب کشور صورت می‌گیرد.
 
وی در تشریح اقدامات این موسسه در بخش مدیریت جنگل افزود: مدیریت جنگل با عنوان مطالعات جنگل‌شناسی در موسسه پیگیری و مقولاتی مانند تنوع زیستی و تولید اعم از اکولوژی، اکوسیستم‌ها و سنجش قدرت رویش، همچنین سلامت جنگل را شامل می‌شود. توسعه جنگل نیز از مهم‌ترین موضوعات مطالعه در موسسه است.

جلیلی ادامه داد: موضوع آثار زیبایی‌شناختی جنگل‌‌ها، یکی دیگر از مباحث مورد توجه است. در حالی‌که خواهان زندگی در محیطی سبز و پوشیده از درخت هستیم، اما متاسفانه نوع رفتار مردم و در مجموع ساختار با جنگل مناسب نیست. برخلاف تصور، جنگل سیستمی زنده است و نسبت به انواع رفتار‌ها عکس‌العمل نشان می‌دهد.

لزوم افزایش پوشش جنگلی کشور به 10 درصد 
رئیس موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور ادامه داد: 5/7 درصد از سطح ایران پوشیده از جنگل است، در حالی‌که براساس اعلام سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) این میزان باید به 10 درصد افزایش پیدا کند. بنابراین در موسسه پژوهش‌های گسترده‌ای با‌ عنوان «پروژه توسعه سازمان» در حال پیگیری است. از دیگر اقدامات موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور، تمرکز بر خدمات جنگل‌ یعنی خدمات کالایی مانند منبع تولید چوب و خدمات زیست‌محیطی است. تدوین برنامه‌هایی برای حفاظت از خاک نیز جزو اقدامات موسسه است؛ خاک زنده است و 700 سال زمان نیاز است تا خاک تشکیل شود.      
   
فرهنگسازی برای حفظ حرمت طبیعت با کتاب‌های درسی 
این مقام مسئول در حوزه حفاظت از محیط زیست کشور، درباره نقش انواع رسانه‌ها به‌ویژه کتاب در بهبود وضعیت فرهنگ و توجه به درخت و محیط زیست گفت: هر رسانه به تناسب گستردگی بر فرهنگ‌سازی تاثیرگذار است. به عبارت دیگر یک رسانه در حد نخبگان به ارائه راهبرد و سیاست‌ها می‌پردازد و رسانه دیگر عموم مردم را هدف قرار می‌دهد، اما در مجموع آموزش از طریق کتاب‌های درسی و برنامه‌ریزی‌های آموزشی‌ مدارس، مهم‌ترین روش در فرهنگ‌سازی است. در نتیجه این اقدامات، ارتباط مناسب آحاد مردم با طبیعت به شیوه‌ای بنیادی نهادینه خواهد شد. بنابراین نویسندگان، کارگردان‌‌ها و هنرمندان رشته‌های مختلف باید در این مسیر به‌طور جدی برنامه‌ریزی کنند.
 
جلیلی با اشاره به تولید مقاله در مقایسه با کتاب درباره محافظت از جنگل‌ها و فرهنگ حفظ درختان در کشور افزود: مخالفتی با تمرکز دانشگاهیان بر تولید و انتشار مقاله درباره موضوعات محیط زیستی ندارم، چراکه نشریات معتبر ابزار بین‌المللی سنجش علمی هستند، اما تولید و انتشار کتاب با موضوعات محیط زیستی به‌ویژه مقوله جنگل و درختکاری، برای مخاطب داخلی نیز با تولید مقاله مغایرتی ندارد. افراد موفق در عرصه بین‌المللی، در پرداختن به مسائل داخلی خود نیز موفق عمل می‌کنند.    
       
تولید محتوای مکتوب با هدف توجه به حرمت درختان
وی درباره اولویت‌‌های موضوعی در حوزه حفاظت از جنگل و درختان برای تولید محتوای مکتوب اظهار کرد: تاکید بر حفظ حرمت طبیعت، مهم‌ترین موضوع برای تولید کتاب در حوزه حفاظت از جنگل و درختان است. به‌عنوان یک شهروند و مسئول، وقتی به منطقه «چیتگر» تهران می‌روم، برایم عذاب‌آور است که جوانان به خود اجازه می‌دهند با خودرو شخصی تا پای یک درخت بروند. دختران و پسرانی که زحمت چند قدم پیاده‌روی را به خود نمی‌دهند. احساس می‌کنم طبیعت را خوب نشناخته‌ایم؛ نویسندگان در آثار خود بر نقش خدمات سازمان‌های مسئول و وظیفه جامعه در نگه داشتن حرمت طبیعت تاکید کنند.   
  
رنج طبیعت ایران از ضعف مدیریت است
رئیس موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور با اشاره به ضعف مدیریتی در حفاظت از جنگل‌ها گفت: در منطقه جنگلی زاگرس شاهد چرای دام‌ها و زراعت هستیم و از سوی دیگر پروژه‌های عمرانی مانند خط لوله نفت، گاز و ایجاد بزرگراه و دکل برق موجب شده تا این منطقه تکه‌پاره شود؛ به‌عبارت دیگر حرمتی برای جنگل‌های زاگرس قائل نشده‌ایم. با توجه به تغییرات اقلیم و تغییر کاربری جنگل‌ها، موسسه هدفش را علاوه بر شناسایی پدیده‌های مخرب بر حفظ جنگل‌های فعلی قرار داده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها